Gå til innhold

Active Anti-Noise

Anbefalte innlegg

Har noen av dere hørt om dette? Geniale saker! Man har en microfon som hele tiden hører lyden til f.eks. en vifte eller en hdd, mirrorer signalet og spiller det av på en høyttaler i nærheten av støykilden. Dette omvendte signalet kansellerer det oprinnelige signalet og (i teorien, seff) forsvinner all lyd! Sjekk ut denna for å se en simpel forklaring for hvordan det hele kan fungere.

http://www.measure.demon.co.uk/Acoustics_Software/anc.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, veit det er gammelt nytt men det jeg EGENTLIG lurte på var om noen hadde noen programmer for å mirrore lyden og spille den av real-time. Har sitti i nesten en time og leita rundt men begynner å miste håpet.

Noen som har prøvd dette eller som veit hvor effektive det er mulig å få dette med en vanelig PC?

Jeg er en sånn grubletype så, jeg TRENGER svar...

Får ikke ro i sjela før jeg har prøvd dette :smile:

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er døfødt siden du trenger en rimelig kraftig datamaskin som skal analysere lyden og produsere lyden som skal sendes tilbake.. Har lest noe om dette før og da fant de ut at det muligens blir for dyrt eller for vanskelig og gjennomføre på en vanlig liten datamaskin i Kari og Ole Nordmann's hjem.

Lenke til kommentar

hm.. skal ikke så kraftig pc til for å spille av lyd realtime invertert, da? det er jo samme prinsippet om man har koblet feil på 2 subber.. står man litt unna hører man ikke bass i det hele tatt, de står bare å utligner hverandre.. blir ikke det det samme?!

Lenke til kommentar

Problemet er at f.eks. en vifte ikke lager samme lyd hele tiden, den varierer litt fordi viften hopper +- 10% på turtallet hele tiden. Så den lager en slags "pulserende" lyd, og da blir saken mye mer komplisert. Hvis du har ett enkelt konstant "bip" så hadde saken vært en ganske annen.

Lenke til kommentar

Hva ville skjedd om man bare for å teste hadde paralellkoblet to helt like høytalerelementer, man man hadde snudd polene på den ene?

Om de to utgangene på en MD, CD-spiller eller forsterker hadde vært +10V og -10V, ville det ene elementet fått +10V inn på den samme siden som den andre hadde fått -10V, og omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...