Gå til innhold

hvem av radeon 9800pro kortene er best?

pee-jay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for PowerColor kortet, først og fremst fordi dette er det eneste av disse kortene som finnes på lager per i dag. Ser at de ikke har det på lager hos komplett, så jeg ville kjøpt det fra NetShop.no.

Sjekk ut denne testen hos nordichardware.com

EDIT: Skrivefeil

Endret av TJ
Lenke til kommentar
Har powercolor og sapphire selv. Syns begge er bra. Men ville gått for powercolor det er det jeg har mest positiv erfaring med. Men begge er bra kort :yes:

så jeg bør returnere det som kommer?

Absolutt ikke! Det er i bunn og grunn ingen forskjell på selve kortene utenom kjøling...

Grunnen til at Powercoler gjør det bedre på benchmarks, er at når Powecoler får kortet av ATI, så clocker de det litt opp før de selger det.

Du får like god ytelse ved å clocke ditt sapphire til powercolers mhz.

Lenke til kommentar
Har powercolor og sapphire selv. Syns begge er bra. Men ville gått for powercolor det er det jeg har mest positiv erfaring med. Men begge er bra kort :yes:

Absolutt ikke! Det er i bunn og grunn ingen forskjell på selve kortene utenom kjøling...

Grunnen til at Powercoler gjør det bedre på benchmarks, er at når Powecoler får kortet av ATI, så clocker de det litt opp før de selger det.

så vist jeg flasher til xt (hvis jeg får 360) så er kortet ganske bra?

virker som sapphire er litt mindre "jalla"

Lenke til kommentar

så vist jeg flasher til xt (hvis jeg får 360) så er kortet ganske bra?

virker som sapphire er litt mindre "jalla"

Flasher du til Xt med 360 kjerne sapphire, så er det like godt som et XT flashet 360 kjerne Powercoler.

Edit: fikk utelatt essensiell info :blush:

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Det er akkurat samme kjøler, og akkurat samme kort. Er bare folk som lever i den vilfarelsen av at Sapphire er "bedre" fordi PowerColor hadde noen problemer med vifta si når de begynte å selge 9800 kortene sine!

De er også laget ved samme fabrikk, og er RENE ATI-kort.

Det er såklarte BBA kort (Built by ATi) og ikke PBA (Powered by ATi) som f.eks Hercules er. Folk må lære seg det. Er du ute etter bundle tar du Powercolor, for dette leveres som full retail med spill, programvare osv, Sapphire leveres med kun drivercd og en eller 2 kabler. Velg ut ifra bundle og INTET annet. Hører du på disse tomsingene, er du rett og slett dum. Mulig jeg er litt krass i mine uttalelser, og det beklager jeg, men jeg vil at folk skal se virkeligheten og ikke bare ha en oppfatning!

Lenke til kommentar
Det er akkurat samme kjøler, og akkurat samme kort. Er bare folk som lever i den vilfarelsen av at Sapphire er "bedre" fordi PowerColor hadde noen problemer med vifta si når de begynte å selge 9800 kortene sine!

De er også laget ved samme fabrikk, og er RENE ATI-kort.

Det er såklarte BBA kort (Built by ATi) og ikke PBA (Powered by ATi) som f.eks Hercules   er. Folk må lære seg det. Er du ute etter bundle tar du Powercolor, for dette leveres som full retail med spill, programvare osv, Sapphire leveres med kun drivercd og en eller 2 kabler. Velg ut ifra bundle og INTET annet. Hører du på disse tomsingene, er du rett og slett dum. Mulig jeg er litt krass i mine uttalelser, og det beklager jeg, men jeg vil at folk skal se virkeligheten og ikke bare ha en oppfatning!

Du er litt for enkel når du kommer med din uttalelse der. Selv om kortene kan være lagd ved samme fabrikk betyr ikke at de er like for det. De forskjellige produsentene kan bruke forskjellige komponenter. Jeg har hørt en del om folk som har hatt diverse problemer med sine ATI-kort fra f.eks. PowerColor, Connect3D osv, hvor de f.eks. har måttet skru av VPU Recover for at kortene skal fungere skikkelig, eller å slå av FastWrite. Det kan tyde på at en del underleverandører kanskje bruker komponenter av dårlig kvalitet når de skal lage kortene. Min erfaring er at de ATI-kortene som har best kvalitet og stabilitet, er kortene fra ATI selv, de som også selges som rene ATI-kort. Jeg har selv 4 forskjellige generasjoner rene ATI-kort, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er lei av å høre på sånne ignorante tullinger som tror at alle ATI-kort er kliss like. Det er de absolutt ikke. Jeg har f.eks. ikke FastWrite og VPU Recover slått av. Jeg får ikke rare "ringer" i FarCry som jeg har hørt noen snakke om. Alt fungerer helt topp. Og mens andre må slå av VPU Recover, kan jeg glede meg over å ha tilgang til et verktøy som nullstiller VPU hvis et spill kræsjer, slik at jeg slipper å starte maskinen på nytt. Og ja, VPU Recover fungerer. Se forøvrig min profil for å se hva slags kort jeg har. Jeg har listet opp min hardware der.

Edit: De eneste kortene som med sikkerhet kan kalles Built By ATI, er kortene som kommer fra ATI selv, f.eks. det jeg har i min avatar.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvis de da er like, hvorfor hører jeg stadig vekk om feil på kort fra underleverandører som kan tyde på at det brukes litt dårlige komponenter i kortene?

Såvidt jeg vet, så er det vært veldig få problemer med disse kortene etter "katastrofevifta" til powercolor, mulig noen har feil, men det kan heller komme på grunn av inkompabilitet med f.eks hovedkortet. Og sjekker du serienret på enten Sapphire eller PowerColor vil du se at det er et like bra ATI kort som ditt, og at det er brukt 100% like deler som hos deg for å sette sammen kortet. Jeg har også hatt 2 rene ATI kort + en drøss med PowerColor/Hercules 9800/PRO kort, og aldri hatt et problem. Uansett, sns vi skal slutte diskusjonen her, da han lurer på hvem som er "best". Gå for det du føler for, Bundle eller ikke bundle, så enkelt er det rett og slett. Eller, så kan du kjøpe Gainward GeForce 6800LE 128DDR som er ca 30% bedre enn 9800pro kortet. Dog koster vel dette 25 kr, men regner med du klarer det? :p

Du får mer moro for pengene i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...