jorgenhm Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Som topic sier, skal jeg ha meg et skjermkort til Fotoredigering. Det jeg hovedsaklig bruker PCen til er å skanne bilder, og redigere dem i Photoshop 7.0, for så å lagre dem og brenne CDer. Altså det viktige med skjermkortet er at det er raskt til å åpne, redigere(beskjære, endre farger, bruke filtere osv), og lagre bilder. Bildene er i formatet TIFF, og tar derfor stor plass( opptil 100mb). Hvor viktig er det med et toppmoderne kort for dette? Hvilke kort er god på 2D grafikk? Spiller det en stor rolle hvor mye minne skjermkortet har? Jeg vet ikke om det skal være AGP eller PCIe, siden jeg enda ikke har bestemt meg for hovedkort, men PCIe vil vel være det best, når jeg også tenker på framtiden(er nok et PCIe hovedkort jeg kommer til å falle på også.) Jeg bruker et "Dual Display" setup, med en 20" og en 19" LCDer. Skjermene støtter både VGA og DVI(bruker VGA på begge nå, pga skjermkort). Hadde vært en fordel om jeg kunne kjørt begge skjermene på DVI. Eller har ikke dette så mye å si? Men uansett ser jeg at de nyeste nVidia skjermkortene har 2 dvi kontakter, og dette passer meg yppelig. Men på andre skjermkort: er det mulig å få en overgang, slik at jeg kan koble begge skjermen til DVI? eller må jeg kjøre en på DVI og en VGA? Prisen bør ikke overstige 2 000kr, men jeg er åpen for alle forslag! Jørgen Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 spiller nesten ingen rolle.. bare kjøp et av dagenskort, har sitti å jobba med photoshop i et år på 4mb grafikk kort jeg altså. Lenke til kommentar
whom Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Bruker bilder 3d i det hele tatt? Lenke til kommentar
d0berman1 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) At det er stor forskjell på DVI og VGA er det liten tvil om. En slik overgang (D-sub) klarer ikke å overføre det digitale signalet så det er å anbefale 2 DVI utganger på skjermkortet. Hvis du bare skal bruke maskinen til fotoredigering så trenger du ikke et hightech skjermkort. Hvor fort maskinen åpner og behandler bilder vil avhenge vel så mye av resten av maskinen din. Det er mange gode skjermkort til ditt bruk for under 2000kr. Kikk litt rundt på nettet og se hva du finner. Du betaler nok litt ekstra hvis du skal ha 2 DVI utganger men her er et ekspempel som jeg fant ganske raskt. (Som sagt er det sikkert mange flere alternativer enn dette...) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121720&cks=PRL Endret 11. oktober 2004 av d0berman1 Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Matrox er ganske overlegne på 2D skarphet og fargestyring. Faktisk en av de få produsentene som har spesialisert seg på 2D, inklusive ganske 'feite' kort til videoredigering (RTX serien til 15-25000 kroner). Til foto ville jeg anbefalle: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118554&view=detailed Riktignok AGP (8X), men er det AGP port på maskinen så drar dette mer enn godt nok unna. Har selv et 550 kort, og arbeider med mye bilder samt store DTP-filer (2-300 MB) i farger. Men NB, dette er ikke noe kort for spill! Foto og film derimot, overlegent! Like viktig er det at du har rask disk og prosessor, samt nok minne. Bildebehandling er minnekrevende, 1 GB minimum. Mvh Terje Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Du betaler nok litt ekstra hvis du skal ha 2 DVI utganger men her er et ekspempel som jeg fant ganske raskt. (Som sagt er det sikkert mange flere alternativer enn dette...) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121720&cks=PRL jeg har også vurdert dette kortet, men det er vistnok ett " billigkort" og det stopper meg fra å kjøpe det. Spørs om ikke det gode gamle 4600 TI kortet med 128 mb jeg har nå er raskere enn dette FX5700 kortet. Lenke til kommentar
jorgenhm Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Matrix kortet så egentlig ganske bra ut. Men synd at det ikke er PCI Express. Hvis jeg kjøper HK med PCIe, kan jeg da bruke et AGP kort, med en overgang eller noe slikt? Lenke til kommentar
