Gå til innhold

Hvilket chipset.. blir forvirret

Anbefalte innlegg

Har lyst på nytt hovedkort m/prosessor.

Er usikker på om jeg skal ta Intel socket 478 875P eller socket 775 915P

ELLER

AMD Nvidia3 eller kt8800 eller hva enn det heter.

Jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg. Fikk med meg at socket 775 og nye chipset (med DDR2) faktisk yter tregere enn gamle 875P DDR1 ram i flere sammenhenger. Og at PCI-Express foreløpig ikke går noe raskere enn AGP i det hele tatt... Er det kanskje bedre å kjøpe noe gammelt? AMD eller Intel, Athlon eller Pentium.. nei, grøss.. kunne ønske det fantes noen flere guider på dette området. Får inntrykk at av hvis man kjøper relativt nye hovedkort, så er vi alltid prøvekaniner... liker ikk det. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Skal du bruke mye penger på dette?

Forslag:

Hovedkort: EPoX EP-9NDA3+ Hovedkort for S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303412&cks=PRL )

Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300871&cks=PRL )

Har du RAM? Du kan bruke DDR-DIMM PC3200 ram på dette...

Dette koster da 4315,- uten ram, på komplett. For dyrt?

mvh

Trond

Lenke til kommentar
Har lyst på nytt hovedkort m/prosessor.

Er usikker på om jeg skal ta Intel socket 478 875P eller socket 775 915P

ELLER

AMD Nvidia3 eller kt8800 eller hva enn det heter.

Jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg. Fikk med meg at socket 775 og nye chipset (med DDR2) faktisk yter tregere enn gamle 875P DDR1 ram i flere sammenhenger. Og at PCI-Express foreløpig ikke går noe raskere enn AGP i det hele tatt... Er det kanskje bedre å kjøpe noe gammelt? AMD eller Intel, Athlon eller Pentium.. nei, grøss.. kunne ønske det fantes noen flere guider på dette området. Får inntrykk at av hvis man kjøper relativt nye hovedkort, så er vi alltid prøvekaniner... liker ikk det. :no:

Uansett vent til 925XE kommer.

Du vil da få støtte for 1066 buss, samt at det selvsagt kommer CPUer med støtte for dette. Du vil da få den ideele samenheng mellom minne og cpu. Du vil kunne benytte deg av raskere minne brikker, noe som blir lagt som grunnlag for at s478 fortsatt holder seg bra i sammenligning til nye LGA 755. DDR2 har dårligere timings enn DDR1. Men DDR2 er tiltenkt høyere hastigheter enn DDR1. De finnes/kommer dessuten løsninger som gjør at du kan kjøre med ideel oppsett pr idag, ved å endre multiplikatoren.

Artikkel hw.no vedr 925XE - Arikkel hw.no vedr. multiplikatoren

Du kan nok fint klare å få meget gode resultater med s478 i875. Men PCIe og DDR2 er fremtiden. Så har du planer om å beholder HK, CPU en stund vil LGA 775 passe for deg, men vent til "nye" 925XE kommer ut.

Det hele blir fort en kostnadssak siden flere kan sitte med dyre AGP kort og minne, som de da ikke kan bruke på den nye platformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...