Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kompilere

Anbefalte innlegg

Har hørt en del snakk om kompilering av programmer og slikt. Kan noen fortelle meg litt hva dette er og hvordan man gjør dethva man bruker for å gjøre det?

Jeg tror det betyr å forandre litt på kildekoden til et program og så kompilere det sammen for å få det til å være kjørbart eller noe i den duren? Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette blir litt som å forklare en blind hva fargen blå er.. :smile:

et program er i utgangspunktet skrevet i et språk som maskinen ikke forstår, men som programmereren kan lese.

Å kompilere vil si at et program oversetter fra språket programmerern har skrevet til språket maskinen kan forstå.

Før kompilering:

//skriver ut hei ti ganger

for(int i=0; i<10; i++) {

cout << "hei";

}

Etter kompilering:

¤P=))=(¤0hei()#¤=)#¤

(ikke akkurat det den koden der hadde generert, men illustrer hva jeg mener med uleselig..)

Lenke til kommentar

Darp, du tar ikke feil!

Man endrer / lager ny kildekode (i et eller annet programmeringsspråk) og kompilerer dette til en kjørbar fil (med en kompilator for det valgte progr. språket)

[ Denne Melding var redigert av: Freeload på 2002-05-16 12:59 ]

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde det var.

Sånn som nettopp når jeg lastet ned kvirc så kunne jeg velge å laste ned source package. Da kunne jeg vel i grunnen brukt c++ for å redigere programmet for så å kompilere det med ett eller annet program ja.

Hva kan jeg bruke av program til å kompilere noe som er laget i c++ ?

blackbrrd, er da ikke blind jeg er bare nybegynner i linuxprogramering. Det er en viss forskjell, en blind kan ikke lære hva fargen er mens jeg kan stort sett lære det meste hvis jeg har interessen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 12:59, Freeload skrev:

Darp, du tar ikke feil!

Man endrer / lager ny kildekode (i et eller annet programmeringsspråk) og kompilerer dette til en kjørbar fil (med en kompilator for det valgte progr. språket)

Pisspreik. Å compile noe, vil si å gjøre kildekode, som er skrevet i et format mennesker kan forstå, til maskinkode. Å compile noe har ingenting med det å faktisk skrive programmet. Og hvis du laster ned noe fra internett, så skriver du ikke om på det før du compiler det.

Forstår ikke hvorfor du i det hele tatt gadd skrive den posten din, når det er flere som har forklart det riktig hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...