whom Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hva med den vanlige mann i gata? Har en kamerat som bruker pcèn til 2 ting: - lett nettsurfing + litt tv 2 web tv Han tar mye bilder med digitalt kamera, (lagres som 8mb jpg bilder) lett redigering av dem, (fjerne røde øyne, legge til tekst på bildene) skrives ut\brennes ut på cd og så tar han vare på alle bildene og legger dem inn i bildearkiverings program (for å holde styr på dem) Hans oppsett er slik: Athlon xp 2600+ 512 ram s-ata hardisk og Geforce 2 32 mb mx. Spørsmålet er: Vil han merke forbedring ved å oppgradere fra GF2 mx til Matrox grafikkortet, og hvor mye? Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg hadde selv et gammelt GF2 kort. Overgangen til G550 var en hel verden av forskjell! Fordelen med Matrox er at det er laget utelukkende for bildebehandling (hvis man ser bort fra Parhelia som vel var et dårlig forsøk på 3D?). Nå skal man ikke tro på alt som står i reklamen, men ta en tur innom Matrox, så vil du fort finne ut hva de kan. Har som sagt Millenium G550 selv med både D-sub og digital utgang. Redigerer mange bilder for offset trykk, opptil A3, og redigerer et 48 siders magasin i farger. Blaing fra side til side går som en lek. Jeg sa noe om prosessor og disk. Kjører selv på et ASUS nForce2 kort med en AMD Barton 2500, 1 GB PC3200 minne og opererer stort sett mot et S-ATA disk på 160 GB. Utnmerket oppsett for denne jobben. Ut fra andres erfaring vet jeg at P650 er enda bedre, og vel et av de få kortene som kan håndtere to skjermer med ulik oppløsning. Ser du på P750 vil du se at den er enda et hakk opp, men da begynner ting å bli kostbare. P650 har en helt grei pris (1.400 på Komplett). Du vil også set at Matrox er veldig flinke til å oppgardere sine drivere. Mvh Terje Lenke til kommentar
whom Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Fikk inntrykk av at dere bruker pcèn til relativt krevende bilderedigering, og derfor merket stor forskjel fra vanlig til Matrox kort. Men har enda ikke fått med meg om "den vanlige bruker" som bare behandler (relativt stort antall) maks 8mb jpg bilder... Ville det vært lurt å oppgradere skjermkortet for hans del? Lenke til kommentar
whom Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Vi skal bestille noe fra komplett nå faktisk, så det hadde vært fint med et svar.. Noen som vet? Lenke til kommentar
XiFF Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Et Matrox kort som Parhelia eller de G660 passer utmerket for bilderedigering. Dem er proff 2d kort. Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Fikk inntrykk av at dere bruker pcèn til relativt krevende bilderedigering, og derfor merket stor forskjel fra vanlig til Matrox kort. Men har enda ikke fått med meg om "den vanlige bruker" som bare behandler (relativt stort antall) maks 8mb jpg bilder... Ville det vært lurt å oppgradere skjermkortet for hans del? Nå vet jeg ikke om 8 MB kan betegnes som vanlige bilder, men det er vel der en del kameraer ligger i dag m.h.p. oppløsning. Mitt inntrykk av Matrox er at de gir sylskarpe bilder, og kortet håndterer høy oppdateringsfrekvens. I tillegg er fargestyringen god, slik at de via driveren kan tilpasses forskjellige skjermer og lysforhold. Og jeg er egentlig ikke proff på dette området, men noen års erfaring med fotoredigering og sideoppsett for trykking har lært meg en del om hva som IKKE virker. Mvh Terje Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Selv on-board grafikk er mer enn bra nok til bilderedigering Men så lenge det er dual-DVI utganger du vil ha, gjør det ikke noe at kortet er billig. Siden det da går digitalt har kvaliteten på D/A konverterene ingenting å si. Selv 32Mb er mer enn nok for 2 skjermer i 32bit oppløsning. Det hadde kanskje noe å si for 4-5 år siden til "krevende 2D" da Matrox Millennium var gud med 8MB minne :!: Men du bør gå for enten et Nvidia eller Matrox siden de har de beste multi-desktop løsningene. K Endret 13. oktober 2004 av Krapfoss Lenke til kommentar
