Gå til innhold

Nye serfikat regler etter nyttår?

SnowDOG_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ihvertfall bekrefte at dette også gjelder moped... Man må ta en teoriprøve og stresse mer... for meg som går på "moped kurs" og sånt er det uvist om jeg må ta teori prøven eller ikke... Typiskt med nye regler rett før det er min tur :mad:

Lenke til kommentar

Oi! Såpass ja. Hmm da får eg begynne med lappen straks. Er ikke sånn som vil ha lappen slik at eg kan råkjøre. Hvis eg begynner nå lang tid tar det å kunne få lappen? Eg kan kjøre helt "perfekt" men så var det dette med teori som sikkert ikk er så vanskelig.... eller hva?

Lenke til kommentar

Heh jeg måtte ha over 30 kjøretimer, så mitt sertifikat ble temmelig dyrt det.

Hadde 0, zip, zero, nada kjøretrening før jeg satte meg inn i skolebilen første gangen. Aldri vært så redd før...cruisa avgårde i 2. gir og føltes som man lå i 80 :p

Men det er maaange år siden nå.

Lenke til kommentar
Heh jeg måtte ha over 30 kjøretimer, så mitt sertifikat ble temmelig dyrt det.

Hadde 0, zip, zero, nada kjøretrening før jeg satte meg inn i skolebilen første gangen. Aldri vært så redd før...cruisa avgårde i 2. gir og føltes som man lå i 80 :p

Men det er maaange år siden nå.

Tier på at du kjørte mer enn raskt nok en måned etter at du tok lappen :p

---

Forøvrig, de nye reglene gjelder visst ikke for de som allerede har startet på en kjøreskole. Men tar du kontakt med en kjøreskole i år kan du jo få bekreftet/avkreftet slike ting.

Link

De som har startet sin praktiske opplæring ved en trafikkskole i år, vil ut 2005 kunne gjennomføre denne etter gammel ordning.
Lenke til kommentar
Oi! Såpass ja. Hmm da får eg begynne med lappen straks. Er ikke sånn som vil ha lappen slik at eg kan råkjøre. Hvis eg begynner nå lang tid tar det å kunne få lappen? Eg kan kjøre helt "perfekt" men så var det dette med teori som sikkert ikk er så vanskelig.... eller hva?

Teorien er ikke spesielt vanskelig, bare les litt på forhånd, og ta noen tester på www.teoriproven.no. De har også noen tester på www.bilmc.no.

Når vi er inne på kjøreskoler, jeg vil i aller høyeste grad anbefale www.bilmc.no i Kong Oscar's gate. Jeg gikk der selv, det er et veldig trivelig miljø der. I tillegg er den blitt kåret til Bergen's billigste kjøreskole, pga et pakketilbud hvor du betaler 10 000 kr, og kan kjøre for 11 000 kr. Og så har de mange fete biler da, anbefaler spesielt Audi S3 og de to Mini Copper S'ene. ;)

Lenke til kommentar

Eneste jeg ikke heilt hadde kontroll på i begynnelsen av kjøretreningen var å holde meg nært nok den gule stripen. Holdt meg nærmere fortauet enn motsatt kjørerettning. Var skummelt når en bil i 90 passerte meg med kun 2 meters avstand. Kan fort skje drit da.

Lenke til kommentar

Jan-Erik, det er svææært vanlig!

SnowDog_: INGEN kjører perfekt. Hvis du har den holdningen kommer du til å gå på en alvorlig selvtillittknekk etter første kjøretime. Det er klart du kan være flink og få mye skryt, men kjørelæreren vil alltid finne noe å sette fingeren på. Tro meg.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:blush: beklager folkens at eg glemte denne tråden. Sry

Ja eg tror eg skal gå for bilmc.no tilbudet. Min søster holder på å ta lappen (første timen der idag faktisk) og hun kan verve meg som gjør at eg får 1-2timer gratis i tillegg til den ene. :w00t:

Begynner der på mandag men skal prøve å få svogeren til å øvelses kjøre med han i helgen.

bfisk: Hehe av en eller annen grunn så hadde eg noia men etter eg hørte at søs holdt på å ta lappen og at det gikk greit så skal da ffs eg klare det feilfritt! Kjørte engang med svogeren og han sa eg kjørte helt vanlig som vanlige billister. :w00t:

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Kjørte engang med svogeren og han sa eg kjørte helt vanlig som vanlige billister. :w00t:

Hehe, å kjøre som vanlige bilister er nok ingen god ide på oppkjøringen.

90% eller flere av aktive bilister, meg inkludert, gjør minst en feil som tilsier stryk på oppkjøringen pr dag (kilde: egne overslag). Plukk på deg litt ydmykhet så skal dette gå fint tenker jeg.

Lenke til kommentar

Å kjøre som en vanlig bilist er greit nok når alt går som planlagt. Det er det desverre ikke alltid det gjør, men likevel må du vite hva som er riktig, og handle deretter.

Å kjøre bil handler om å kjøre, kjøre, kjøre og kjøre mer. Når du har hatt lappen i 10 år, kan du snakke om at du er flink til å kjøre bil (selv om det kan hende man suger max for det om). Når du er flink nok til å klare oppkjøringen, er du flink nok til å øve videre på egenhånd!

Edit: men by all means, lykke til! Såklart klarer du å ta lappen hvis du ikke er totalt kjerring, og det vet jeg du ikke er :)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

SnowDOG_, lappen er ikke en rett, men noe man må gjøre seg fortjent til. Virker som om du har et lett forhold på hvordan du skal ta lappen raskt og enkelt.

(Selvfølgelig er det ikke sikkert det stemmer, og at du er flink. Har derimot 2 venner som har vært slike i sommer, begge strøyk på oppkjøring. Gjett om jeg flirte da ;) )

Lenke til kommentar

Ja det er eg klar over. Har ikke tenkt å gå der og ta læreren med storm eller noe. Skal dit for å lære å kjøre. Det eg mente med at svogeren sa at eg kjørte som vanlige mente eg når det gjelder giring, ligge bra i veien og holde fartsgrensen. Gruer meg litt men skal nok klare det. :w00t:

*tenke positivt*

Lenke til kommentar

har lyst til å ta lappen men har lagt til vane å ikke nærme meg biler mye annet enn å sitte i fremsetet mens andre kjører. Dette er da for jeg holdt på å krasje brorsan sin BMW 318i på en parkeringsplass :p

Og ja var masse stygge biler i veien, hadde kjørt før med farsans gamle bil, og var noe helt nytt med servo og GODE bremser!

Endret av Snak3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...