Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å koble til en mysql-server vha java, men får bare feilmeldingen "java.lang.ClassNotFoundException: com.mysql.jdbc.Driver"...

Jeg kjører Eclipse m/Tomcat, og MySql-serveren kjøres som service satt opp av Easy-php...

Alt går på en Win2k-maskin, med java installert på C:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\, mens mysql-connector-java-3.0.15-ga\mysql-connector-java-3.0.15-ga-bin.jar ligger i C:\Program Files\jakarta-tomcat-5.5.2\bin\.

CLASSPATH ser ut som følger: .;c:\Program Files\jdbc2\;c:\Program Files\jakarta-tomcat-5.5.2\bin\mysql-connector-java.jar;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\bin;c:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\;

I path ligger dette: .;C:\WINNT\system32;C:\WINNT;C:\WINNT\System32\Wbem;C:\Program Files\UltraEdit;C:\Program Files\SecureCRT 3.0;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\bin;c:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\bin\;c:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\;c:\Program Files\EasyPHP1-7\mysql\bin\;

Og så, koden som jeg prøver å koble opp med;

/*

* Created on Oct 9, 2004

*

*/

package kobling;

import java.sql.DriverManager;

public class TestMysql

{

public static void main(String args[]) {

try {

/* Test loading driver */

String driver = "com.mysql.jdbc.Driver";

System.out.println( "\n=> loading driver:" );

Class.forName( driver ).newInstance();

System.out.println( "OK" );

/* Test the connection */

String url = "jdbc:mysql://localhost/test";

System.out.println( "\n=> connecting:" );

DriverManager.getConnection( url, "", "" );

System.out.println( "OK" );

}

catch( Exception x ) {

System.err.println( x );

}

}

}

Og som sagt, dette er feilmeldingen jeg får:

=> loading driver:

java.lang.ClassNotFoundException: com.mysql.jdbc.Driver

---

Håper noen kan hjelpe meg så fort som mulig. Har knota endel timer med dette nå, og jeg begynner å bli rimelig frustrert. :(

På forhånd takk for hjelpa.

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å så genialt!

Takk så mye... Jeg hadde en teori for noen dager siden om at noe slikt måtte til, men etter å ha leita en stund ga jeg opp og regna med at det ville holde med en system-variabel...

Nå som jeg dog visste hva jeg skulle søke på fant jeg fort en løsning, og vips;

Successfully connected to MySQL server using TCP/IP...

:)

Takk så mye for hjelpen.

Lars\\

Lenke til kommentar
hadde det samme problemet.. og bruker netbeans IDE og den var montert opp der.. fikk det ikke til å funke. bruker netbeans 3.6 og siste mysql connector..  noen andre som vet?

Hmm.. Bruker tomcat 5.0.28 her, sammen med netbeans. Har lagt inn db-driver under common/lib i tomcat-katalogen.

NB4.0 beta har ihvertfall en rimelig bra guide på å sette opp connection pooling, bare å søke etter JNDI under 'Help', aner ikke om det blir samme under 3.6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...