KjellV Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Skal ta 3MX i desember (privatist) og holder nå på med 2MX. Sitter fast på de to oppgavene som er lagt til som bilde. På den første får jeg X € [-1,5 , -1> U <3 . ->>. I følge fasit skal svaret være x € < <- , -1,5 > U < 3 . -> >. Noen som vet hva jeg gjør feil (eller om fasit har feil)? På oppgave 2 får jeg at fellesnevner blir x^2+2x+6, men denne andregradsligningen går ikke opp (uten å begynne og tenke imaginært, men det skal man IKKE her). Noen smarte hjerner som vet hva som er feil? Oi, bildet kom ikke med 1. gang. Er med nå Endret 10. oktober 2004 av Nostradamus Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Har ikke tid til å regne nå, men på den første oppgaven, tok du da hensyn til at x²-2x-3 kan være både positivt og negativt? Du må regne en mulighet der det er positivt (og alt går på vanlig måte), og en mulighet der det er negativt og ulikhetstegnet må snus idet du ganger opp med x²-2x-3. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Du ser på bildet hvordan jeg har gjort det. I boken er det ikke nevnt mer enn en gang (1 gang er for så vidt nok, men det var bare 4 linjer tekst der de skrev at man ikke skulle gange eller dele med "ax + b" på begge sider fordi man ikke vet om uttrykket er positivt eller negativt, og derfor vet man ikke om man skal snu ulikhetstegnet eller ikke (som du nevnte ja)). Virker som du er litt kjapp i hodet gspr, litt nermere forklaring? Må ikke ha forklaringen med en gang, bare jeg får den Edit: Den siste oppgaven var jo egentlig enkel da, x^2+x+6 blir jo positiv hele tiden så det blir bare en strek i fortegnsskjemaet. Fikk en aha-opplevelse i går kveld En annen ting er at det skal være fra -1,5 , ikke fra og med. (første oppgaven) Endret 11. oktober 2004 av Nostradamus Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg har regnet litt nå, og får samme gale svaret som deg... Se om du kan løse den grafisk for å gi deg en pekepinn? Jeg må på skolen nå, så jeg rakk ikke å se over at jeg har gjort alt riktig... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg har ikke noe papir i mine nærliggenheter, men så vidt jeg kan se, har du regnet riktig. Hva med å spørre læreren din igjen? Eller prøve å løse den grafisk? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Den første oppgaven har du fått riktig. Regnet den for hånd, fikk det samme som deg, og har også vist det grafisk. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 (endret) nr#1 har jeg selv stusset over, og det viste seg å være fasitfeil. nr#2 husker jeg også å ha gjort, men da sjekket jeg ikke fastiten... jeg kan se om jeg finner den igjen. <- finner den ikke igjen.. Endret 15. oktober 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå