Gå til innhold

Estern linse/"spion kamera"

Anbefalte innlegg

Hei, finnes det rimelige linser/mini kameraer som kan kobles til et video kamera ( en form for "spion kamera"). Jeg skal filme i fuglekasser og det vil egne seg best med ei lita linse oppe i treet hvor kassen henger, videre vil det være gunstig å ha videokameraet på bakken slik at det blir lettere å skifte kasset (NB! kassene henger ute i skogen og kun 12 volt vil være tilgjengelig strømkilde). Hva kreves av videokameraet? Hvilke typer har det, det trenger ikke å være digitalt, vhs, analogt, hi8 er av interesse. Håper på hjelp :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kestrel,

kjempegreier at du spør om dette. Jeg lurer på nøyaktig det samme. Jeg har spurt noen av de som selger "spionkamera" på QXL om nærgrense og brennvidde for deres kamera - men hittil uten å få svar. Jeg kommer til å følge med nøye på denne topic'en! :yes:

Lenke til kommentar

Har også lurt litt på dette. Vet ikke hvordan det er med videokamera nå til dags, om de har ir-lys eller noe for å lyse opp i mørke. Men har tenkt på å koble isammen endel fjernkontroll-dioder, for å få (usynlig)lys. Men har lest at dette kan skade øynene på fuglene. Noen som vet noe konkret?

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende er ikke lys så viktig siden kassene jeg skal filme er for fugl som hekker i åpne kasser, dvs fronten er åpen og nok lys slipper inn. Når det gjelder lukkede kasser har jeg hørt at filming med IR lys er skadelig for øynene til fuglene men dette kan visst nok løses med et filter.

Lenke til kommentar

Har kjøpt 3 av disse QXL kameraene og anbefaler disse.

Når det blir litt mørkere går de automatisk over på IR lys. I fronten ser det ut for at det er IR lysdioder, men etter å ha åpnet kameraet avsløres det at dette bare er pynt. IR filmingen fyngerer dog ganske OK, men det sender ikke ut lys.

Jeg har et slik kamera fra før kjøpt på ClasOhlson for 850.- , men det er faktisk dårligere.

Kameraet går på 9V, men dette vil neppe holde så lenge at det funker for fuglekassen. Et bilbatteri vil dog kunne gi power nesten evig til et slik kamera.

Det neste problemet er overføring til kamera. Trådløs overføring selges overalt. Kansje en løsning.

Jeg kan videreformidle e-mail adressen til fyren å qxl. Jeg fikk det billigere enn på qxl ved å be om pris på flere kamera etter at jeg hadde kjøp det første.

Lenke til kommentar
Hei !

Ta en titt på [url="http://www.hjelmkamera.no"]http://www.hjelmkamera.no[/url].

Har sett video fra elvepadling som er gjort med et slikt kamera - kvaliteten var helt på topp til å være så liten...

Redigert: Sorry - så ikke at det sto at du var ute etter billige varianter, disse koster jo fra 3K og oppover..

Maria Endret av mariant
Lenke til kommentar

Sondres fuglekassekameraforsøk

Dette er en gammel side, og det står ikke noe om type kamera osv. Men måtte bare poste den. Mange artige eksperiment, den fyren =)

Blir det dumt å bygge et kamera inn i en slik kasse?

Hvilken kvalitet krever du? Vil det fungere med web-camera?

smartprodukter er en lokal greie som selger forskjellig slikt. Har ikke handlet der selv, men ser dem har endel kamera osv. Kanskje dem kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er interessert i e-mail adressen til fyren på qxl.

Grunnen til at jeg vil bruke en linse/kamera i kassen og et videokamera på bakken er fordi kassa henger veldig høyt... derfor vil det være veldig fint å slippe å klatre helt opp hver gang jeg skal skifte kasset. Dessuten vil forstyrrelsen ovenfor fuglene bli minimal.

Bilde kvaliteten bør ikke være dårligere enn analog kvalitet. :hmm:

Endret av Kestrel
Lenke til kommentar

Hva sier reglene om å legge ut e-mailen til qxl selgeren her?

Jeg har uansett sendt en mail til Kestrel og gitt han adressen.

Det kan vel ikke gløre noen skade.

300.- måtte jeg betale for kameraene jeg kjøpte senere.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da har jeg egentlig fått svar på hva som er tilgjengelig av "spion kamera". :)

Men er det noen som vet hva som skal være opptakskilde? :hmm: Kan det kobles til et annet video kamera....? Jeg er ikke helt fortrolig med de tekniske benevningene som beskriver kamerane.... :roll:

Lenke til kommentar

Du kobler det til et videokamera som har AV-inngang.

De fleste nyere kamera over 5000.- har det nå.

Mange kamera kan kun bruke denne funksjonen fra fjernkontrollen.

AV inn er samma plugg som AV-ut (den du kobler til TV'en).

Micro kameraet har en plugg som passer rett i din gule videoplugg. Det nevnte QXL kameraet har også microfon. Den kobles følgelig på en av lydpluggene (rødt eller hvitt)

OK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...