Gå til innhold

Støv inni objektivet på D70

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er eier av et Nikon D70 med Nikkor 18-70mm linse, men har i det siste irritert meg over tre flekker som opptrer på samtlige av mine bilder som blir tatt mot en lys bakgrunn...Sjekket derfor litt ekstra neste gang jeg rengjorde linseglasset, og så at det var tre små støvpartikler inne i linsa; dvs det ser ut som de ligger innenfor det ytterste glasset...?

Lurer så på hvordan jeg får dette fjernet...Må jeg levere objektivet inn til en (uansett) fotoforhandler for rensing, eller er dette noe som går på grantien? Hva vil det koste og hvor bør jeg lever det inn? Eller kan jeg gjøre det selv på noen måte? Flekkene har vært der omtrent helt fra jeg fikk kameraet, men er nok mest sannsynlig selvforskylt...

Har ingen tidligere erafring med speilreflekskameraer, og derfor heller ingen om rensing av objektiver... :whistle:

Skal vel sies at kameraet er kjøp på netshop.no, så jeg vet ikke hvor jeg egentlig bør henvende meg..

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sjekke veldig nøye om det er støv i linsa eller støv på bildebrikken. Støv i linsa er ofte ikke synlig på bildene. Men støv på bildebrikken ofte er det.

Ta to bilder mot en lys bakgrunn med programvalg "A" på f/3,5 og f/22. Hvis f/3,5 ikke har definerte punkter og f/22 viser støvet nesten helt skarpt så er det antakelig på bildebrikken og kan ofte blåses bort.

Lenke til kommentar

Har faktisk akkuratt det samme problemet selv! På blender 4 blir de nesten usynlige, mens på blender 29 blir de nesten helt skarpe.

Ligger støvet på Bildebrikken eller objektivet? Synd å sende objektivet på en lang ferd til rensing, mens du egentlig bare har støv på bildebrikken..

Lenke til kommentar

Når symptomene er slik, så er det nesten 100% sikkert støv på bildebrikken. Grunnen til at det blir uklart på store blenderåpninger er at det ligger et filter foran bildebrikken sånn at støvet blir liggende litt foran overflata på brikken. Dermed så er det bare lys som kommer parallelt inn mot brikken som vil gi et skarpt omriss av støvet.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :thumbup:

Men eh...hvordan får jeg dette fjernet? Har lest de linkene, men forstod det ikke helt allikevel... :blush:

Noen som kan gi meg en slags trinn-for-trinn-beskrivelse av hvordan jeg kan gjørde dette selv? Må jeg åpne selve objektivet eller?

Har som dere sikkert skjønner ikke peiling...kanskje jeg burde levere kameraet inn noe sted? Vet dere hav en slik rensing koster?

Igjen - anyone?

Lenke til kommentar

Følg bruksanvisningen! Det står på side 194.

1. Ta av objektivet, slå på kamera

2. Menu -> innstillinger -> speillås

3. Trykk på avtrekkeren ("ta et bilde") og se at det er noen streker som blinker i displayet

4. Hold kameraet med åpningen nedover mens du renser.

5. Jeg bruker å rense med en trykkluftflaske (sputer først i en annen retning i tilfelle det er noe damp)

Etter rensing:

1. Slå av kameraet

2. Skru på objektivet igjen

3. Ta et bilde av himmelen eller en hvit vegg, og sjekk om du har fått bort støvet. Hvis ikke, prøver du på nytt.

Ekstratips: Vend alltid åpningen nedover mens du skifter objektiv, slik at det ikke kommer inn så mye støv

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Jeg har lest en plass at rensing koster 1000 Kr ++ hos Interfoto, om det stemmer vet jeg ikke. Det er bare å ringe og spørre.

Det er en god ide å lade batteriet først så ikke speilet klapper igjen og skader noe hvis batteriet går tomt.

Hvis man ikke er trygg på trykkluftflasker så burde man bruke en annen metode siden det er mulig å ødelegge kameraet hvis man spruter flytende gass inn i det.

Lenke til kommentar
Jeg har lest en plass at rensing koster 1000 Kr ++ hos Interfoto, om det stemmer vet jeg ikke. Det er bare å ringe og spørre.

Kameraet må gjerne renses såpass ofte at det er uaktuelt å betale 1000kr for det, men det kan jo være verdt å gjøre det en gang annenhvert år eller noe sånt..

Det er en god ide å lade batteriet først så ikke speilet klapper igjen og skader noe hvis batteriet går tomt.
Helt klart!

Hvis man ikke er trygg på trykkluftflasker så burde man bruke en annen metode siden det er mulig å ødelegge kameraet hvis man spruter flytende gass inn i det.
Har aldri opplevd at det har kommet ut noe damp fra min flaske, som jeg kjøpte i en fotobutikk. Jeg er ikke redd for å bruke den; den har gjort jobben sin hver gang. Om kameraet går i stykker er det ihvertfall forsikret..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...