Gå til innhold

Hvor mye bør jeg ta for å bygge en pc?

Anbefalte innlegg

Fra bunnen av. p4 system, overklokking (skal safe her såklart) av systemet inkl skjermkort. Konfiguering, sette opp womdows xp og hele pakken.

Gutten får jo mye for pengene da i forhold til elkjøp sytem :wink:

Bestille, hente, bygge og levere.

(ps: ta med en egen pris for denne biten siden det ikke er sikkert jeg skal frakte.)

Jeg vil ha deres mening, hva dere selv tar osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Å selge til venner er den raskeste måten å miste dem på."

Om du er åpen og gjør kjøper oppmerksom på dine utgifter og arbeid, samt gjør en bra avtale på eventuell support så burde du kunne ligge på 1000kr, uten noe som helst problemer med det.

Et stort problem kan bli om noe går i stykker, og du må starte med å skaffe nye deler etc. Det kan ta tid og penger.

F.eks om CPU'n får en liten skade, hvem skal dekke en ny til kr 1500? Plutselig vil maskinen koste mer enn det kompisen regnet med å bruke, og du synes å betale 500kr for maskinen hans og ditt arbeid er kjipt.

Så egentlig ville jeg si, bygg for moro skyld og sørg for at kjøper mer med på risken.

Lenke til kommentar

Det er for mye med 1000 da får de heller komplett til å gjøre det.

Bygga en maskin for en "kamerat" en dag å tenkte ikke på betaling da jeg hadde lite å gjøre, Skal bygge for en annen på tirsdag å da får jeg 200kr.

Pc er jo en hobby ikke en stor inntekts kilde.

Lenke til kommentar

Dette kommer jo litt an på da, men hvis DU velger komponenter (går da utifra at du har litt erfaring og vet hvilke komponenter som er bra sammen) Så ta en viss timepris - Kjipt å ta 1000 spenn som fast pris og bruke laaaang tid..vinning opp i spinning osv :smile:. Og hvis du får noen komponenter å jobbe med som han evt andre har valgt ut så ta en litt høyere pris. Ta f.eks mellom 500 og 800 kr. timen, alt ettersom hvor god venn dette er...

Lykke til!

Ha en knotfri pinsehelg :grin:

Lenke til kommentar

Det er det å finne deler som tar tid, særlig når det er en privat person som skal ha en skikkelig PC.

Det jeg også har sagt til en del (jeg er ikke så glad i å ta betalt av venner), er "nei, jeg bygger ikke, men jeg kan hjelpe deg". Jeg finner dermed deler sammen personen og lar ham/hun bygge selv under mitt oppsyn. Sier seff fra da om forsiktigheten som må utøves. Foklarer gjerne litt underveis også. Dermed slipper man kanskje mange spørsmål seinere fordi denne personen er med hele veien og faktisk lærer noe.

Men bare vær klar på forhånd på en del ting, særlig det som ble påpekt her om hva om det skjer skader under bygging.

Quote:

Den 2002-05-16 15:49, WebKnight skrev:

Ha en knotfri pinsehelg
:grin:

Skal på laiv (levende rollespill for undrende...) i juni :grin: , så det blir forberedelser til denne... Bare måtte si det, er så klar for laiv...

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-05-16 16:02 ]

Lenke til kommentar

enig med Mad Wolf Magnux, er kjipt å bygge pc for venner og ta betalt for det.. ting man betaler for har man visse forventninger til osv osv må i såfall gå utifra at du ikke har noe ansvar for ødelagte deler osv, det er sånt man MÅ avtale på forhånd :smile:

Lenke til kommentar

ville gjort det gratis. hvis noe går galt har man jo alltids garantien, men hvis du har tatt betaling er det jo litt mer ditt ansvar.

og som mange nevner det er jo en hobby, så hvorfor ta betaling. er alltid glad for å bygge en pc.

Lenke til kommentar

Som sagt, spørs hvem det er... 1000kr. er ikke sååå mye når du skal sette sammen en kvalitetsPC. PC-byggere hos nettbutikker lar deg vel ikke velge alt heller, men er heller begrensa + at det kan vanskeliggjøre bestilling fra flere sjapper

Vel, nå drar jeg fra jobben. Ha det kult i sola alle sammen!

Lenke til kommentar

Hvis du går igjennom hele prosessen som du sa, med både bestilling henting osv. Da har du jo totalt ansvar for og få alt. Kanskje innen en viss tidsgrense. Og ha et større pengebeløp klart. Evt kjøring til posten flere ganger. Da blir du på en måte maskinens "far" som helt sikkert vedkommene kommer til og ringe til for "gratis" suport i tide og utide...

I tillegg så er det ditt navn som står på alle fakturaer. Dvs blir det feil, så må du være mellomledd på retur osv.

Ta en tusenlapp du! :smile:

Men hadde du derimot bare blitt innkalt for montering av ferdig innkjøpte deler i en kasse, så ville jeg neppe tatt mer en 500. Kanskje gjort det gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...