Nagaika Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Hei. Jeg prøver å koble til en mysql-server vha java, men får bare feilmeldingen "java.lang.ClassNotFoundException: com.mysql.jdbc.Driver"... Jeg kjører Eclipse m/Tomcat, og MySql-serveren kjøres som service satt opp av Easy-php... Alt går på en Win2k-maskin, med java installert på C:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\, mens mysql-connector-java-3.0.15-ga\mysql-connector-java-3.0.15-ga-bin.jar ligger i C:\Program Files\jakarta-tomcat-5.5.2\bin\. CLASSPATH ser ut som følger: .;c:\Program Files\jdbc2\;c:\Program Files\jakarta-tomcat-5.5.2\bin\mysql-connector-java.jar;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\bin;c:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\; I path ligger dette: .;C:\WINNT\system32;C:\WINNT;C:\WINNT\System32\Wbem;C:\Program Files\UltraEdit;C:\Program Files\SecureCRT 3.0;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\;c:\Program Files\Java\j2re1.4.2_05\bin;c:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\bin\;c:\Program Files\j2sdk1.4.2_05\;c:\Program Files\EasyPHP1-7\mysql\bin\; Og så, koden som jeg prøver å koble opp med; /* * Created on Oct 9, 2004 * */ package kobling; import java.sql.DriverManager; public class TestMysql { public static void main(String args[]) { try { /* Test loading driver */ String driver = "com.mysql.jdbc.Driver"; System.out.println( "\n=> loading driver:" ); Class.forName( driver ).newInstance(); System.out.println( "OK" ); /* Test the connection */ String url = "jdbc:mysql://localhost/test"; System.out.println( "\n=> connecting:" ); DriverManager.getConnection( url, "", "" ); System.out.println( "OK" ); } catch( Exception x ) { System.err.println( x ); } } } Og som sagt, dette er feilmeldingen jeg får: => loading driver: java.lang.ClassNotFoundException: com.mysql.jdbc.Driver --- Håper noen kan hjelpe meg så fort som mulig. Har knota endel timer med dette nå, og jeg begynner å bli rimelig frustrert. På forhånd takk for hjelpa. Lars Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Har du lagt mysql pakken inn i classpath (java -cp <driverpakke> TestMysql)? Bruker du et IDE må du montere opp pakken der ("mount archive" i filbehandleren til NetBeans/SunONE, sikkert noe tilsvarende i Borland, Eclipse/whatever) Lenke til kommentar
Nagaika Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Å så genialt! Takk så mye... Jeg hadde en teori for noen dager siden om at noe slikt måtte til, men etter å ha leita en stund ga jeg opp og regna med at det ville holde med en system-variabel... Nå som jeg dog visste hva jeg skulle søke på fant jeg fort en løsning, og vips; Successfully connected to MySQL server using TCP/IP... Takk så mye for hjelpen. Lars\\ Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 hadde det samme problemet.. og bruker netbeans IDE og den var montert opp der.. fikk det ikke til å funke. bruker netbeans 3.6 og siste mysql connector.. noen andre som vet? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 hadde det samme problemet.. og bruker netbeans IDE og den var montert opp der.. fikk det ikke til å funke. bruker netbeans 3.6 og siste mysql connector.. noen andre som vet? Hmm.. Bruker tomcat 5.0.28 her, sammen med netbeans. Har lagt inn db-driver under common/lib i tomcat-katalogen. NB4.0 beta har ihvertfall en rimelig bra guide på å sette opp connection pooling, bare å søke etter JNDI under 'Help', aner ikke om det blir samme under 3.6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå