Gå til innhold

Helikopter får smekk


Pusern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De sulter ihjel, vi velter oss i rikdom på deres bekosting! Vesten er ikke bare "snille" og araberne bare "slemme"

Det har du rett i :yes:

Helt enig, men det som skjer på den filmen er da ikke annet enn provoserende?

Hvorfor er det provoserende? Det virker jo som en helt legitim handling, da det trolig er hentet fra en krig... Afganistan mot Russland på 80-tallet? Jeg forstår godt at de er glade siden de klarte å skyte ned et helikopter fra okkupasjonsmakten... Hvis du ikke vet det skaper krig et intenst hat, som her blir vist i form av glede siden en påfører fienden tap. De ser sikkert på helikopteret som en gjenstand. Det hadde vært rart om dette hadde vært reaksjonen etter å ha skutt en fientlig soldat med et gevær. Da ser en personen en dreper og ikke bare et helikopter som styrter.

 

Kan du med hånden på hjertet si at du ikke hadde blitt glad, i det minste lettet, hvis du hadde gjort noe lignende mot nazistene under okkupasjonen av Norge under 2 Verdenskrig? Du hadde jo blitt regnet som en helt...

Lenke til kommentar

Om de hadde ropt hurra eller noe slikt, hadde jeg ikke reagert i hele tatt. Det jeg reagerer på er at de står der og lovpriser allah for "hjelpen" de fikk til å drepe russerne. Det formerlig LYSER religiøs hjernevasking av soldatene, og menneskesynet om at

"alle er skitne hunder som fortjener å dø, utenom oss" har jeg ingen respekt for.

 

Det ER forskjell på å forsvare landet sitt, og å krige pga religiøse overbevisninger.

Lenke til kommentar
De sulter ihjel, vi velter oss i rikdom på deres bekosting! Vesten er ikke bare "snille" og araberne bare "slemme"

Det har du rett i :yes:

Helt enig, men det som skjer på den filmen er da ikke annet enn provoserende?

på samme måte som det at am. soldater skyter på Irakere, eller hva det måtte være, er provoserende.

 

Nei, det der kalles krig og er nok langt fra provoserende med mindre du absolutt ikke liker krig da...

Lenke til kommentar

Er det eigentleg noken forskjell på å lovprise Allah når dei har medgang iforhold til at vi seier "Herre Gud" når det går dårlig?

Relgion blir ofte brukt som ein del av krigføringa, kor ofte har vi ikkje sett Gud forsvare være styrker og gud bevare fedrelandet og gud både det eine og andre. Dette har eigentleg meir med kultur å gjere ein relgion.

Lenke til kommentar

Det som er så gøy her er at alle som kritiserer denne videoen og kalle folkene terrorister ser ut til å lide av total mangel på kunnskap om andre kulturer. Ikke alle i verden er nordmenn, og andre steder i verden oppfører man seg ganske anderledes enn her hjemme. I mange muslimske land er det helt normalt at man takker Allah når det går bra. Man er ikke hjernevasket fundamentalist av den grunn, det er bare slik kulturen der fungerer.

 

Det er ikke rart det er krig her i verden, når man ikke tåler at folk er anderledes enn seg selv. Jeg tipper at enkelte i denne tråden kunne ha hatt godt av å bli tørre bak øra før de uttalte seg... Det er lov å være litt reflekterte.

Lenke til kommentar
Etter treffet mister piloten yaw-kontroll, men det er ut som han får stabilisert det og roet ned synkehastigheten før det forsvinner ut av bildet. Kan godt tenkes de overlevde.

 

Jeg tror ikke guttene ombord i Mi24-en mistet livet. Det ser ut til at piloten er en kar med litt erfaring, og fikk stabilisert den, og autorotert seg ned. Dessuten, Mi24 er en tøff jævel som tåler endel juling.

 

Sykt at de står der og skriker!

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Det som er så gøy her er at alle som kritiserer denne videoen og kalle folkene terrorister ser ut til å lide av total mangel på kunnskap om andre kulturer. Ikke alle i verden er nordmenn, og andre steder i verden oppfører man seg ganske anderledes enn her hjemme. I mange muslimske land er det helt normalt at man takker Allah når det går bra. Man er ikke hjernevasket fundamentalist av den grunn, det er bare slik kulturen der fungerer.

 

Det er ikke rart det er krig her i verden, når man ikke tåler at folk er anderledes enn seg selv. Jeg tipper at enkelte i denne tråden kunne ha hatt godt av å bli tørre bak øra før de uttalte seg... Det er lov å være litt reflekterte.

Jeg må si meg enig i at mange i denne tråden er sterkt preget av et etnosentrisk syn.

 

”Etnosentrisme” vil da si at en vurderer andre kulturer ut fra de normer og verdier som gjelder i eget samfunn, uten å reflektere over gyldigheten av disse normene og verdiene i forhold til andre samfunnsformer.

 

En motpol til dette er kulturrelativismen

 

”Kulturrelativismen” legger vekt på tradisjonen når normer og verdier skal rettferdiggjøres. Det å vurdere normer og verdier på tvers av kulturer blir sett på som umulig. En kulturrelativist vil derfor ikke gi egne verdier en privilegert status i forhold til andre kulturers normer og verdistandpunkter.

Personlig heller jeg litt mot kulturrelativismen, men det er umulig å ikke la sine egne normer og verdier smitte over på hvordan en oppfatter mennesker fra andre kulturer.

 

Det sier seg selv at etnosentrisme skal råde når folk fra andre kulturer flytter til dette landet for de skal da tilpasse seg etter våre normer og verdier, til en viss grad selvsagt. De skal tilpasse seg, men likevel ikke miste sin kulturelle arv.

 

Jeg innser nå at jeg begynner å havne "på viddene" når det gjelder å svare på det opprinnelige temaet, så jeg får stoppe her.

 

Edit: Måtte fikse på en formulering...

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Dette gjelder òg korstogene til de visse kristne, det-du-vet til nazistene, osv.. Det er en skam at ustabile mennesker gjør syke ting i Guds navn. Jeg leser mye om at "religion har kun skapt elendighet i verden" og sånne ting, men det stemmer ikke. Religiøse, ustabile mennesker har skapt elendighet i verden.

Å så enig. Kjempebra sagt! :)

Lenke til kommentar

Hmm eg regner med at "allah ahkbar" har like mye mening hos muslimene som "god bless" har for amerikanerne? Eller tar eg helt feil? Forøvrig ser eg på disse som soldater siden de utfører en militært aksjon mot militært mål. Tjetjenerne er ikke til å spøke med. Har sett en del video med deres teknikker og uten noe særlig avansert teknologi tar de russerne som maur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...