Gå til innhold

Kompilere


Anbefalte innlegg

Har hørt en del snakk om kompilering av programmer og slikt. Kan noen fortelle meg litt hva dette er og hvordan man gjør dethva man bruker for å gjøre det?

 

Jeg tror det betyr å forandre litt på kildekoden til et program og så kompilere det sammen for å få det til å være kjørbart eller noe i den duren? Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette blir litt som å forklare en blind hva fargen blå er.. :smile:

 

et program er i utgangspunktet skrevet i et språk som maskinen ikke forstår, men som programmereren kan lese.

 

 

Å kompilere vil si at et program oversetter fra språket programmerern har skrevet til språket maskinen kan forstå.

 

Før kompilering:

//skriver ut hei ti ganger

for(int i=0; i<10; i++) {

cout << "hei";

}

 

Etter kompilering:

¤P=))=(¤0hei()#¤=)#¤

 

(ikke akkurat det den koden der hadde generert, men illustrer hva jeg mener med uleselig..)

Lenke til kommentar

Darp, du tar ikke feil!

 

Man endrer / lager ny kildekode (i et eller annet programmeringsspråk) og kompilerer dette til en kjørbar fil (med en kompilator for det valgte progr. språket)

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Freeload på 2002-05-16 12:59 ]

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde det var.

 

Sånn som nettopp når jeg lastet ned kvirc så kunne jeg velge å laste ned source package. Da kunne jeg vel i grunnen brukt c++ for å redigere programmet for så å kompilere det med ett eller annet program ja.

Hva kan jeg bruke av program til å kompilere noe som er laget i c++ ?

 

blackbrrd, er da ikke blind jeg er bare nybegynner i linuxprogramering. Det er en viss forskjell, en blind kan ikke lære hva fargen er mens jeg kan stort sett lære det meste hvis jeg har interessen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-16 12:59, Freeload skrev:

Darp, du tar ikke feil!


Man endrer / lager ny kildekode (i et eller annet programmeringsspråk) og kompilerer dette til en kjørbar fil (med en kompilator for det valgte progr. språket)


 

Pisspreik. Å compile noe, vil si å gjøre kildekode, som er skrevet i et format mennesker kan forstå, til maskinkode. Å compile noe har ingenting med det å faktisk skrive programmet. Og hvis du laster ned noe fra internett, så skriver du ikke om på det før du compiler det.

Forstår ikke hvorfor du i det hele tatt gadd skrive den posten din, når det er flere som har forklart det riktig hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...