Gå til innhold

Hva kan overklokkes,og hva kan ikke?


riktig

Anbefalte innlegg

Sitter her med kaffekoppen og koser meg med viftestøy, og jeg kom til å tenke på dette.

Prossessorer, ram, skjermkort, osv....dette er vanlig å overklokke.Men hva er egentlig mulig?Kan man f.eks. overklokke en harddisk?Få den til å kjøre raskere enn den er ment for? Eller hva med strømforsyningen? Tastaturet? Skjermen? Hvasomhelst?

 

Hehe, misforstå ikke, jeg er ikke ute etter å overklokke tastaturet eller noe sånt, men tenkte å høre litt om hvor grensene går. Finnes det grenser?

 

Kjør debatt, eller hva det måtte være ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overklokke skjermen? :tease:

Det går fint det, men det krever en del hardcore-skills. Jeg har klokket min gamle ADi 17" (CRT) om til en 19" Eizo LCD, men det er slettes ikke alle skjermer som er modbare. Tenkte jeg skulle lage en liten guide, men jeg har ikke hatt tid ennå. Kanskje det kommer i løpet av neste uke engang.

Lenke til kommentar
Det går fint det, men det krever en del hardcore-skills. Jeg har klokket min gamle ADi 17" (CRT) om til en 19" Eizo LCD, men det er slettes ikke alle skjermer som er modbare. Tenkte jeg skulle lage en liten guide, men jeg har ikke hatt tid ennå. Kanskje det kommer i løpet av neste uke engang.

Involverer denne klokken kjøp og salg? :p

Lenke til kommentar

På grunn av tekniske begrensninger er det ikke mulig eller praktisk mulig å overklokke alle typer komponenter. F.eks. en harddisk er ikke mulig å klokke pga. måten den er laget på. Å øke bus-hastighet til disker vil som regel bare lage krøll uten noen ytelsesforskjeller.

 

Andre enheter kan ofte klokkes, men det er så lite å hente at det ikke er vits i. som f.eks. nettverkskort. Det samme går for en del andre ekspansjonskort.

 

og til slutt er det jo en del enheter som det rett og slett ikke er noe mening i å klokke, som f.eks. tastatur.

 

Men visste du, du kan overklokke PS2 musen din? =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
kan ofte klokkes, men det er så lite å hente at det ikke er vits i. som f.eks. nettverkskort

Noen 10Mbits kort kan kjøres på 100Mbit full duplex, 1000% Overklokk :dribble:

En merkabar ytelsesøkning.

 

--

Eller er det jo kjent at crt skjermer kan kjøres på høyere Hz, mener å ha lest om 100~150Hz'er @ 300Hz vannkjølt :dribble:

Finner dog ikke link : (

Endret av PumpAction
Lenke til kommentar

Det kan gjøres helt greit fra windows. Veldig nyttig for de mer ekstreme gamere som krever 110% presisjon av musene sine =)

 

Her er en kort forklaring (det var ikke værr en at det lå på topp for "mouse overclock" i google forresten)

http://www.pcstats.com/NewsView.cfm?NewsID=36894

 

Med en PS2 mus vil du nok ha mulighet for sample speed på 200, så velg heller det over 100 som det står i artikkelen (tror den er litt gammel).

 

Dette gir deg i praksis flere oppdateringer mellom mus og PC pr. sekund, som igjen vil gi deg glattere flyt i musen. Forskjellen er dog veldig "finkornet", så de fleste vil ikke merke noe betydelig forskjell, og de som merker forskjell vil sansynligvis bare ha bruk for det i de kjappeste "twitch" FPS spillene, som Counterstrike.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...