WonderBjarne Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 heisann. har en ftp-server hjemme som blandt annet blir brukt til å laste opp og ned filer fra skolen. i det siste har speeden når jeg laster ned fra serveren til maskinen min på skolen, falt med 5 KB per sek... hehe det høres kanskje ubetydelig ut men det teller ganske mye når man ikke har verdens beste uthastighet hjemme. har ingen aning om hvorfor det har skjedd. har ikke gjort noe spess som sier at det skulle skje. før lå speeden jevnt på 39-40 kbps men nå har den sunket til 35 kbps. noen som har en teori om hva det kan være? serveren bruker linux (fedora core 2) og proftpd som ftp-program. linja jeg har er Bravo (1200/384) fra NGT. Kan også nevne at jeg merker at den er mer ustabil selv om det bare er jeg som bruker linja når jeg laster ned. takker for alle svar. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Kanskje noen på skolen har oppdaget at du er dum nok til å sende passordet ditt ukryptert, sniffet det, logget seg inn på maskinen din (enten via en proftpd exploit eller andre metoder, siden du sikkert har enabled SSH-login for samme bruker som du bruker på proftpd) og bruker den til å servere spam og warez til verden? Bare en tanke... Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 ehh..... tviler egentlig på det...... hvertfall ikke gjennom SSH, for jeg har disabled SSh-login for brukeren som jeg bruker på proftpd..... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Men proftpd kan de jo fortsatt bruke Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 ja det kan de....noen mulighet for å sjekke opp om dette har skjedd eller...bare for å være på den sikre siden liksom. og hvordan sender man passordet kryptert med flasfxp (ftp-klienten jeg bruker)? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 stopp ftp server - kjør sftp over ssh. Enkelt og sikkert. FileZilla er kurrant sftp klient Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 nå er ikke jeg helt med..... funker det å kjøre ftp gjennom SSH eller har jeg misforstått? og hvordan gjør jeg dette? må bare takke for all respons Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Hør på petterg. 1) Steng proftpd. 2) Reformater maskinen din. Faren for at du er kompromittert er stor, så gjør dette hvis du vil være på den sikre siden. Hvis du velger å ta sjansen på at systemet ikke er kompromittert, kan du ignorere dette skrittet, men da løper du en stor risk. 3) Kjør SSHd som vanlig, og bruk FileZilla på skolen til å logge inn over SFTP (du finner det i innstillingene til FileZilla). Selve servingen tar SSHd seg av uten at du trenger noen annen FTP-server. Endret 11. oktober 2004 av gspr Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 ok... da skal jeg teste det ut når jeg får tid til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå