jendor Skrevet 15. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2004 (endret) Når det er sagt, er det jo selvfølgelig beklagelig at support når feil intreffer er såpass dårlig. Men nok en gang er man tilbake til at med 50.000.000 kontoer, vil det være vanskelig å yte god support umiddelbart. Man vil bli nødt å krangle seg gjennom første, annen og muligens tredje linjes support før man kan komme til sakens kjerne. Med andre ord er PayPal for store for sitt eget beste... Hvis PayPal har 50.000.000 kontoer (ikke kunder), og det kun er mulig å kontakte de via et skjema på en webside som tillater deg å taste inn kun 1000 tegn (ikke nok til å beskrive et problem skikkelig), samt ett telefonnummer hvor man stort sett blir sittende på vent før man blir lei og legger på - så tyder det jo sterkt på at de ikke tar sine 50.000.000 kontoer seriøst nok. Jeg er da for f*en ikke interessert i å måtte sitte og krangle meg gjennom 1. linje, 2. linje, 3. linje og 4. linje kundeservice (i seg selv en selvmotsigelse - det er ikke service i det hele tatt) - for å få igjen pengene mine. Det er totalt uinteressant for meg hvorvidt de har 50 eller 50 millioner kontoer - de har gjort en feil, men retter den ikke opp. Tilogmed jeg skjønner at ingen er feilfrie - det er umulig, som du sier - men mengden feil kan og BØR begrenses i størst mulig grad dersom man skal opprettholde en viss kredibilitet i markedet, og tillit blant kundene. Dette gjelder spesielt når man håndterer pengene til folk. Det skal ikke store mengden feil til, før kredibiliteten forsvinner som dugg for solen. Og når PayPal tydeligvis har en manglende vilje til å løse de problemer som oppstår, så er det et tegn på at organisasjonen ikke fungerer som den bør fungere. Da forsvinner også all tillit til at noen skal klare holde pengene dine sikret. Om man foretok innskudd i banken, og senere oppdaget at pengene er borte, selv om du har kvittering på innskuddet - hvor mye tillit har du da til banken? Når tilliten er borte, så skader det kredibiliteten, og til syvende og sist: hele selskapet. Penger er en alvorlig sak. De færreste som blir "kunder" hos PayPal forventer problemer - "de er jo så store, og så er de eiet av eBay" - dette skal liksom gi inntrykk av sikkerhet. Men dessverre så oppstår det problemer, noen av de ganske hårreisende. PayPal burde da, i egen interesse, gjøre absolutt alt som er mulig å gjøre for at problemene skal løses innen rimelig tid. Det burde være rimelig elementært for enhver bedrift. PayPal gjør ikke det. Endret 15. oktober 2004 av jendor Lenke til kommentar
Kanstad Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Jeg vil ikke ta stilling for eller mot PayPal her, selv om mine innbetalinger har passert glatt gjennom systemet deres. MEN la oss huske at med framveksten av internett har kildekritikk blitt viktigere enn noensinne tidligere. Uansett hvor troverdig et nettsted kan synes å være, må man lese med et kritisk øye. Det har vel aldri vært lettere å bli lurt enn det er i dag.... Og iallfall: Lykke til Jendor, håper pengene dine dukker opp. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Stoler ikke noe mer på DnB/DnB NOR enn på PayPal.Har ikke no og si at det er bank eller ikke, PayPal infrir ikke kravene for det de ikke har noen interesse av det, ville de blitt bank hadde de nok blitt det. Si meg en ting.. finnes det en haug av kundeklager mot DnB NOR, for at penger er borte, eller at de ikke svarer på henvendelser? Eller tror du kanskje banker har strenge retningslinjer å forholde seg til, i motsetning til et vanlig selskap? PayPal innfrir ikke kravene til å bli bank, det har du helt rett i. Og ikke ønsker de det heller, for da måtte de jo selvsagt følge de samme strenge retningslinjene for banker, som at de må ha en viss grunnfondskapital som sikkerhet for kundenes innskudd, blant annet. Nå er PayPal virksomhet noe udefinerbar, siden de tilbyr amerikanske brukere PayPal minibankkort, , regningsbetaling, kreditt, og rente på innestående beløp på PayPal-kontoen til businessbrukere - med andre ord nesten som en bank, men uten at de sikrer kundene sine slik en virkelig bank måtte gjort. Det er en grunn til at det er en storm av klager mot PayPal. Angående de som lurer på KID/melding til mottaker, kontonummer og alt det der: Absolutt alt er dobbeltsjekket og trippelsjekket av banken. Alt er korrekt gjennomført, og transaksjonen er 100% vellykket. Pengene ligger ikke gjemt i en krok av cyberspace, eller under madrassen, de er på PayPal sin konto. Problemet er at tross skriftlig dokumentasjon fra banken (og PayPal bruker samme bank som meg), så påstår PayPal fortsatt at de ikke har pengene. Hvordan det i det hele tatt er mulig er meg en gåte... de vil jo tape saken uansett dersom jeg f.eks. bringer den inn for forliksrådet. Skal uansett oppdatere sakens videre gang her. Det finnes en haug med plager mot DnB, sikkert noen som innebærer penger som er mistet også, men du må prøve og få det inn i hodet ditt at jeg stoler på dem, fordi jeg ikke har noen negative erfaringer selv, skap erfaringer selv om produkter du bruker ,ikke la deg påvirke eller gå med i strømmen til andre, mener jeg er riktig motto. Lenke til kommentar
Carbonite Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Det finnes en haug med plager mot DnB, sikkert noen som innebærer penger som er mistet også, men du må prøve og få det inn i hodet ditt at jeg stoler på dem, fordi jeg ikke har noen negative erfaringer selv, skap erfaringer selv om produkter du bruker ,ikke la deg påvirke eller gå med i strømmen til andre, mener jeg er riktig motto. Går ut ifra at du mener klager her. Uansett, så blir det litt feil å sammenligne ordinære klager med massesøksmål. Jeg har nå lest gjennom postene, og sjekket websitene som tar opp problemet rundt paypal. Dere som tar paypal (delvis) i forsvar viser en liten naivitet. Hvis paypal hadde vært så seriøse som de gir uttrykk for så hadde det ikke vært nødvendig for noen å lage så mange websites, eller klage i så mange forum som de gjør. De er ikke det første selskapet i historien som baserer seg på at misfornøyde kunder skal gi opp; jfr. forsikringsselskap. De har som sagt 50 mill kontoer. At noen blir misfornøyde bryr dem midt på kneskåla, det sier seg selv. Denne tråden er et godt eksempel på at man gjør lurt i å holde seg unna paypal. Ikke for at sjansen er stor for at man mister penger, MEN fordi sjansen er overveldende at du sitter med skjegget i postkassa den dagen det skulle skje. Lenke til kommentar
user1 Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 - "Hello, my name is (...) There seems to be a problem with transferred funds not correctly displayed in my PayPal balance. The money is transferred from my bank account to your bank account - in the same bank, and I have written confirmation from the bank that you have the money."[/size] - "May I get your account details, sir?" - jeg gir PayPal alle detaljer om kontoen min, og beskriver alt som har skjedd. - "Please hold the line, sir." - 10 minutter på hold. - "We don't have your money, sir" - "Yes, you do have my money and the bank confirms that it is in your account. Now please update my PayPal balance with the correct amount." - "We can't do that, sir. Thank you for calling PayPal, sir" - vedkommende legger på uten noen slags løsning eller vilje til å løse saken. De kan jo ikke fixe kontoen din bare ved at du ringer. Da kan jo hvem som helst gærning ringe å finne på å si noe sånt. Hvorfor tar du heller ikke kontakt med DNB? Dessuten, hvorfor skal du sette penger inn på paypal sin konto? Du får jo ikke noe renter der eller noe så hvorfor har du dem ikke i banken isteden? Lenke til kommentar
