Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Begrenset eller ingen forbindelse" kabel-lan SP2


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å ha et nettverk i sin enkleste form, med ethernet-kabel mellom 2 maskiner, det er forbindelse 100 M.bits, men altså "begrenset eller ingen forbindelse" kommer det opp.

 

Det står at det er fordi systemet ikke tildelte ipadresse, Prøver jeg å "reparere" kan den ikke fornye ipadresse.

 

Men jeg ser at jeg har ipadresse, og klarer tilogmed og koble meg til "eksternt skrivebord" ved å skrive inn denne ipadressen.

Men jeg får altså ikke kommet inn på "delte resurser" eller noe på MSHOME (som jeg så orginalt har kalt nettverket..) finner ikke banen, eller lign står det da.

 

Har forøvrig trådløs forbindelse til adsl acesspoint/router på begge maskiner, men prøver å få til lokal kabelforbindelse i tillegg, til deling av printer/filer.

 

Noen som skjønner hva som er problemet ?, Er det noe problem å ha både kabel og trådløs på begge maskiner? (komuniserer ikke seg imellom på trådløs- bare internettforbindelse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg forstått det riktig, at du har en STP/UTP kabel mellom dine to maskiner (uavhenging av det trådløse nettet)?

Isåfall, er du sikker på:

- Er kabelen krysset?

- Sikker på at kabelen støtter hastigheten du/dere bruker? (anb. "full autonegotiation")

- Du har satt en passende IP på begge maskiner? 10.0.0.1 og 10.0.0.2 er greie.

- Dine/deres maskiner er i samme arbeidsgruppe/workgroup ?

- Hvis over = ok prøv å pinge den andre maskinen.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 11/10/2004 : 03:27

- Sikker på at kabelen støtter hastigheten du/dere bruker? (anb. "full autonegotiation")

- Du har satt en passende IP på begge maskiner? 10.0.0.1 og 10.0.0.2 er greie.

 

Ehh... ja, skal prøve å svare på det, den ipadressene du nevner er av den typen trådløsen bruker, og det virker helt fint, både mot adsl og eksternt skrivebord.

 

Alt er satt til å motta automatisk, og jeg ser at det på ethernetkortet blir feks ip 169.254.50.72

 

Men "tilkoblingsspesifikt dns suffiks" er ingenting på ethernet forbindelsen, mens den står:lan på trådløsforbindelsen (Dette sier ikke meg noen ting altså... litt over mitt foreløpige nivå :blush:

 

Jeg har da også fått forbindelse ved å sitte ved den ene maskinen å kjøre eksternt skrivebord både ved å gå via trådløs (10.1.0.1 feks)

Og jeg kommer også inn gjennom ethenet ved å skrive inn 169.254.50.72.

 

Så det er noe forbindelse, men er altså et utropstegn og denne mld over nettverksikonet, og jeg kan ikke komme inn på noe på "MSHOME"

 

Det du sier om kabel, høres ut som noe... har nemlig nettopp få ny maskin, med giganet..? (hva det nå heter), og bruker samme kabel som før, men før gikk det vel med 10Mbit og ikke 100.

Er 100Mbit nå fordi det er det den elste av de to har som maks nå.

 

Er dette jeg ikke vet så mye om da det er ny maskin, SP2 innstalert (på begge, men brannmur av)

 

Har bestilt en ny krysset cat5e kabel, er det kanskje bare det som skal til?

 

(og JA, det er skal være en komunikasjon helt uavhenging av trådløs, kun fil/printerdeling)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...