Gå til innhold

Strømbryter laget av mikrobryter og rele

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en av-på bryter med liten "travel", at man ikke behøver å trykke knappen langt ned. Altså en som "oppfører" seg som en reset knapp, liten og enkel hvor bare et lite trykk gjør innvirkning.

Den skal beholde statusen, altså ikke slik som en resetknapp, er vel det som heter dobbelttrykk. Mener med det at når jeg skrur den på så går det strøm gjennom helt til jeg trykker den av, resetknapp er jo bare aktiv så lenge man holder knappen inne.

Jeg tror da at dette må lages ved hjelp av en mikrobryter og et rele. Sant?

Noe ala denne impulsbryteren ser ut som en fin liten bryter, l1581.jpg

Kan da noen hjelpe meg å lage et enkelt koblingsskjema og hvilke produkter hos Elfa jeg skal bruke?

Utseende spiller liten rolle, ingenting av dette vil synes, selve fysiske trykkknappen som går ut av kabinettet lager jeg selv. Den fester jeg på knappen på mikrobrytere el. Selvfølgelig skal det være billigst mulig, skal lage flere slike brytere.

Bryteren skal skru av og på en switch som trekker maks 12V, 1A.

Takk for all hjelp.

Edit: har beskrevet litt mere hva jeg ønsker.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal ikkje vere noket problem. Du trenger eit rele og ein bryter som holder på strømen gående gjennom. So kan du montere dette på eit eksperemontkort. Da trenger du også 12v straumkilde til og aktivere relea. Viss du skal ha fleire rele so er det ingen problem og sette di på samme eksperementkortet. Du trenger også dioder for og ikkje knekke kretsen som aktiverer rele`et.

Du kan kjøpe det du trenger på elfa.

Rele : 37-220-14

Switchdiode : 70-008-70

Eksperementkort : 48-396-76

Bryter(ikkje lik din) :35-111-10

Bryteren er ikkje lik, men du bestiller den du liker best.

Viss du har økonomi ville eg ha kjøpt rekkeklemmer til dette også.

Dette monteres enkelt på eit slikt eksperementkort og viss du trenger skjema kan eg teikne.

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Takk for svar, det bryteren var ikke lik i det hele tatt nei, jeg skal bruke en impulsbryter.

Fungerer det på samme måte fordet?

Kan man komme utenom dioder for at det skal bli enklere med færre komponenter?

Jeg tar mer enn gjerne imot et skjema også som jeg kan "lese med teskje"

Takk igjen..

Lenke til kommentar

Dioder er veldig viktig! Viss du ikkje har det kan du knekke og øydelegge kretsen runt. Det er billigere med noken dioder eller ny krets!

Ein bryter som gir kontakt mellom dei 2 ledningene funke. Hadde vert kjekt med link eller bilde av dine brytere. Men der må vere kontakt mellom ledningene hele tiden mens rele`e skal vere aktivert.

Skjema kommer snart.

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt noen brytere ennå, men noe ala det bildet jeg hadde i første posten er grei og fin, de koster bare en 10-15 kr hos Elfa så vidt jeg husker.

Jeg trodde, gjentar trodde, at det var mulig å lage noe ala dette:

panter_bryterogrele.JPG

Takk igjen for all hjelp!

Edit:

Mulig denne er bedre enn ingenting,

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=17913

eller denne, men den er muligens en impulsbryter

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=17993

Endret av Panter
Lenke til kommentar

olejohan, takk for all hjelp nå begynner det å likne noe :-)

Da har jeg 2 nye spørsmål.

-Denne biltemabryteren jeg kom opp med, den er ikke ideel, men trodde det var mulig å bruke bare den uten noen flere komponenter, den tåler jo 12 V, 10 A og er en dobbeltrykkbryter tror jeg.

-Om jeg bruker skjemaet ditt som jeg tror jeg skjønte, kan jeg ikke da bruke en slik liten bryter som jeg har bilde av i første posten?

Lenke til kommentar

Eg vil anbefale deg den min krets og bryteren som eg sa. Du kan bruke skrittrele men det blir ein meir avanser krets og er litt unødvendig viss du kan bruke slike andre brytere. Koffor er den ikkje ideel? Vil du forklare ka du skal bruke alt til?

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Dette skal brukes i en hjemmelaget pc hvor jeg trenger flere brytere til å skru av ethernetswitcher ol. Den switchen trekker maks 12V 1A og den andre 7V 1A.

Det jeg mente med ikke-ideel er at det beste hadde vært en liten bryter med svært liten "travel" som jeg forklarte i første posten. Men den Biltemabryteren går sikker ok for prosjektet mitt.

Jeg skjønner at å lage noe slikt med den Elfabryteren fra første eposten blir vanskelig og "meir avanser krets og er litt unødvendig".

Da dropper jeg den og bruker Biltema bryteren!

Men igjen, hvorfor kan jeg ikke kun bruke Biltemabryteren uten rele, den tåler jo 12 V, 10 A ??

Takk, :-)

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Du kan sikkert det viss det ikkje er so langt ekstra med kabel. Men viss switchen er over 8m vekk fra pcen ville eg ha brukt rele. Du må ha ledninga fra adapteren til switchen so kort som mulig for og ikkje ha so masse spenningstap. Men viss switchen står att med pcen skulle det gå fint uten rele.

Du har ikkje vurdert og bygge ein hauk da?

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...