jorgenhm Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Har sett litt på både Matrox P650 og P750, og synd disse ser bra ut. Men er eneste forskjell mellom disse kortene av P750 støtter "Triple Monitor" oppsett? For det har jeg nok ikke behov for. Ellers tenker jeg kanskje å vente til Matrox har fått grafikkkort som kjører på PCIe. Men da blir vel prisen ganske høy :/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Har sett litt på både Matrox P650 og P750, og synd disse ser bra ut. Men er eneste forskjell mellom disse kortene av P750 støtter "Triple Monitor" oppsett? For det har jeg nok ikke behov for. Ellers tenker jeg kanskje å vente til Matrox har fått grafikkkort som kjører på PCIe. Men da blir vel prisen ganske høy :/ Matrox P650 har passiv kjøling. Hvis du plutselig finner ut at du trenger tre skjermer så kan du få kjøpt et "upgrade kit" fra Matrox, slik at du får tre skjermer. Anbefaler Millennium P650 Lenke til kommentar
MonkyBOY Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Du betaler nok litt ekstra hvis du skal ha 2 DVI utganger men her er et ekspempel som jeg fant ganske raskt. (Som sagt er det sikkert mange flere alternativer enn dette...) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121720&cks=PRL jeg har også vurdert dette kortet, men det er vistnok ett " billigkort" og det stopper meg fra å kjøpe det. Spørs om ikke det gode gamle 4600 TI kortet med 128 mb jeg har nå er raskere enn dette FX5700 kortet. Det funker vel super br atil fotoredigering det Lenke til kommentar
jorgenhm Skrevet 13. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2004 Raptor' date='13/10/2004 : 20:13'] Har sett litt på både Matrox P650 og P750, og synd disse ser bra ut. Men er eneste forskjell mellom disse kortene av P750 støtter "Triple Monitor" oppsett? For det har jeg nok ikke behov for. Ellers tenker jeg kanskje å vente til Matrox har fått grafikkkort som kjører på PCIe. Men da blir vel prisen ganske høy :/ Matrox P650 har passiv kjøling. Hvis du plutselig finner ut at du trenger tre skjermer så kan du få kjøpt et "upgrade kit" fra Matrox, slik at du får tre skjermer. Anbefaler Millennium P650 Så hva er egentlig forskjellen mellom de 2 kortene da? Ganske sikker på at jeg aldri kommer til å bruke 3 skjermer. Men hva er saken med at P750 har svær vifte, og P650 har ikke, hvis ytelsen er det samme, og de egentelig er helt like? Matrox Graphics Inc. announced a new TripleHead upgrade kit for the Millennium P650 graphics card, extending the single display and DualHead capabilities of this 64MB graphics board to TripleHead Desktop mode. The new upgrade kit includes a DVI-to-dual HD-15 cable and TV output connector, along with a special utility for enabling TripleHead and dual-display, plus TV output functionality with the Millennium P650. Noen som vet om dette faktisk er identiske kort, untatt firmware(eller hva det heter hos skjermkort) og at det følger med noen kabler ekstra på P750? Rart at den trenger en ekstra vifte pga det.. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Klokke-hastingheten på kjernen er selvfølgelig forskjellig! Utenom det så er det bare BIOS og kabler som er forskjellen. Det er ikke en stor vifte på P750, samme som på Parhelia... Lenke til kommentar
whom Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hva med den vanlige mann i gata? Har en kamerat som bruker pcèn til 2 ting:- lett nettsurfing + litt tv 2 web tv Han tar mye bilder med digitalt kamera, (lagres som 8mb jpg bilder) lett redigering av dem, (fjerne røde øyne, legge til tekst på bildene) skrives ut\brennes ut på cd og så tar han vare på alle bildene og legger dem inn i bildearkiverings program (for å holde styr på dem) Hans oppsett er slik: Athlon xp 2600+ 512 ram s-ata hardisk og Geforce 2 32 mb mx. Spørsmålet er: Vil han merke forbedring ved å oppgradere fra GF2 mx til Matrox grafikkortet, og hvor mye? Blir mesten for dumt av meg å spøre for tredje gang, men må ha det inn med teskje Som sagt så driver han bare med enkel bilderedigering+ fotoarkivering. Og han skal ikke koble til fler skjermer. dvs alt skjer på hans lcd Så kommer spm. Ville det vært vist av ham, å oppgradere fra gf2mx til f.eks Matrox p650? (eller eventuelt et annet som dekker han behov) Ville han i det hele tatt få ytelsesforbedring i fohold til hans enkle bilderedigering? Håper på et konkret svar Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå