Nerdiboy Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Går det ann å få *.exe filer til å virke i linux? hvorfor kan jeg ikke skrive til FAT harddisken min? hvordan kan jeg få NTFS harddisker til å virke i linux? :sad:) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Quote: Den 2002-05-16 14:24, Nerdiboy skrev:Går det ann å få *.exe filer til å virke i linux?hvorfor kan jeg ikke skrive til FAT harddisken min?hvordan kan jeg få NTFS harddisker til å virke i linux?:sad:) Ja, du kan få exe filer til å virke i linux; hvis di er kompilert for linux, og ikke for windows... Hvis du skal ha windows-.exe filer til å virke kreves det som regel mye knoting... Har du skriverettigheter på FAT partisjonen? hvis du har mountet den riktig i f.eks. /mnt/windows_disk kan du gå til /mnt (cd /mnt) og kjøre en ls -la for å se lese ®, skrive (w), og kjøre (x) rettigheter for bruker, gruppe og andre. Hvis det f.eks. står slik: -rwxr-xr-x root root betyr det at bare brukeren root kan skrive til disken... NTFS var støttet som en module i tidligere, jeg tror den er fjernet ut i fra endel standard kjerner nå. Får å få ntfs til å virke med nyere linux'er må du altså rekompilere kjernen... Det er mye jobb å sette seg i, men du finner nok no' docs på http://www.linuxdoc.org Lenke til kommentar
synfault Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Du trenger nok wine http://www.winehq.org Da kan du kjøre windows programmer på linux. (ikke alle...) Lenke til kommentar
jean Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 NTFS _LESE_ støtte er i linux kernelen og funker.. skrive støtte er der også, men omtrent det eneste i kernelen som er markert DANGEROUS, så, hehe, tror ikke det er noe å satse på.. :wink: pass på at du har mounta den med rw flags (fat partisjonen) (nå meg jeg legge til at jeg ikke har sjekka ntfs støtten i de nyeste 2.4 kernelene, men tviler på at det har forandret seg noe spessielt på så kort tid) [ Denne Melding var redigert av: jean på 2002-05-16 17:37 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Quote: synfault skrev (2002-05-16 14:52):Du trenger nok winehttp://www.winehq.orgDa kan du kjøre windows programmer på linux. (ikke alle...) Wine ligger da inkludert som en pakke i RH7.2 Jeg har det på plata mi i allefall :smile: Lenke til kommentar
jean Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Må legge til at wine er fremdeles under utvikling (som alt annet), og derfor kan det lønne seg å laste ned latest stable version, RH7.2 begynner å bli såpass gammal nå at det er nesten garantert ikke siste wine version som følger med der.. Grei policy å ha egentlig, dette med å alltid laste ned siste versioner, for å sikre ett stabilt system.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå