Gå til innhold

hvor mye plass tar linux?

dmx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tre fine ting:

-Gratis

-Gratis programmer

- Fritt

- Frie programmer

"Gratis" er kjipt. Windows er "gratis" for mange. "Gratis" er ikke noe spesielt godt argument for Linux.

Gode ting med GNU/Linux (ser bort i fra det noe rare kravet om tre punkter): Har et stort,engasjert og vennlig brukermiljø både på nettet og i "meat space". Programvaren er skrevet med tanke på å være bra å bruke, ikke med tanke på å maksimere profitten til aksjonærene i et selskap. Programvaren er designet med sikkerhet fra starten av, og man slipper derfor virus, ormer og spionvare. Det er enklere enn i Windows å installere og oppdatere programvare. Programvaren krever mindre maskinvare, og blir ikke tregere med tiden bare for å tvinge folk til å oppgradere maskinvaren (slik som Microsofts avtaler med Intel sier). En Linux-distribusjon må ikke "aktiveres", og du må ikke holde styr på lisenser og CD-nøkkelkoder.

For fri programvare generelt:

Fri programvare forsvinner ikke når et firma går konkurs. Hvis det er noe du misliker med et fritt program, eller du finner feil i det, kan du endre det selv hvis du har evner til det, eller betale noen til å fikse det. Fri programvare kan alle få tak i og bruke, og man trenger ikke gjøre seg til kriminell for å bruke det hvis man er pengelens.

Lenke til kommentar

Åssen?

Hvordan: Last ned ønskede iso filer og brenn dem ut på cd. Boot opp med cd (eller floppy image fra cd1 dersom du ikke har cdrom som booter)

Hvilken: Velg den som passer deg best. Gå for en av de "store", Mandrake, Fedora (Redhat), Suse, Debian. Har sikkert glemt noen, og så er det alltid noen som skal slenge til sin favoritt. Styr unna nisje-og-generelt-lite-brukt-nux distro'er første gangen. Knoppix er grei å prøve dersom du vil bli kjent med Linux uten å legge det inn på pc'en din.

Sp+

Lenke til kommentar
ok.. så jeg trenger ikke installere Knoppix på pc`n min for å prøve det eller no?

hmm.. har ikke peiling på linux. har aldri brukt det før :p

Hvis du har tenkt til å bruke GNU/Linux til noe nyttig, bør du installere det på harddisken. Du bør ha >5GB ledig diskplass for en "fullverdig" desktop-installasjon med alle bells&whistles :)

Fedora og SUSE er meget enkle å installere, og satser mye på grafiske konfigurasjonsverktøy for de som liker sånt.

Ellers har du Slackware, Debian, Arch...

Utdrag fra partisjonstabellen min:

/ - 5.7 GB

/var - 1.5 GB

/home - 5 GB

Ingen swap-partisjon pga mye RAM (768MB), men det skader jo ikke med noen hundre MB swap for å være på den sikre siden.

/home partisjonen må også tas med en klype salt, for størrelsen kommer jo helt an på hva den skal brukes til. Skal den inneholde alle datafiler på maskinen, eller bare konfigurasjonsfiler og litt annet stæsj til brukerne på systemet?

I mitt tilfelle har jeg 4 andre partisjoner på 80-160GB på ulike disker som brukes til mer plasskrevende datalagring.

De fleste partisjonene mine bruker filsystemet ReiserFS.

Lenke til kommentar

Knoppix kjører utelukkende fra Ram (og cd) og trenger ikke installeres. Det sier seg selv at dette gir en del begrensninger, men det er veldig fint som diagnose verktøy og for å teste Linux litt. Knoppix bare laster du ned, brenner på cd og rebooter. Etter noen minutter er du "i gang" med Linux.

Ellers tror jeg det hersker en viss enighet om at Suse er noe av det "beste" for vante Windows brukere som skal begynne med Linux (det er i hvertfall argumentet jeg pleier å få servert når jeg ymter frempå om at Linux ikke er like enkelt som windows), men på den annen side finnes det like mange meninger om Linux som det finnes Linux brukere (minst) ;)

Sp+

Lenke til kommentar

Før jeg begynte med Linux (for litt under tre måneder siden) lastet jeg ned hele FC2-guiden som er sticky på forumet og leste den et par ganger. Jeg synes Fedora er veldig greit for meg som er nybegynner, og det at det er en så godt nybegynner-guide gjør at det er lett å komme igang!

Uansett hvilken distro du begynner med, vil du støte på en masse "problemer" fordi du er vant til å tenke i Windows-baner. Derfor er det viktig at du er flink til å lete selv før du kommer løpende til forumet/IRC. Dette betyr ikke at du ikke kan spørre, men det er greit å prøve litt mer enn tre minutter på å løse noe.

Lykke til med GNU/Linux-verdenen!

Lenke til kommentar

dmx: Hiv deg i det. Formater hele disken nå, sleng innpå GNU/Linux nå, og bruk det UTELUKKENDE i 2-3 mnd. før du avgjør om du skal revertere til Windows eller fortsette med det. Gjør du det ikke slik, er sjansene små for at du kommer til å lykkes...

Lenke til kommentar
dmx: Hiv deg i det. Formater hele disken nå, sleng innpå GNU/Linux nå, og bruk det UTELUKKENDE i 2-3 mnd. før du avgjør om du skal revertere til Windows eller fortsette med det. Gjør du det ikke slik, er sjansene små for at du kommer til å lykkes...

Med denne måten vil du ant. gro fast med Linux og ikke gå tilbake til Windows. F.eks

meg, Egil.B og sikkert flere andre her på forumet. Jeg trengte ikke 2-3 måneder da, det

tok sånn ca 2-3 uker før jeg var sikker i min sak :]

Lenke til kommentar

Før brukte jeg linux av og til, vekslet mellom linux og windows, gjerne i perioder på et par uker, når jeg gikk lei av problemene med windows bootet jeg linux, og når det kom til kort bootet jeg windows.

Ikke før rundt påsketider i år gikk jeg helt over til linux, og siden da har windows ikke vært brukt annet enn til lan og slikt.

Hovedgrunnen til at jeg trengte den konverteringen da var at windows var alt for tungvint å utvikle i.

Jeg hadde fått meg compilere, men jeg fikk ikke tak i noen som ville gi meg skikkelige binaries, fikk bare COFF og slikt søppel i stedet for ELF.

Det jeg drev å utviklet på var en bitteliten os-kernel, og da vil man ikke ha windows-orienterte compilere. ;)

Lenke til kommentar

men jeg tenkte å ha Windows og Linux på pc`n min.. :innocent:

så kunne jegbare brukt Partition Magic 8.0 og installere Linux uten å slette windows..

for jeg spiller spill og sånne ting og mange sier at mange spill ikke går på linux..? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...