Gå til innhold

Hvor mye bør jeg ta for å bygge en pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her har jo halvparten av posterene ikke engang fått med seg at det er IKKE MIN KAMERAT, da ville jeg ikke tatt noe.

MEN hør nå her... jeg skal mekke den maskinen for han, overklokke den slik at han får myyyyyyyyyyyyyyyyyyye mer enn en elkjip pc (han har bedre i utgangspunktet allikevel)

Jeg skal finne deler til pc'en (bruker tid her, finne mest pang for penga, stabilt etc.), bygge den (sløse med min egen artic silver, et par karbinettvifter jeg har liggene (tar litt utenom for dem), SKAFFE og INSTALLERE programvare som Windows XP, Office XP, NAV, CS. Overklokke (innebærer utprøving etc.

Tror det er mangen av dere som bare slenger ut en kommentar ; "duh.. øøøøy... ikke ta noe penger for det da, han er kamerat blablabla *piss* & *preik* bare fordi dere vil framstå som hardbarka kjommier med "alle" og leke god samaritan.

men det er faktisk en krevende oppgaver som krever gode kunnskaper om hva man driver med. Jeg tror ikke dere selv ville tatt deres egne utsagn til rette hvis dere fikk samme oppgaven!

Lenke til kommentar

La oss se på det på en annen side.

du har en venn som er snekker, gidder han hjelpe til å pusse opp hjemme hos deg gratis?

Hva med din venn rørleggeren? Fikser han de tette røra gratis?

Hva med din venn taxisjåføren, kjører han deg hjem gratis fra byen på lørdag?

Din venn skomakeren, fikser han gratis sko? FÅr du gratis klipp hos din veninne som er frisør?

Hvorfor skal alt som har med DATA å gjøre være gratis mellom venner? Det blir for teit:)

Lenke til kommentar

Har du satt sammen et par maskiner fra før tar ikke selve byggingen lang tid.

Det er installasjonen av software, konfigureringen og testingen som tar tid. Å legge inn operativsystemet, finne de nyeste driverne nettet for så og legge inn disse +++++ tar pokker meg tid.

Ofte blir det også litt småproblemer og konflikter når du installerer software på en helt ny maskin. Mange av problemene personer poster her på forumet vil du også oppleve når du bygger maskiner. Da er det å gå på nettet og tråle forum etc. for å finne løsninger på problemene, da springer timene fort. Synes 1000 kr på langt nær er for mye.

Om du ikke avtaler pris på forhånd (eller ikke blir enig om en pris) kan du ta deg timebetalt. 150 til 200 kr i timer for eksempel.

Det å bygge maskiner eller løse problemer personer har med dataen skal av en eller annen grunn være både gratis og liksom helt fritt for spørre-skrupler. Som andre har nevnt springer ikke jeg heller til kompiser av broren min eller til en nesten ukjent i nabolaget om eksosanlegget til bilen min skal skiftes. Bare fordi personen er bilmekaniker eller har skikkelig peil på bil. Om jeg hadde spurt om hjelp hadde i alle fall personen fått betaling.

Ta deg betalt du, 1000kr minimum!

Rune.

Lenke til kommentar

Jeg står ved det jeg skrev i forrige post - fra 500,- og oppover litt avhengig av arbeidsmengden.

Siden det ikke er snakk om en kompis, er det helt naturlig at man får betalt for jobben, og penger er klart å foretrekke framfor annet rusk.

Til de som syns det er kjip å ta betalt: Hva om ryktene sprer seg om dine "datakunnskaper" og halve jobben, naboer, familie og venners venner vil ha deg til å bygge pc.

Da er det 2 muligheter: Si nei, eller ta betalt. Å jobbe ørtenhundre timer gratis for at andre skal spare masse penger (i forhold til å handle på elkjøp o.l.) passer dårlig, ihvertfall hvis man er fattig skoleelev/student.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...