Gå til innhold

CPU løste seg ut mens låsen var på?

Skink_123

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg lå på ca 55 i load, så skjedde det noe, pcen slo seg av og når jeg skulle starte den opp så bare peip og pip det fra pcen og ingenting skjedde, så tenkte jeg at jeg skulle kjenne om det var varmt, gikk fint å ta på.

Så skrur jeg av vifta, med det resultat at vifta ramler ned i henda på meg MED prosessoren fast på, den sitter fast, men kjølepastaen som var på sidene av cpuen er fortsatt myk.

Det merkelige er jo at egentlig så skulle jo prosessoren være låst til hovedkortet, siden låsen fortsatt var på?

OMG

Hva gjør jeg, har jeg ødelagt den, og hva med hovedkortet? :)

Har MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra og amd 3500+ med zhalmankjøler(med stor vifte ogCU)

--------------------------------------------------------------------------------

Da har jeg fått skillt vifta og cpu, ser ut som cpuen klarte seg :D

tur til bensinstasjon og få tak i renseveske, legge på ny pasta, resette bios og kjøre igang :)

Takk for all hjelp, jeg sov mildt sagt dårlig i natt =)

--------------------------------------------------------------------------------

Da er maskinen oppe og går igjenn :)

Endret av Skink_123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:ohmy:

Monter alt sammen igjen og prøv da vel. Er det AMD, så har jo den overheat protection, så da har den sikkert klart seg..

Verre hvis bena på CPU'en er bøyd/knekt. Eller kjølefestene på HK

Endret av Clint
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort og CPU har du? Jeg opplevde nøyaktig det samme med en AMD Athlon 64 3000+ på et MSI K8N Neo hovedkort. Fordi kontaktflaten er så stor mellom CPU og heatsink sitter de rimelig godt fast i hverandre, og CPU-låsen på akkurat det hovedkortet var ganske dårlig, så når jeg skulle ta av viften fulgte CPU med selv om låsen var på. Bøyde en del pins, men fikk bøyd dem tilbake så alt fungerer som det skal. Faren med å bøye pins er bare at de knekker lettere for hver gang...

Thomas

Endret av Longboard
Lenke til kommentar

Samme skjedde meg da jeg sku skifte fra boxed kjølern til Zalman kjølern. Har en AMD64 (754) på et Asus K8N-E Deluxe hovedkort. CPU'en hang fast i den kjølepute greia som var på den boxed kjølern. Men sjekka bare at alle pinnene fortsatt satt fast i cpu'en og putta den ned i socketen igjen. Fungerte strålende... Men min PC'e hadde jo seff ikke bare slått seg av. Men hvis cpu kjølern dinne satt løst på, så kan det jo være at prosessoren er blitt overopphetet

Lenke til kommentar

Hadde liknende tilfelle for noen uker siden, da jeg laget tevann med vannkjølinga mi. Pumpa døde, blokka kokte. Når jeg skulle dra av vannkjølingsblokka fulgte FX-53 CPUen med, limt fast på baksiden av smeltet sølv :/

Kan tro jeg ble redd, men så lenge ingen av pinnene er brukket går nok alt bra!

Lenke til kommentar

hehe, jeg hadde fått hjertestopp da :D Fint å høre at det gikk bra, takk for alle svar, jeg begynner å bli klokere nå :)

Så greia er vel at jeg må separere CPU og kjøleren, sette i prosessoren(burde den renses?) ny kjølepasta? skru på vifta, resette bios og starte opp? Trenger et svar på de siste spørsmålene mine, da har jeg fått svar på alt.

Tus :thumbup: en takk alle som har svart til nå

Endret av Skink_123
Lenke til kommentar
Hadde liknende tilfelle for noen uker siden, da jeg laget tevann med vannkjølinga mi. Pumpa døde, blokka kokte. Når jeg skulle dra av vannkjølingsblokka fulgte FX-53 CPUen med, limt fast på baksiden av smeltet sølv :/

Kan tro jeg ble redd, men så lenge ingen av pinnene er brukket går nok alt bra!

Med en FX-53 :omg: Hadde dette skjedd med en så dyr prosessor hadde hjertet mitt stoppet :scared:

Lenke til kommentar

Samme skjedde faktisk med meg også... CPU`en satt fast på kjøleribba... Kan tro jeg var overrasket da jeg så at cpu`en var borte, og jeg begynnte virkelig å lure da den satt på kjøleribba... :p

Funker fett som fjell nå, ingenting var bøyd.. Mulig jeg har litt før høy temp ettersom jeg tok vekk det meste av goop før jeg satt den på igjen.. 32 grader, idle... AMD64 3200+... Kommer fort opp i 50 når den er i bruk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...