Gå til innhold

exe filer i linux? ikke skrive til FAT harddisken min? kan l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-16 14:24, Nerdiboy skrev:

Går det ann å få *.exe filer til å virke i linux?

hvorfor kan jeg ikke skrive til FAT harddisken min?

hvordan kan jeg få NTFS harddisker til å virke i linux?




:sad:)


 

Ja, du kan få exe filer til å virke i linux; hvis di er kompilert for linux, og ikke for windows... Hvis du skal ha windows-.exe filer til å virke kreves det som regel mye knoting...

 

Har du skriverettigheter på FAT partisjonen? hvis du har mountet den riktig i f.eks. /mnt/windows_disk kan du gå til /mnt (cd /mnt) og kjøre en ls -la for å se lese ®, skrive (w), og kjøre (x) rettigheter for bruker, gruppe og andre.

 

Hvis det f.eks. står slik:

 

-rwxr-xr-x root root

 

betyr det at bare brukeren root kan skrive til disken...

 

 

 

NTFS var støttet som en module i tidligere, jeg tror den er fjernet ut i fra endel standard kjerner nå. Får å få ntfs til å virke med nyere linux'er må du altså rekompilere kjernen... Det er mye jobb å sette seg i, men du finner nok no' docs på http://www.linuxdoc.org

Lenke til kommentar

NTFS _LESE_ støtte er i linux kernelen og funker.. skrive støtte er der også, men omtrent det eneste i kernelen som er markert DANGEROUS, så, hehe, tror ikke det er noe å satse på.. :wink: pass på at du har mounta den med rw flags (fat partisjonen)

 

(nå meg jeg legge til at jeg ikke har sjekka ntfs støtten i de nyeste 2.4 kernelene, men tviler på at det har forandret seg noe spessielt på så kort tid)

 

[ Denne Melding var redigert av: jean på 2002-05-16 17:37 ]

Lenke til kommentar

Må legge til at wine er fremdeles under utvikling (som alt annet), og derfor kan det lønne seg å laste ned latest stable version, RH7.2 begynner å bli såpass gammal nå at det er nesten garantert ikke siste wine version som følger med der..

Grei policy å ha egentlig, dette med å alltid laste ned siste versioner, for å sikre ett stabilt system..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...