JBlack Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg skal sette opp en ny box, en gammel K6 200 jeg har på kottet. Tanken er å sette den opp som en firewall/trådløs router for å få 802.11g støtte. (Routeren jeg har nå har bare 802.11b støtte.) Hvordan er status på *bsd og wlan/wifi? I tillegg skal den være en enkel filserver med lav belastning, kanskje printserver (cups) og webserver (for konfigurasjon av cups og firewall m.m.) og selvsagt sshd. Jeg kommer ikke til å kjøre X på boxen. HD'en er relativt liten, 8 GB, så det bær være en distro som tar liten plass. (Utelukker gentoo) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Off-topic: Tar Gentoo mye plass? :o Lenke til kommentar
zyp Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg har gentoo på routeren min og den har 2gb harddisk. Har også gentoo på de to eldre pcene i huset hvor begge har 6gb hver, det rommer både Xorg og andre ting uten problemer. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Mhmmm... sitter her og tenker på et lite prosjekt i form av en liten AP-box. Jeg er selv hardbarket Gentoo-bruker, men vurderer Debian for dette prosjektet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Gentoo bruker fort 2GB eller mer av tmp når store ting kompileres. Samt all kildekode som er lastet ned tar en del plass. Så relatvit til distroer basert på binære pakker, så tar gentoo stor plass. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hmm. Det eneste jeg kan si er at jeg prøvde 802.11b på en laptop jeg hadde installert FreeBSD på, og det fungerte ypperlig. Men da var det jo en basestasjon som kjørte dhcp vel og merke. Det burde uansett ikke være noe uoverkommelig problem å sette opp det systemet du tegner til. Det vil jo også være veldig lett med f. eks. IPFW å lukke nettverket til kun dine egne pc'r via. mac addressene. Lenke til kommentar
huf Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Kanskje slackware kan være en idè? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Hehe, nå holdt jeg på å dette av stolen her:P hvorfor bruke linux når man kan bruke *bsd? (neida, jeg er fullt klar over hva jeg sier her, og hva slags diskusjon jeg kan starte, men jeg bare måtte) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå