Gå til innhold

Hvor mye bør jeg ta for å bygge en pc?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-05-16 15:32, Mad Wolf Magnux skrev:

Minimum 1000,-. Tar du 1000,-, er det også skattefritt. Men det er det kanskje uansett? :wink:

Spørs litt hvor godt du kjenner denne personen og om du regner med å måtte supportere PC'en seinere...

Er jo fae* ikke så dyrt hos komplett engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din penge-griske J.... Gjør det gratis, eller få nettbutikken til å gjøre d!! Da blir den i det minste testet og har Garanti!! Hva skjer hvis du ødelegger?? Skal du da betale ham tilbake??

Be han sende delene til meg, så skal jeg bygge denj gratis!! Tar jo null tid å sette opp!!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 16:33, SunChaser skrev:

Quote:

Den 2002-05-16 15:32, Mad Wolf Magnux skrev:

Minimum 1000,-. Tar du 1000,-, er det også skattefritt. Men det er det kanskje uansett? :wink:

Spørs litt hvor godt du kjenner denne personen og om du regner med å måtte supportere PC'en seinere...

Er jo fae* ikke så dyrt hos komplett engang.

Jeg sier bare én ting: Man får det man betaler for! Ikke for å gjøre meg selv til en überekspert her nå (for det er jeg ikke), men jeg bruker alltid tid på forhånd for å finne ut mest mulig om delene og hva som passer best sammen, gir best ytelse osv. Og som nevnt av meg tidligere her, tar jeg _ikke_ betalt av venner, og PC-byggere på websjapper har begrensninger, både i utvalg og at du i utgangspunktet må holde deg til den sjappa.

Jeg har faktisk aldri tatt betalt for å bygge PC (ennå), og kommer ikke til å gjøre det av venner heller! Det er bare ikke naturlig... verken for meg eller mine venner... Tenk deg om: Skulle man ha leid inn noen, hadde denne prisen kanskje holdt til å hente varene. + moms. Jeg jobber i et IT-firma, og tro du meg, ting koster! Kjøper man "billig" ellkjip-PC, ja da for man i hvertfall det man betaler for!

Lenke til kommentar

En litt annen vinkling:

Den som får hjelp til bestilling, henting, montering av en PC, og endatil installasjon av programvare, bør være såpass real at han (hun) tilbyr noen kroner for jobben!!

Sjøl har jeg bygget ti-tolv maskiner, og aldri avkrevet noen betaling.

Men de aller fleste forstår heldigvis at man tross alt har brukt en god del tid på dette, og tilbyr som regel en eller annen form for godtgjørelse. Men rik blir man jo ikke av sånt, men det er neppe meningen?

Dessverre har jeg også opplevd at noen har tatt sakene under armen og gått, knapt nok med en takk for hjelpen.

En av disse kom siden tilbake for å få hjelp til installasjon av en brenner.

Svaret mitt ble; Beklager, jeg har ikke den ringeste peiling på det derre! Har ikke hørt noe fra fyren siden.....

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-05-16 18:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 18:44, B|Real skrev:

Siden det er til din bror så ville jeg ha tatt en 500kr.

Kommer da seff an på om du legger in stuff på pc'en som kan være verdifull.

Hadde det ikke vert i slekt så ta en 7-800kr

Var vel snakk om en kompis av broren.

Lenke til kommentar

Hvis man bygger pc for folk man ikke er så veldig close med (f.eks. kollegaer eller venners venner), syns jeg det er rett og rimelig å ta betaling - trolig fra 500,- og oppover avhengig av hvor mye som skal gjøres med maskinen. Jeg er likevel ikke så glad i slikt pga. problemer som kan oppstå seinere. Er egentlig ikke så ofte at hardware føkker opp, men software-feil er ganske vanlig. Hvis jeg vet at folka klarer å reinstallere Wintendo går det greit å bygge, ellers kan de komme tilbake noen måneder etterpå med maskinen full av virus og sånt orker jeg ikke tenke på engang...

Hvis det derimot er snakk om å hjelpe nære venner med data tar jeg selvfølgelig ikke betalt - men jeg har jo blitt spandert på endel pizza og øl etterhvert da. Bare vent med øl'en til etter pc'en er ferdig :lol:

Lenke til kommentar

Ville funnet ut hvilke deler han burde bestille, og så få han til å bestille det fra en nettbutikk, ferdig montert. Det koster ikke så mye for monteringen. Det er mange bakdeler med å sette sammen maskin selv. Man får ikke garanti på maskinen, bare de enkelte delene, slik at hvis det blir noe feil på maskinen, må man finne ut hvilken del det er feil på før man returnerer noe. Og han vil helt sikkert komme til deg hvis det er noe som streiker.

En venninne av dama bestilte maskin fra Multicom, og jeg hjalp henne med å plugge i ledninger og installere windows. Skulle ikke ha noe for jobben, men et par dager etter kom hun med en helflaske absolut til meg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 19:17, Insanity skrev:

En venninne av dama bestilte maskin fra Multicom, og jeg hjalp henne med å plugge i ledninger og installere windows. Skulle ikke ha noe for jobben, men et par dager etter kom hun med en helflaske absolut til meg :smile:

...rektorfrua kom på døra med svenskelass: kjøtt/ ymse brennvin/ vin og oster ( joda, jeg sykla milevis i 'regn und blæst' for å stelle de gamle PC-beista ), og visste ikke hva som venta !

- noen er utrolig herlig :smile:

Lenke til kommentar

Er jo endel forskjellige meninger om dette, men tenk litt på hvor og hvordan dere ville ha kjøpt om dere ikke satte sammens selv. Personlig ville jeg at noen følte litt ansvar og følgte opp min nye maskin, og for at jeg ikke skulle føle at jeg skylte ham noe, så ville jeg gi han en 1000 lapp, så kunne jeg ringe ham og spørre om "what ever" uten å føle jeg plaget noen.

Men uansett om du gjør noe gratis, så har du et visst ansvar om DU ødelegger noe. Tross alt så ser jeg på meg selv som en rådgiver og ingen leverandør av maskiner.

Lenke til kommentar

Før man monterer cpu så sier man i fra at vis noe blir ødelagt så skal ikke du betale noe for det.

Han derre jeg bygga for har mast i flere uker på meg om masse drit. Han mener at cpuen hans kommer til å dø pga 45 grader når han spiller og 41 ellers (nå har han bestilt 51db delta vifte til å ha på cpu.)

. Nå håper jeg bare at den maskinen hans skal dø på seg så jeg slipper mer mas.

Alt sånn mas når jeg bygga gratis til og med!!!

Noen folk er kjipe.

Lenke til kommentar

Så soledariske vi har blitt i dette samfunnet da!!!

Tar penger for å hjelpe noen med noe som tar noen få timer ut av livet ditt!

Er vi virkelig så fattige her til lands, at vi må ta penger for å hjelpe noen som tydlig vis ikke har helt peiling på området selv.

Er enig med en litt lengre opp her; dra bort til fyren å be han sette det sammen selv, under ditt oppsyn. Så er det bare å forklare hvor alt skal være, å når man burde være ekstra forsiktig osv.

Lenke til kommentar

Ta 3000-4000 kr da er du skikkelig kammerat :razz:

Nei da :smile:

Spør han som du skal bygge den til hva han synes du burde ta for en sånn jobb :razz:

Kan ikke skade å spørre :razz:

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen av min (lille)brors kamerater...(godt) Jeg ville i mitt tilfellet tatt 500kr for det og gjordt klart for fyren at jeg ikke kom til å stå til tjeneste døgnet rundt hvis han fikk problemer i ettertid.

Jeg mener at for folk uten peil er det beste å la butikken bygge pc'en. Da kan du med sikkerhet skylde på disse hvis det ikke funker og det kan også bli lettere med tanke på garanti saker i ettertid.

Nest beste alternativ er nok som en nevnte å lære dem det. Dette tar imidlertid mye lengere tid en å gjøre det selv.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...