Gå til innhold

Ulikheter i 2MX

KjellV

Anbefalte innlegg

Skal ta 3MX i desember (privatist) og holder nå på med 2MX. Sitter fast på de to oppgavene som er lagt til som bilde.

På den første får jeg X € [-1,5 , -1> U <3 . ->>. I følge fasit skal svaret være x € < <- , -1,5 > U < 3 . -> >. Noen som vet hva jeg gjør feil (eller om fasit har feil)?

På oppgave 2 får jeg at fellesnevner blir x^2+2x+6, men denne andregradsligningen går ikke opp (uten å begynne og tenke imaginært, men det skal man IKKE her).

Noen smarte hjerner som vet hva som er feil?

Oi, bildet kom ikke med 1. gang. Er med nå :)

post-182-1097429992_thumb.jpg

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tid til å regne nå, men på den første oppgaven, tok du da hensyn til at x²-2x-3 kan være både positivt og negativt? Du må regne en mulighet der det er positivt (og alt går på vanlig måte), og en mulighet der det er negativt og ulikhetstegnet må snus idet du ganger opp med x²-2x-3.

Lenke til kommentar

Du ser på bildet hvordan jeg har gjort det.

I boken er det ikke nevnt mer enn en gang (1 gang er for så vidt nok, men det var bare 4 linjer tekst der de skrev at man ikke skulle gange eller dele med "ax + b" på begge sider fordi man ikke vet om uttrykket er positivt eller negativt, og derfor vet man ikke om man skal snu ulikhetstegnet eller ikke (som du nevnte ja)).

Virker som du er litt kjapp i hodet gspr, litt nermere forklaring? Må ikke ha forklaringen med en gang, bare jeg får den ;)

Edit: Den siste oppgaven var jo egentlig enkel da, x^2+x+6 blir jo positiv hele tiden så det blir bare en strek i fortegnsskjemaet. Fikk en aha-opplevelse i går kveld :)

En annen ting er at det skal være fra -1,5 , ikke fra og med. (første oppgaven)

post-182-1097434845_thumb.jpg

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...