jendor Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 De kan jo ikke fixe kontoen din bare ved at du ringer. Da kan jo hvem som helst gærning ringe å finne på å si noe sånt. Hvorfor tar du heller ikke kontakt med DNB? Dessuten, hvorfor skal du sette penger inn på paypal sin konto? Du får jo ikke noe renter der eller noe så hvorfor har du dem ikke i banken isteden? PayPal er de som sitter med informasjon om sitt system, og min PayPal-konto. Man må svare på kontrollspørsmål om sin konto før de gir ut noen informasjon om den. Det er dokumentert overfor PayPal over enhver tvil at de har fått pengene mine. Ergo hviler det på PayPal å skaffe frem det som er mitt. Dette er beskrevet tidligere i tråden, som du sikkert ikke har lest alle innleggene i: Grunnen til at jeg har overført penger fra min bankkonto til PayPal sin bankkonto, er at jeg syntes det var en enkel og sikker måte å gjøre det på, og at jeg i tillegg ikke ønsket at VISA-nummeret mitt skulle være tilknyttet PayPal. Jeg overførte ikke penger for at de skulle sitte der for å forrente seg - penger ble overført fordi jeg skulle bruke de. Over til noe helt annet: Jeg har fått igjen pengene mine!!! Fikk den vanlige eposten i dag, som man får når man overfører penger fra bankkonto: Return-Path: <[email protected]>Received: from smtp-outbound.nix.paypal.com (64.4.240.67) by **** (6.7.018) id 41590CF80014C273 for *********@****.no; Sat, 16 Oct 2004 01:03:17 +0200 Received: from dentmail2.den.paypal.com (dentmail2.den.paypal.com [10.191.28.243]) by smtp-outbound.nix.paypal.com (Postfix) with ESMTP id 23ECD82076B for <*********@****.no>; Fri, 15 Oct 2004 16:03:09 -0700 (PDT) Received: from denbatch1.den.paypal.com (denbatch1.den.paypal.com [10.191.20.40]) by dentmail2.den.paypal.com (Postfix) with SMTP id F128421F7AE for <*********@****.no>; Fri, 15 Oct 2004 16:03:08 -0700 (PDT) Received: (qmail 27147 invoked by uid 999); 15 Oct 2004 23:03:08 -0000 Date: Fri, 15 Oct 2004 16:03:08 -0700 Message-Id: <[email protected]> MIME-Version: 1.0 Content-Transfer-Encoding: 8bit Content-Type: text/plain; charset=windows-1252 From: [email protected] To: **********@****.no Subject: Bank Account Transfer Complete Dear **********, The electronic funds transfer from your bank account to your PayPal account for the amount of ***** NOK has been completed. The funds are now reflected in your PayPal account balance.In addition, your total PayPal Sending Limit has been increased by ****** NOK. Please log in to your PayPal account for more information. Thank you for using PayPal! The PayPal Team Saken har tydeligvis løst seg.... nå må dere unnskylde meg, for nå skal jeg bruke opp de pengene fortere enn svint! Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Jeg hadde en sak der jeg betalte for en dyr criterion dvd på ebay.når jeg fikk den viste den seg å være fake. kontaktet paypal og de ordnet opp, i løpet av en måned var pengene tilbake på min konto. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 flott at det ordnet seg da Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmmm.. jeg bare lurer.. Hvordan fikk du bekreftelse av banken på at pengene befant seg på PayPal's konto? Jeg hadde det inntrykket at hverken DNB Nor eller noen andre banker kunne gi ut informasjon om andre kunders kontoer, annet enn til myndigheter.. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Saken har tydeligvis løst seg.... nå må dere unnskylde meg, for nå skal jeg bruke opp de pengene fortere enn svint! Hmm... Vi får vel aldri svar på om du hadde fått pengene nå hvis du bare hadde ventet noen dager ekstra, eller om det du har gjort er en direkte årsak til at de til slutt satte inn pengene. -Bare husk at du må slutte å bruke PayPal fra nå av da. Bra det løste seg uansett årsak. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Det finnes en haug med plager mot DnB, sikkert noen som innebærer penger som er mistet også, men du må prøve og få det inn i hodet ditt at jeg stoler på dem, fordi jeg ikke har noen negative erfaringer selv, skap erfaringer selv om produkter du bruker ,ikke la deg påvirke eller gå med i strømmen til andre, mener jeg er riktig motto. Går ut ifra at du mener klager her. Uansett, så blir det litt feil å sammenligne ordinære klager med massesøksmål. Jeg har nå lest gjennom postene, og sjekket websitene som tar opp problemet rundt paypal. Dere som tar paypal (delvis) i forsvar viser en liten naivitet. Hvis paypal hadde vært så seriøse som de gir uttrykk for så hadde det ikke vært nødvendig for noen å lage så mange websites, eller klage i så mange forum som de gjør. De er ikke det første selskapet i historien som baserer seg på at misfornøyde kunder skal gi opp; jfr. forsikringsselskap. De har som sagt 50 mill kontoer. At noen blir misfornøyde bryr dem midt på kneskåla, det sier seg selv. Denne tråden er et godt eksempel på at man gjør lurt i å holde seg unna paypal. Ikke for at sjansen er stor for at man mister penger, MEN fordi sjansen er overveldende at du sitter med skjegget i postkassa den dagen det skulle skje. Jeg er ikke naiv, jeg baserer livet mitt på egene erfaringer og ikke på små snakk og andre sine erfaringer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Er det seriøst noen som mener at <sett inn navn på selskap> er perfekt fordet jeg selv aldri har hatt problemer? Når man hører dårlige rykter i ett kjør overalt så er det jo innlysende at noe ikke heelt stemmer. Lenke til kommentar
DropsKongen Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 vel jeg har vært paypal kunde en gang og aldri egentlig hatt noen problemer med det. men ihvertfall, like etter at jeg sluttet å bruke kontoen og stengte den så mottok jeg en mail fra en domstol i usa som opplyste meg at paypal er blitt saksøkt for svindel og litt slikt. og at jeg da derfor kunne delta som "deltager" i denne rettsaken og få min del av pengene som paypal måtte betale i erstatning hvis "vi" vant. husker ikke helt summen her og nå, men det gjaldt en del millioner dollar ifølge den mailen. har fortsatt et skriv som ble sendt med den mailen. tenkte jeg bare skulle nevne det her Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Gjelder vel bare hvis du kan fremlegge bevis på at de har svindlet deg Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Vil bare komme med min egen erfaring fra paypal og et "problem" nylig, onsdag. Jeg har hatt mange transaksjoner, først kjøpt fra USA i noen år, og nå som skandinavisk selger på div nett auksjoner. Jeg mottar for tiden mer penger enn jeg betaler for varer med, kontantene overføres min Norske bank. "Problemet" var et tilfelle jeg skulle bestille varer fra USA, som jeg alltid gjør. Fikk leverandøren til å sende meg en "invoice" eller "bill", og betalte den med paypal, som igjen trakk visa kortet for pengene. Jeg sjekker min nettbank og ser at pengene er reservert, og at disponibelt beløp er redusert tilsvarende, og alt er i tilsynelatende i orden. En times tid senere får jeg mail fra min leverandør om at pengene er mottatt, og at de sender varene i løpet av dagen. Dagen går, varene blir sendt med UPS, og jeg får trackingnummeret og ser at de er på vei. Varene blir mottatt hos meg, og alt er i orden. Tilsynelatende. Jeg sjekker tilfeldighvis kontosaldoen, og der er det overasskende mye penger. sjekker frem og tilbake, gang på gang, og konstaterer til slutt at paypal reservasjonen som var på nettbanken er borte, og at det nok ikke har blitt trukket noe som helst. Det stemmer ihvertfall overens med saldoen. Jeg sjekker min paypal konto og der står betalingen som gjennomført, og at trekket fra min visa konto er gjennomført med suksess. Leverandøren har fått pengene sine og er storfornøyd. Så hvor ble pengene av? Jeg regner med å få en mail om at jeg skylder de disse pengene ganske snart. Jeg vil også tippe at en slik situasjon er grunnen til at enkelte andre mener å ha blitt avkrevet betaling flere ganger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Kan være en del forsinkelse ved betaling med VISA. Har selv ofte opplevd det samme på et par norske netbutikker. Pengene blir reservert, jeg mottar varene, pengene er tilbake og 5 dager etterpå (varierer) blir pengene trekt. 1 Lenke til kommentar
jendor Skrevet 16. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2004 Hmmm.. jeg bare lurer.. Hvordan fikk du bekreftelse av banken på at pengene befant seg på PayPal's konto? Jeg hadde det inntrykket at hverken DNB Nor eller noen andre banker kunne gi ut informasjon om andre kunders kontoer, annet enn til myndigheter.. De har nok lov til å bekrefte at dine betalinger er gjennomført korrekt. Men jeg fikk ingen kontaktdetaljer på kontoen. Det var visst strengt hemmelig, selv om jeg godt visste hvem jeg hadde overført penger til. På det punktet synes jeg de var vrange, og lite velvillige. Alt jeg ba om var adressen/telefonnummer til kontoinnehaver - men det fikk jeg altså ikke. Det synes jeg var skikkelig service av en bank jeg har vært kunde av hele livet. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) En ting til, jeg har ikke helt tro på det her med at Paypal har en "Rans filosofi" for å tjene penger.. Det er da helt unødvendig, med sine 50 millioner brukerkontoer, trenger de jo bare å innføre et "årsgebyr" eller noe lignende på en krone pr konto, og vips- 50 mill! Men at de har litt sviktende rutiner og har 2000 feil pr dag er nok en mulighet, men at det skal være grunnlaget deres for å holde driften gående oppfatter jeg som det reneste sprøyt. :!: Jeg gikk forøvrig gjennom store deler av det materialet på de anti paypal sidene før jeg åpnet konto hos de første gangen, og for meg fremstår de som har skrevet der som en hvilken som helst annen misfornøyd gruppe mennesker. Ikke ulikt alle som klaget på telenor på Hardware.no i sin tid. Men man skal jo ta ting med en klype salt også, tenke litt på at endel overdriver endel osv. Det at de har kundeservice som er vanskelig å få noe ut av burde jo de fleste av oss være vant med fra før. Det er jo som alle strøm selskapene og endel teleselskaper her hjemme. Endret 16. oktober 2004 av tilstad Lenke til kommentar
user1 Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 (endret) De kan jo ikke fixe kontoen din bare ved at du ringer. Da kan jo hvem som helst gærning ringe å finne på å si noe sånt. Hvorfor tar du heller ikke kontakt med DNB? Dessuten, hvorfor skal du sette penger inn på paypal sin konto? Du får jo ikke noe renter der eller noe så hvorfor har du dem ikke i banken isteden? PayPal er de som sitter med informasjon om sitt system, og min PayPal-konto. Man må svare på kontrollspørsmål om sin konto før de gir ut noen informasjon om den. Det er dokumentert overfor PayPal over enhver tvil at de har fått pengene mine. Ergo hviler det på PayPal å skaffe frem det som er mitt. Dette er beskrevet tidligere i tråden, som du sikkert ikke har lest alle innleggene i: Grunnen til at jeg har overført penger fra min bankkonto til PayPal sin bankkonto, er at jeg syntes det var en enkel og sikker måte å gjøre det på, og at jeg i tillegg ikke ønsket at VISA-nummeret mitt skulle være tilknyttet PayPal. Jeg overførte ikke penger for at de skulle sitte der for å forrente seg - penger ble overført fordi jeg skulle bruke de. Tror ikke du kan fjerne VISA info fra paypal sin konto og fortsatt ha den aktiv i lengden. Å hva er farlig med å ha den der? Jeg har oppretta en extra konto i banken min, fått tilsendt et extra VISA kort. Når jeg skal betale med Paypal så overfører jeg bare akkurat det jeg trenger til den ene kontoen min. Så om noen skulle få tak i VISA nummeret mitt gjennom Paypal (sjansene for at dette skjer er jo jævla microskopiske) så er det så og si 0kr på kontoen. Så jeg skjønte ikke helt hvorfor du skulle sette penger inn på Paypal kontoen din og så betale videre fra Paypal til de du skal betale til, istedenfor å bare logge seg inn på Paypal, skrive hvem du skal betale til. Er jo ikke noe vanskelig eller problematisk i det hele tatt. Endret 16. oktober 2004 av user1 Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Er det seriøst noen som mener at <sett inn navn på selskap> er perfekt fordet jeg selv aldri har hatt problemer? Når man hører dårlige rykter i ett kjør overalt så er det jo innlysende at noe ikke heelt stemmer. Har aldri sagt det er perfekt, jeg sier bare jeg ikke har noe negativ erfaring om det. Jeg begynner og bli litt små irritert på den hjernedøde zombie oppførselen til endel forumer medlemmer som enten ikke er istand til og forstå at folk baserer gjerne livet på egene erfaringer, eller som faktisk ikke greier og akseptere det, tragisk. Microsoft har også dårlig rykte, skal jeg slutte og bruke Microsoft sine produkter også da? Hva med McDonalds? Telenor? Nei, jeg baserer mine handlinger på egene erfaringer, og ikke mas som ofte ikke kan tolkes som noe annet enn useriøs spam. Endret 17. oktober 2004 av Snabben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå