Gå til innhold

Styr unna PayPal!


Anbefalte innlegg

Du snabben.. stoler du 100% på et foretak som ikke kan holde rede på kundenes penger? Hva om du betalte strømregningen din, og du har kvittering på det - mens strømleverandøren din blånekter for at du har betalt noe i det hele tatt. Stoler du på den strømleverandøren da? Eller ville du sørget for at flest mulig fikk vite om at strømleverandøren bare tok pengene? Det er en grunn til at slike "gripe"-sites eksisterer - og det begynner etterhvert å bli ganske MYE røyk rundt PayPal. Og som sagt, ingen røyk uten ild...

 

At penger forsvinner er svært alvorlig.

 

Men PayPal tar ikke dette alvorlig i det hele tatt. Faktisk påstår de at de ikke har noen problemer i det hele tatt. Ei heller er det mulig å kommunisere med de. Dermed er de 100% useriøse, når de ikke innser kundenes behov for trygghet, sikkerhet og informasjon. SPESIELT når det gjelder penger.

Jeg stoler aldri på noen selskaper eller bedreifter 100%, og det burde ikke du heller, men du kan ikke forvente at folk som bare har hatt gode erfaringer med PayPal til å høre på slik propaganda og konspirasjons teorier som det er på disse sidene? Og hvertfall på sider som heter "paypalsucks.com", det blir for dumt.

 

 

Om jeg skulle hørt på alle slike klager som dette kunne jeg hverken drukket Coca Cola, Imsdal, spist på McDonalds, brukt Microsoft, spilt MMORPGs eller hatt AMD CPU, eller Intel for den sagtskyld..

 

Jeg mener at man skal gå etter personligerfaring og inntrykk, og ikke la seg opphenge i hva folk som skriker og hyler på useriøse websider pumper ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...

 

Det er en ting som gjør at det kan daglig skje 2000 feil (jeg vil ikke ta stilling til om det skjer eller ikke) i overføringene hos PayPal og at de fortsatt kan drive på, og det er at folk er så naive. Holdninger som "Om det hadde vært 2000 såkalte "ran" hver dag, så ville det vel knapt vært igjen brukere på PayPal nå." gjør faktisk at de kan holde på. Få gidder å messe om at de har mistet et par hundrelapper.

Når få gidder å klage... om 10% av de gidder, eller kan å gå videre, kanskje halvparten av disse er heldig i "lotteriet" og får igjen pengene, etc. Da sitter vi igjen med 100 stk pr dag som blir svindlet og er villig til å gå videre med saka... De fleste av disse prøver dirkete til paypal og kommer ingen vei, eller sitter å snakker på et forum som dette, uten å gå mye videre til høyere instanser (da tenker jeg både på media og rettsveien)

Så da sitter vi igjen med et knippe personer... og det vil ta tid før det har akkumulert seg så mange saker og sinte personer slik at det kommer opp i media.

Og dette er på verdensbasis.

 

Poenget? At 200 på verdensbasis blant 50 000 000 kunder er faktisk ikke så veldig mye (1/25000, dvs 0,004%)...

 

Edit:

- ikke mye nok til at det skaper opstuss, men alt for mye for et selskap som skal behandle pengene for så magne brukere...

 

[Hmm... kom likk vekk fra poenget men...]

 

 

 

 

 

Men har paypal noe norsk domene? paypal.no er registrert og kan sjekkes opp mot brønnøysund, men kan ikke se at det har noe med paypal.com å gjøre... eller?

Endret av connect
Lenke til kommentar
At penger forsvinner er svært alvorlig.

 

Men PayPal tar ikke dette alvorlig i det hele tatt. Faktisk påstår de at de ikke har noen problemer i det hele tatt. Ei heller er det mulig å kommunisere med de. Dermed er de 100% useriøse, når de ikke innser kundenes behov for trygghet, sikkerhet og informasjon. SPESIELT når det gjelder penger.

Jeg stoler aldri på noen selskaper eller bedreifter 100%, og det burde ikke du heller, men du kan ikke forvente at folk som bare har hatt gode erfaringer med PayPal til å høre på slik propaganda og konspirasjons teorier som det er på disse sidene? Og hvertfall på sider som heter "paypalsucks.com", det blir for dumt.

...

Jeg mener at man skal gå etter personligerfaring og inntrykk, og ikke la seg opphenge i hva folk som skriker og hyler på useriøse websider pumper ut.

Hva slags grunnlag har du for å definere dette som propaganda og konspirasjonsteorier? Vi snakker ikke om en regjering, eller en stat her - det er et selskap, som lever svært godt av å håndtere penger - og de klarer ikke å gjøre det på en ordentlig måte. DET er fakta, og ikke propaganda eller konspirasjonsteori.

 

At folk blir skikkelig skeptiske, forbanna eller hva de nå måtte bli, når de opplever problemer med et slikt selskap, og da snakker vi om problemer med pengene til folk, er ikke så veldig rart.

 

Jeg forventer ikke at folk som bare har gode erfaringer med selskapet at de skal bare droppe all fremtidig omgang med selskapet, men: Det kan være greit å ha det i bakhodet at PayPal ikke er feilfrie, og at pengene dine kan forsvinne uten spor i PayPal-systemet. En viss mengde sunn fornuft og skepsis bør utvises når man dealer med PayPal, samt at man aldri bør gi PayPal kontroll over et pengebeløp man ikke har råd til å tape - det er det som er poenget bak hele tråden. Selv har jeg inntil dette skjedde, kun positive erfaringer, og har aldri overført større pengesummer. Men som sagt, penger som forsvinner i løse lufta, uansett beløp, er og blir svært bekymringsfullt. Og det gjelder dessverre ikke bare meg.

 

Det som er beskrevet på f.eks. paypalsucks.com (det finnes andre sider også) er nettopp personlige erfaringer og inntrykk som folk har av selskapet. Den siden, som du uten å blunke definerer som useriøs, har blitt brukt av statsadvokaten i New York som kilde til innsikt i hvordan selskapet opererer.

 

"We made good use of your site in evaluating complaints we've received about PayPal, so from both a law enforcement and first amendment standpoint, we're very supportive of "gripe sites" (assuming no libel, etc.)."

 

Ken Dreifach

Chief, Internet Bureau

NY Attorney General

CBS New York does a story on PayPal.

 

(Jeg noterer meg forresten at jeg ikke er alene om å ha problemer med dette selskapet... det er andre som har postet her som også har/har hatt problemer.)

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Epost fra PayPal:

 

Return-Path: <[email protected]>

Received: from smtp1.nix.paypal.com (64.4.240.74) by xxxx.com (6.7.018)

        id 415545EC0016F0FE for [email protected]; Thu, 14 Oct 2004 16:22:40 +0200

Received: from oma-krapp04.corp.ebay.com (unknown [10.248.50.16])

  by smtp1.nix.paypal.com (Postfix) with SMTP id 853823F377

  for <[email protected]>; Thu, 14 Oct 2004 07:22:37 -0700 (PDT)

Date: Thu, 14 Oct 2004 09:22:42 -0500

To: xxxxxxxxxx <[email protected]>

Subject: Recent inquiry - missing bank transfer (KMM61600419V63016L0KM)

From: "[email protected]" <[email protected]>

Reply-To: "[email protected]" <[email protected]>

MIME-Version: 1.0

Content-Type: text/plain; charset = "us-ascii"

Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

X-Mailer: KANA Response 7.01.102

Message-Id: <[email protected]>

 

Dear xxxxxxxxxx,

 

Thank you for contacting PayPal. We apologize for the delay in

responding to your service request.

 

Your recent inquiry in regards to your missing Add Funds transfer has

been initiated to me.

 

I'm sorry, but we have not received a bank transfer in the amount of

xxxx,00 NOK. If your bank did not include all the necessary

information, then the funds may be at the processing bank. You will

need to have your bank initiate a trace in order to retrieve the

funds. Sine they are the originating bank, only they can initiate the

trace.

 

(for ordens skyld: banken har dokumentert skriftlig til meg at alt er som det skal være, likevel nekter PayPal for at de har pengene mine)

 

For future reference, please be certain that your bank includes the

"Bank Transfer ID number" that you give them from the Add Funds page.

 

The bank transfer ID number is a unique number assigned to your PayPal

Account to ensure that the funds you transfer from your bank account

are posted to your PayPal Account. The bank transfer ID number is

PayPal account-specific and will be the same every time you add funds

to your PayPal Account. Click https://www.paypal.com/ADD-INTL or copy

and paste the entire link into the address bar to view your bank

transfer ID.

 

If you have any further questions, please reply to this email.

 

(Når jeg svarer på eposten, får jeg bare en retur med at jeg må svare via nettsidene, som jo viser seg å være komplett umulig når det ikke engang er plass til å beskrive saken)

 

Sincerely,

Gloria

PayPal Global Services

PayPal, an eBay Company

 

Har noen sett på videoklippet som jeg linket til i forrige post?

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Epost fra PayPal:

 

I'm sorry, but we have not received a bank transfer in the amount of

xxxx,00 NOK. If your bank did not include all the necessary

information, then the funds may be at the processing bank. You will

need to have your bank initiate a trace in order to retrieve the

funds. Sine they are the originating bank, only they can initiate the

trace.

 

For future reference, please be certain that your bank includes the

"Bank Transfer ID number" that you give them from the Add Funds page.

 

The bank transfer ID number is a unique number assigned to your PayPal

Account to ensure that the funds you transfer from your bank account

are posted to your PayPal Account. The bank transfer ID number is

PayPal account-specific and will be the same every time you add funds

to your PayPal Account. Click https://www.paypal.com/ADD-INTL or copy

and paste the entire link into the address bar to view your bank

transfer ID.

Du får be DNB NOR om å foreta en 'trace' da.

 

Det kan jo hende feilen(i dette tilfelle) ligger hos DNB, og ikke PayPal. Ikke det at jeg er noen PayPal "fanboy", men DNB er vel ikke akkurat perfekte de heller.

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt om brukere som har probs med det før, ettersom jeg aktivt spillte Anarchy Online... Plukket opp litt av hvert på den tiden..., etter det jeg har hørt, så mener de fleste jeg vet om at paypal er en gjeng f***ings svindlere... STÅ PÅ jendor, ikke la jævlene holde deg nede!!! VIVE LA RESISTANCE!!!!

 

EDIT av moderator - Fjernet off-topic setning. La oss holde tråden on-topic.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Det kan jo hende feilen(i dette tilfelle) ligger hos DNB, og ikke PayPal. Ikke det at jeg er noen PayPal "fanboy", men DNB er vel ikke akkurat perfekte de heller.

Det kan hende ja, men er svært lite sannsynlig, siden jeg har fått bekreftet både muntlig og skriftlig fra banken om at transaksjonen er gjennomført, og at pengene er disponible på PayPal sin konto. (som også er i DnB NOR) "Trace'n" er allerede gjennomført.

 

Jeg tør vel påstå at DnB NOR er mer å stole på enn PayPal - de er tross alt en bank, PayPal er ikke en bank.

Lenke til kommentar
Det kan jo hende feilen(i dette tilfelle) ligger hos DNB, og ikke PayPal. Ikke det at jeg er noen PayPal "fanboy", men DNB er vel ikke akkurat perfekte de heller.

Det kan hende ja, men er svært lite sannsynlig, siden jeg har fått bekreftet både muntlig og skriftlig fra banken om at transaksjonen er gjennomført, og at pengene er disponible på PayPal sin konto. (som også er i DnB NOR) "Trace'n" er allerede gjennomført.

 

Jeg tør vel påstå at DnB NOR er mer å stole på enn PayPal - de er tross alt en bank, PayPal er ikke en bank.

Men PayPal er større en DnB på en annen side igjen:)

Lenke til kommentar
Det kan jo hende feilen(i dette tilfelle) ligger hos DNB, og ikke PayPal. Ikke det at jeg er noen PayPal "fanboy", men DNB er vel ikke akkurat perfekte de heller.

Det kan hende ja, men er svært lite sannsynlig, siden jeg har fått bekreftet både muntlig og skriftlig fra banken om at transaksjonen er gjennomført, og at pengene er disponible på PayPal sin konto. (som også er i DnB NOR) "Trace'n" er allerede gjennomført.

 

Jeg tør vel påstå at DnB NOR er mer å stole på enn PayPal - de er tross alt en bank, PayPal er ikke en bank.

Skal ikke prøve å forsvare PayPal her, men sjekka DNB at det riktige "Bank Transfer ID number" ble brukt ved overføringa av pengene?

 

Den norske paralellen til dette er vel KID-nummer; glemmer man det ved betaling av en regning er det endel ekstraarbeid for kreditor å finne ut hvem som har betalt (og i dette tilfellet hvilken PayPal-konto disse pengene hører hjemme på...)

Lenke til kommentar

Har brukt PayPal masse, uten problemer. Men har funnet et alternativ som også er gratis ePassporte . Virituel VISA. Du kan også få plastkort hvis du trenger det.

 

Jeg fikk plastkortet 6-7 dager etter at jeg bestillte det. Koster $35 i året for plast. Funker i alle minibanker.

 

Moderatoredit: Linken er nøytralisert. (Den var med ID og dermed typisk tjen på hvor mange man verver eller antall klikk)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

orker ikke lese igjennom 6 sider med masse tekst, men:

 

til deg med de store problemene hos paypal:

Når noen ringer eller sender epost svekkes troverdigheten til den som ringer veldig mye. Det er veldig enkelt for hvem som helst og si at de har bekreftelse på en bankoverføring. Det eneste som her hjelper er å sende ett fysisk brev med en kopi/orginal av kvitteringen fra banken. På denne måten kan du også hjelpe det andre selskapet dersom du benyttet feil KID/ betalingsID etc..

Lenke til kommentar
..men altså ikke en bank, slik DnB NOR er.

 

 

PayPal ville aldri klart å møte kravene for bankvirksomhet.

Stoler ikke noe mer på DnB/DnB NOR enn på PayPal.

Har ikke no og si at det er bank eller ikke, PayPal infrir ikke kravene for det de ikke har noen interesse av det, ville de blitt bank hadde de nok blitt det.

Lenke til kommentar
orker ikke lese igjennom 6 sider med masse tekst, men:

 

til deg med de store problemene hos paypal:

Når noen ringer eller sender epost svekkes troverdigheten til den som ringer veldig mye.

Hva for slags påstand er det, egentlig? Dummeste jeg har hørt på en stund.

 

Eller er det kanskje troverdigheten til PayPal som er svekket, siden pengene mine er borte, og de ikke svarer på henvendelser? Klart jeg bombarderer de med henvendelser. Anbefaler deg å lese hele tråden, ikke bare det siste innlegget, så får du kanskje med deg hva saken egentlig handler om. :thumbup:

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Stoler ikke noe mer på DnB/DnB NOR enn på PayPal.

Har ikke no og si at det er bank eller ikke, PayPal infrir ikke kravene for det de ikke har noen interesse av det, ville de blitt bank hadde de nok blitt det.

Si meg en ting.. finnes det en haug av kundeklager mot DnB NOR, for at penger er borte, eller at de ikke svarer på henvendelser? Eller tror du kanskje banker har strenge retningslinjer å forholde seg til, i motsetning til et vanlig selskap?

 

PayPal innfrir ikke kravene til å bli bank, det har du helt rett i. Og ikke ønsker de det heller, for da måtte de jo selvsagt følge de samme strenge retningslinjene for banker, som at de må ha en viss grunnfondskapital som sikkerhet for kundenes innskudd, blant annet. Nå er PayPal virksomhet noe udefinerbar, siden de tilbyr amerikanske brukere PayPal minibankkort, , regningsbetaling, kreditt, og rente på innestående beløp på PayPal-kontoen til businessbrukere - med andre ord nesten som en bank, men uten at de sikrer kundene sine slik en virkelig bank måtte gjort.

 

Det er en grunn til at det er en storm av klager mot PayPal.

 

Angående de som lurer på KID/melding til mottaker, kontonummer og alt det der: Absolutt alt er dobbeltsjekket og trippelsjekket av banken. Alt er korrekt gjennomført, og transaksjonen er 100% vellykket. Pengene ligger ikke gjemt i en krok av cyberspace, eller under madrassen, de er på PayPal sin konto. Problemet er at tross skriftlig dokumentasjon fra banken (og PayPal bruker samme bank som meg), så påstår PayPal fortsatt at de ikke har pengene. Hvordan det i det hele tatt er mulig er meg en gåte... de vil jo tape saken uansett dersom jeg f.eks. bringer den inn for forliksrådet.

 

:thumbup:

 

Skal uansett oppdatere sakens videre gang her.

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg gjerne bemerke at dette søksmålet som har blitt gjort i Statene er basert på at folk har tapt penger gjennom PayPal. Det ingen har nevnt til nå derimot er at dette ofte ikke direkte er PayPal sin feil. Hvis man leser detaljene rundt søksmålet går det fram at det er i stor grunn menneskelig intellekt og utspekulerbarhet som har gjort at mange personer har blitt lurt.

 

De fleste av oss har hørt om lignende saker i Norge hvor f.eks. QXL svindel er litt mer "normalt" (eks.: forskuddbetaling for et kamera som viser seg å være en murstein), og selv om PayPal har visse garantier, kan man ikke overvåke samtlige kjøp og salg.

 

Jeg legger merke til at det blir lagt frem mange påstander på disse 6 sidene som er helt eller delvis uten grunnlag.

 

Eks.: "Det er et selskap, som lever svært godt av å håndtere penger"

 

Kan vedkommende si dette 100% sikkert? Har vedkommende tilgang til regnskapet for PayPal skatteåret 2003? Vedkommende presterer også å si at "DET er fakta, og ikke propaganda eller konspirasjonsteori". Jeg vil påstå at det faktisk ER propaganda, da det ligger lite bevis til rette for at dette skulle være fakta.

 

I tillegg må man huske på at det ikke kun er regjeringer og stater som benytter seg av propaganda, og mange konspirasjonsteorier dreier seg jo nettopp om private selskaper, satt frem av privatpersoner som muligens er litt for paranoide. Flere og flere store multinasjonale selskaper (såkalte Corperations) benytter seg av reklame stunts som best kan beskrives som propaganda.

 

Vi vet jo alle godt hvor mye motgang firmaer har møtt fra personer som mener de har blitt urettferdig behandlet eller lignende. Se bare på Telenor, som har en stor kundebase i Norge, hvor "mange" misfornøyde kunder klaget på noen litt uheldige avgjørelser. Det man må huske på er at for hver misfornøyde kunde som gjør seg kjent på f.eks. et forum, er det som regel en meget høy andel fornøyde forbrukere som ikke gjør seg til kjenne. Terminologien "Den som roper høyest, blir hørt best" treffer rett hjem i dette tilfellet. Det er selvfølgelig beklagelig at noen er misfornøyde, men fakta er at det store flertall opplever tjenesten/produktet som positivt. Men for all del: PayPal BURDE jo da ta til etteretning det disse misfornøyde kundene uttaler seg om, og prøve etter beste evne å rette opp i misliggende forhold.

 

For å si meg enig med Snabbe, synes jeg troverdigheten til nevnte internettsider (paypalsucks.com, etc) svekkes betraktelig av måten de blir fremstilt på. I likheten med denne tråden blir påstander fremlagt som "fakta" uten tilstrekkelig bevis, og man får følelsen av at mye av det som blir sagt er skrevet i sinne eller frustrasjon. Med tanke på lignende saker her i Norge (jeg har overstående nevnt Telenor) kommer uttrykk som "Stjelenor" og "Telenor" til tanke.

 

Når det så nevnes at "Det kan være greit å ha i bakhodet at PayPal ikke er feilfrie" viser det jo at faktasjekkingen ikke er helt som den burde.

INGEN foretak er feilfrie. Feil VIL forekomme, uansett hvordan man motarbeider dem. Å ha en "nulltoleranse" for feil er totalt meningsløst, da feil og ulykker er utenfor menneskelig kontroll. Man kan gjerne arbeide for at man skal ha så få feil som mulig men å si at noe er feilfritt er rett og slett naivt.

 

Og det er jo nettopp dette jeg vil fram til. Man kan ikke forlange at PayPal skal kunne operere 100% feilfritt. Hvis de faktisk har 50.000.000 kontoer, må man jo kunne tenke seg det ENORME antall transaksjoner som blir foretatt på dagsbasis. Feilmarginen øker jo inkrementellt med antall kunder, og det sier seg selv at feil VIL oppstå.

 

Når det er sagt, er det jo selvfølgelig beklagelig at support når feil intreffer er såpass dårlig. Men nok en gang er man tilbake til at med 50.000.000 kontoer, vil det være vanskelig å yte god support umiddelbart. Man vil bli nødt å krangle seg gjennom første, annen og muligens tredje linjes support før man kan komme til sakens kjerne. Jeg vil poengtere at jeg ikke forsøker å forsvare PayPal på noen måte her, men jeg har forståelse for hvorfor ting kan ta tid.

 

Å politianmelde saken ser jeg nok desverre på som en fåfengt løsning. Politiet har altfor lite ressurser til å håndtere slike "småsaker". Men, du kan jo være heldig.

 

Det jeg tror vil gjøre mest nytte er å fortsettte å kontakte PayPal. Få tak i noen du kan enten snakke med på telefon, og få et faksnummer (evt mail adresse) du kan sende de faktiske bevisene til (kontoutskrift, bekreftelse fra bank, etc).

 

Jeg vil også gjerne si som andre: Ikke gi opp. Det som viser seg oftest å gi resulater er å stå på sitt, spesielt når du har faktiske bevis på din side.

 

Helt til slutt vil jeg gjerne oppfordre alle sammen: Personangrep på individer som har andre meninger enn en selv reflekterer generelt sett meget dårlig. Dette fører til at emne blir avsporet, og det bør vi holde oss for gode til.

 

Jeg ser frem til å høre hvordan saken utvikler seg, og håper selvfølgelig at du får en positiv løsning på dette.

 

[EDIT: Skrivefeil]

Endret av DigitalOverride
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...