j-- Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Heisann. Fikk idag regning fra bluecom der det sto at jeg har hatt ADSL i 14 dager. Jeg bestillte derifra, men det ble masse surr, så jeg regnet med at den saken var ute av denne verden. Når jeg bestillte, så bestillte jeg uten modem, fordi jeg syntest det er en dårlig deal å måtte levere tilbake et DSL modem som man må leie for 500,- men til topic: Jeg trenger å dele ADSL linja mellom 2 pcer (muligens 3 etter hvert) og jeg har ikke noe utstyr som switch eller modem eller sånt.. Så jeg trenger hjelp til å vite hva jeg skal kjøpe.. Er interisert både i trådløst og i kablet utstyr.. men hvis noen kommer med trådløse forslag, så må det være utstyr som ikke spiker.. (hvis det har noe å si for forslag så er den ene maskina en win98 maskin) /Clvn Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Virkelig ingen som har noen forslag? Ville helst bestillt i kveld, siden jeg allerede betaler for den linja Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Kjøp en standard 4-ports ruter. http://psdata.no/prodsearch.asp?it=100525&urlAction=details En slik en for eksempel. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Kjøp en standard 4-ports ruter.http://psdata.no/prodsearch.asp?it=100525&urlAction=details En slik en for eksempel. Lager: 08.01.2005 Jaja, den er ikke på lager før.. Men hvis jeg kjøper en standard ruter trenger jeg noe mer enn det? Trenger ihvertfall 1 nettverkskort og kabler.. Trenger jeg adsl-modem også? /Clvn Endret 10. oktober 2004 av clvn Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Nei, du trenger bare det modem'et du allerede har. Men du behover ikke kjøpe akkurat den ruteren. Finn en helt vanlig 10/100mbit 4ports ruter, er stort sett like alle sammen. Er det ikke innebygd nettverkskort i hovedkortene trenger du et PCI-kort også ja. Det pleier å følge med litt kabler til ruterene... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Men hvis jeg kjøper en standard ruter trenger jeg noe mer enn det? Trenger ihvertfall 1 nettverkskort og kabler.. Trenger jeg adsl-modem også? /Clvn Ja, enten et løst modem eller et som er innebyggd i routeren. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Kan noen sende link til en sånn ruter med adsl-modem innebygget? /Clvn Lenke til kommentar
Mez Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) F.eks http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123555&cks=PRL - kablet nettverk eller http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123663&cks=PRL - trådløst og kablet nettverk Erik Endret 10. oktober 2004 av Mez Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Du MÅ ha ADSL modem for å kunne ha linjen aktiv, men du trenger nødvendigvis ikke bredbåndsrouter (som gir deg mulighet til ha flere maskiner på samme linje, gjennom NAT'ing). NGT f.eks. gir et modem som er bredbåndsrouter i samme enhet. Telenor får kun modemet. (sist jeg sjekket). Skal du ihvertfall dele linjen så må du ha begge deler på en eller annen måte. jeg tviler på du får lov til å bruke ditt eget modem ved midnre du bruker samme model som de eller ville levert deg. Ellers så mister du ihvertfall all support nesten garantert. Bredbåndsrouter derimot står du sikkert helt fritt til å bruke hva du vil. Jeg aner ærlig-talt ikke hvor de selger DSL modem, jeg trodde ikke noen ISPer tillot at kundene brukte hva som helst de ville (for et support mareritt!). Bredbåndsroutere finner du derimot lett på f.eks. komplett. Det er bare egentlig switch med litt ekstra muligheter, deriblandt NAT'ing. Jeg forstår ihvertfall ikek helt hvorfor du synes det er en dårlig deal å leie. Det koster deg jo ingenting (eller gjør det?). De fleste ISP'er tar bare et depositum for modemet, som du får tilbake når du avslutter abbonementet. Det er jo fair i mine øyne, og gir deg jo ingen faktisk kostnad i det lange løp. Mulig at bluecom gjør ting anderledes, men det kjenner jeg ikke til. -Stigma Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Skal du ihvertfall dele linjen så må du ha begge deler på en eller annen måte. jeg tviler på du får lov til å bruke ditt eget modem ved midnre du bruker samme model som de eller ville levert deg. Ellers så mister du ihvertfall all support nesten garantert. Det står kunden fullstendig fritt om han ønsker og holde modem selv eller fra ISP. Han vil selvsagt ikke få support fra ISP på oppsett av tredjepartsmodem. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Takk for linker, mez.. EDIT: takk for inspillet ditt også Stigma oppsettet: 1. [3 polet telefon kontakt på veggen] 2. [billion ADSL Modem/Router m/4P 10/100 switch, Telenorgodkjent] 3. ut til min og mamma sin maskin... spørsmål: 1. Vi har vanlig telefon. Hva trenger jeg for å få den til å fungere? trenger jeg det som kalles "adsl-splitter"? trenger jeg da eventuelt noen overganger til rj45 kontakt? Ser dette greit ut? noen erfaringer med den modem-router-switch saken? MVH: Clvn Endret 11. oktober 2004 av clvn Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Har nesten ventet en time nå... Ingen som har noen forslag/erfaringer/løsninger? (beklager bumping) /Clvn Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Du må ha en splitter ja. Ruteren er sikkert grei den... Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 ok, da bestiller jeg det.. takk for svar goophy Men følger det med andre kabler en rj45 plugg? pga telefon-kontakt som ikke er rj45 men sånn sak med 3 hull i... tp kabler er ikke et problem Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Følger sikkert med noen omformerkontakter ja. Hvis ikke kan du kjøpe en for 10,- på nærmeste elkjøp/expert osv... Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Goophy Skrevet 11/10/2004 : 19:55 Følger sikkert med noen omformerkontakter ja. Hvis ikke kan du kjøpe en for 10,- på nærmeste elkjøp/expert osv... oki, takker for det også Offtopic: EDIT: skulle teste noe quote-greier - som ikke funka Endret 11. oktober 2004 av clvn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå