OlaML Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Det virker som bankoverføringssystemet ikke er helt på styr... Jeg overførste en gang 300kr til paypal kontoen min og det skjedde ingenting på over en mnd....når det først kom igjennom mente de jeg hadde overført 1000 kr og paypal kontoen var kreditert tilsvarende sum i dollar. Har brukt nesten alt og ikke hørt en lyd fra dem, så tror heller at de har et dårlig system og ikke bevisst svindler folk. Jeg var heldig og fikk feilen i min favør, vet ikke om jeg tar sjansen igjen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Lever en anmeldelse til politiet, ta kopier av alle kontoutskrifter og send dette sammen med kopi av anmeldelse til PayPal. Anmeld de for svindel eller Jay Random økonomisk mislighold, så er det "på papiret". Ikke finn deg i at de stikker av med pengene dine. Men før du tar drastiske tiltak bør du være sikker på at pengene ikke bare ligger i systemet ett-eller-annet sted som ledd i transaksjonene dine, og les alt med liten skrift ang. oppdatering av saldo osv. Ta også kontakt med banken din pr. brev, kopiert, og gjør de oppmerksom på at din overføring den og den datoen ikke er registrert hos mottaker, og spør hvilke rutiner de har angående slike tilfeller. Endret 10. oktober 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
jendor Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Banken har jeg allerede vært i kontakt med, og pengene ligger ikke i banksystemet - de er inne på PayPal sin bankkonto. Noe jeg har bekreftelse pr. brev, stemplet DnB NOR. Har nå gitt PayPal rikelig tid til å ordne opp, og de blir politianmeldt i løpet av uken dersom pengene mine ikke dukker opp rimelig snart. Lenke til kommentar
anatomicpants Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Takk for advarselen Jeg bruker Payex. Vet du om det er det samme opplegget som paypal? Sveinl. Payex er vel et særnorsk system, som nok er ganske mye sikrere enn PayPal Har brukt paypal masse, aldri problem, men når jeg skulle bruke payex så gikk alt til helv.... Supporten til payex er forøvrig den frekkeste og mest uhøflige jeg har opplevd utenom Nextgentel... Aldri mer payex for meg. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 I det minste fikk du ihvertfall support... den er nemlig ikke-eksisterende hos PayPal. Lenke til kommentar
WladimirPutin Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Banken har jeg allerede vært i kontakt med, og pengene ligger ikke i banksystemet - de er inne på PayPal sin bankkonto. Noe jeg har bekreftelse pr. brev, stemplet DnB NOR. Scan inn brevet fra DnB og send det som vedlegg i epost. Du kan eventuelt be banken om å sende bekreftelsen via fax til PayPal. Lenke til kommentar
WladimirPutin Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Advarselen er likevel at man ikke bør benytte PayPal dersom man ikke har råd til å tape pengene. ...noe som gjelder i minst like stor grad når man gir fra seg kortopplysninger til andre enn PayPal. 1 Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Det er en ting jeg ikke forstår. Overføre penger til PayPal kontoen din? Hva mener du egentlig? Jeg pleier å bruke direkte til slger på Ebay, og da skriver jeg hvor masse penger jeg har lyst å sende, jeg får en kvittering på at dette er sendt til den og den, og litt senere får jeg pakken i posten. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har brukt paypal flere ganger og ikke blitt svindlet. Jeg har jo sett at det er en ting med paypal som en rettsak i USA der mange brukere har gått mot dem. Er det noen som vet om en alternativ som er tilnærmet like enkelt å bruke og de fleste godtar? Jeg tviler litt på det. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har brukt paypal i 4-5 år nå og overført 2000$++, uten et eneste problem. Har kun brukt VISA. Hvorfor overføre via bank, når VISA har alt ansvar om noe skulle skje ? (tapping av konto, dobbeltrekk osv...) Lenke til kommentar
Energi Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Jeg har brukt Paypal ca 100 ganger i løpet av de siste årene og aldri hatt noen problemer. For meg er det den klart raskeste og kjappeste metoden å motta/sende penger til/fra USA eller England. Paypal er vel et Ebay selskap så vidt jeg vet, så jeg kan ikke forstå helt hvorfor de skulle ha en policy på å prøve å lure flest mulig kunder for penger som nevnt lengre oppe. Da Ebay er bunnsolid og vil neppe være tjent med å bli forbundet med et slikt selskap. Uansett, alle står fritt og benytte gamlemåten med cash i et brev eller andre betalingsselskap som for eksempel Bidpay eller Escrow. Bruker Visa kortet som betalingsmiddel hos Paypal. Ser ikke noe poeng med å legge inn bankkontonummere. Ved å bruke kortet er du samtidig dekket på alle ender og kanter så vidt jeg kan forstå. Endret 11. oktober 2004 av Energi 1 Lenke til kommentar
WladimirPutin Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Uansett, alle står fritt og benytte gamlemåten med cash i et brev... ...og sparepengene i madrassen. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Som norsk PayPal-bruker har man mulighet til å overføre penger direkte fra din egen bankkonto, til PayPal sin norske bankkonto, altså en helt vanlig betaling i nettbank f.eks. Når pengene er kommet inn på PayPal sin bankkonto, så blir din PayPal-konto oppdatert med tilsvarende beløp. Det har ikke skjedd i dette tilfellet. Det er også mulig å tilknytte kredittkort og bankkonto direkte til din PayPal-konto, men det har ikke jeg gjort. Det er fordi løsningen med overføring til PayPal via nettbank har fungert greit. Til nå. Og selvfølgelig gjelder det å være forsiktig med å gi fra seg konto- og kortopplysninger på nett. PayPal gir et inntrykk av at de er "sikret" - men de er det ikke. Og tapet må kundene dekke. Eksempelhistorie blant mange: Per kjøper datamaskin av Ola. Per betaler med penger fra PayPal-kontoen sin. Pengene på PayPal-kontoen har Per fått fra Kari, som kjøpte den gamle datamaskinen til Per, og betalte med kort via PayPal. Etter en stund, så er ikke Kari fornøyd med den gamle PC'en, så hun sender inn klage til PayPal, og sier at hun ikke har fått maskinen tilsendt i det hele tatt. PayPal "refunderer" deretter pengene, men ikke fra sin egen lomme. Disse pengene er nå på kontoen til Ola, og Ola ender opp med å betale for at Kari har bestemt seg for at hun ikke likte det hun kjøpte av Per. Hvis ikke Ola har penger på PayPal-kontoen sin, så blir den sperret og satt i minus. Men hvis Ola har vært så lur/dum å tilknytte et kredittkort eller bankkonto til PayPal-kontoen sin, så går PayPal inn der for å hente ut det som mangler, dersom det ikke er dekning for Kari sin refusjon, på PayPal-kontoen til Ola. Sånn fungerer PayPal. Endret 11. oktober 2004 av jendor Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Oi, dette var ikke bra! Den telefonsamtalen var jo rett og slett syk! Og jeg som hadde inntrykk av at PayPal var et rimelig respektabelt system... jaja, jeg kommer aldri til å benytte meg av dem i hvertfall. Ikke gi deg i denne saken - det er nå blitt en prinsippsak! Lenke til kommentar
johanf Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har også brukt PayPal et par ganger opp igjennom årene, men jeg har registret VISA-kortet mitt hos de, så jeg har ikke prøvd den overføre-til-paypal-konto metoden. Hvorfor ta seg bryet med å mellomlagre pengene hos PayPal, hvor de tjener renter på de, når jeg kan be PayPal betale hvemdetnåer pengene jeg skylder, og trekke de som en VISA betaling etterpå? Jeg håper du får orden på denne saken - skal bli spennende å høre hva PayPal sier, når du tydligvis har ditt på det tørre. Lykke til! _ johanf 1 Lenke til kommentar
jendor Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Problemet er at de ikke sier noen ting. De er helt tause... svarer ikke på henvendelser. Ikke lett å løse en sak når de ignorerer brukerne totalt. (med mindre man gidder å ringe til USA og sitte en halvtime på vent, bare for å ikke få svar der heller) Skal selvfølgelig oppdatere tråden etterhvert med hva som skjer. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har kun en erfaring med Paypal, og det var når en kammerat skulle få pengene sine "ut" av deres systemer og inn på banken igjen. Dette var ABSOLUTT ikke lett, tok mange uker, og med så dårlig kundeservice og "sirup" system bestemte jeg meg for aldri å bruke dette selv. Det fungerer sikkert helt greit så lenge man ikke gjør noe "uvanlig" som å få pengene dine tilbake, men da er du også på tynn is... Skal legges til at han fikk pengene sine tilbake, etter X antall telefonsamtaler til USA, samt X antall fakser til USA med godkjenningspapirer, legitimasjon osv osv.. Lenke til kommentar
Blast3r Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Har brukt paypal par 3 ganger, kan ikke si at jeg har opplevd de store problemene med det. Er faktiskt ganske fornøyd. Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 'jendor' har rett, når ting først skjærer seg, så er all support fraværende. Jeg registrerte meg på PayPal for å betale en kar i England, og den transaksjonen gikk greit. Han fikk pengene, og jeg varen. Så oppdaget jeg at det var i ferd med å skje uautoriserte transaksjoner på min PayPal konto. Jeg kontaktet 'Fraud' department og meldte i fra. De kunne opplyse at dette var en av mange tusen transaksjoner utført av samme person/gruppe. Deretter sperret de kontoen min. Det er ca 2 år siden. Etter det har jeg gjort MANGE forsøk på å oppnå kontakt. E-post som besvares med det samme dumme standardsvaret (om at de vil ta kontakt, hvilket de ikke gjør). Telefoner til USA (heldigvis ganske billig nå), hvor jeg opplever at jeg er kjeltringen. Og 'Thank you for contacting PayPal'. Veeeeldig høflige de kjeltringene der! Så for en stund siden får jeg et tilbud fra en amerikansk advokatgruppe om å godta en engangserstatning på US $50 som en del av et rettsoppgjør. Jeg ble veldig skeptisk og kontaktet Økokrim, men de kunne bekrefte at dette faktisk var et redelig og ærlig oppgjør, og ikke noe forsøk på svindel. PayPal var altså dømt til å betale erstatning til et par millioner av sine kunder pga trøbbel/feil/svindelforsøk. Alt jeg ønsker nå er å få avsluttet/slettet kontoen, men selv ikke det er mulig. En annen ting er at den e-post adressen PayPal har på meg, nå er plaget med 150-200 spams per dag. Hvorfor? Mitt råd: Ligg unna! Mvh Terje Lenke til kommentar
jendor Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 Det som er litt kinkig, er at man nesten er nødt til å bruke PayPal dersom man skal handle på eBay. Dette er imidlertid i ferd med å forandre seg.... de mest seriøse selgerne har nå egne "merchant accounts" hos de store kredittkortselskapene, slik at man ikke behøver å gå gjennom PayPal. Hver og en må jo gjøre seg opp en mening om de tror PayPal er bra eller ikke. Det man må ha i bakhodet er at pengene KAN bli borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå