Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Vil benytte denne tråden til å spre min avsky for det forferdelige mediumet tv. Ikke misforstår meg; selve boksen er en genial oppfinnelse. Det er bare alt skrapet som vises på den, som er steinen i skoen. Jeg brukte flere av mine barndomsår på å memorisere tv-guider og følge med på så og si alle serier som gikk. Etter å ha fått mangfoldig hundre filmer under beltet ser jeg rett i gjennom alle billige tv-serier, nyhetsinnslag og dokumentarer. Hypotetisk sett skal programmer lages, som så mye annet, for å lure oss. Nesten pur illusjon, dårlige sådan. Ta for eksempel et gjennomsnittlig intervju på God Kveld Norge. Du ser ansiktet til intervjuobjektet som smilende svarer på alle spørsmål. Av og til får du glimt intervjueren som sitter midt oppi sitt falske engasjement og nikker. Så klippes det til et totalbilde hvor lyden fortsetter som vanlig (intervjueren spør eller objektet svarer), men munnen til den som (på sporet) snakker er så usynkronisert som man får det. Sånne småting, du ser det hver dag i hvert eneste tv-innslag og det finnes tusen andre eksempler. Teite, idiotiske normer som produsenter har tvunget oss til å bli komfortable med. I filmindustrien er det dødssynd å gjøre slikt (selv om du fortsatt ser det i samlebåndsproduksjoner som Starsky & Hutch og kompani). Folk utdanner seg faktisk for å forhindre at dette skjer på film. I alle ledd av produksjonen viskes sånne tragiske detaljer ut. Naivt nok driter jeg i hvor mange deadlines TV 2 og TV Norge har; jeg krever et høyere nivå. For mesteparten som går på tv er så gjennomsyret falskt, men de dresskledde bakmennene bryr seg fint lite om hvor lavt nivå det er på programmer og show, så lenge de vet at mangfoldet sluker det rått. Jeg ønsker ikke noen revolusjon fordi jeg vet at Ola (40) etter 8 timer på jobb driter i om en av hans fanesaker ruller som en dårlig produksjon på nyhetene. Han vil høre, han vil opplyses. Hva med oss som faktisk liker å se på pene ting? Hvis jeg tar med meg ei jente hjem så gir jeg fint f*en i hvor mye bra hun klarer å harke opp på kortest mulig tid, så lenge hun ser ut som et gammelt, maltraktert lik. Det jeg egentlig lurer på er om andre deler mitt synspunkt? Jeg vet vel egentlig at flere føler "something fishy" ved flere anledninger når de ser på tv, men de fleste er ikke klare over det. Flesteparten av oss aner ikke hvor dårlig tv egentlig er. Før jeg avslutter vil jeg bare påpeke det kanskje mest irriterende i universet. Du sitter og ser på NRK. Så begynner Topp 20 og en eller annen gjøk skal ha live-opptreden. Sjangeren er punk og gitaristen setter i gang med å plimpre litt på strengene sine. 1 av de 2 kameramennene filmer langs gitaren. Så begynner trommisen å denge løs. Plutselig begynner begge kameramennene og kanskje også en tredje å løpe rundt på scenen mens de spinner og kaster på kameraet i takt med sangen. Samtidig står bildeprodusenten og presser på vilkårlige knapper på miksepulten sin. Hjemme sitter vi med grunnlag for epilepsianfall og husker ikke et eneste ord fra teksten. That's showbusiness. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 hmm... Har vel egentlig aldri tenkt TV på den måten. Bare ser på TV liksom, uten å tenke stort mer over det Lenke til kommentar
Timur Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Ser nesten ikke på tv, men ja det er mye dårlig.. Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Ser ikke på tv (edru ) Men et meget godt poeng. Sp+ Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Du sitter og ser på NRK. Så begynner Topp 20 og en eller annen gjøk skal ha live-opptreden. Sjangeren er punk og gitaristen setter i gang med å plimpre litt på strengene sine. 1 av de 2 kameramennene filmer langs gitaren. Så begynner trommisen å denge løs. Plutselig begynner begge kameramennene og kanskje også en tredje å løpe rundt på scenen mens de spinner og kaster på kameraet i takt med sangen. Samtidig står bildeprodusenten og presser på vilkårlige knapper på miksepulten sin. Gurgle meg i rompa, så møngis det er. Jo, mye på tv er noe ordentlig dritt, ser ikke særlig mye på tv annet enn filmer, nyheter og litt diverse. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Teite, idiotiske normer som produsenter har tvunget oss til å bli komfortable med. Ser skjeldent programmer som God Kveld Norge og lignene (utenom den sex-delen som alltid kommer på slutten av programmet ). Men legger mest merke til slikt under Nyhetene. Nyhetsoppleser "Kvinne falt ned 5 etasjer" Reporter "Var det vondt?" Jeg rødmer når jeg ser slikt fordi jeg blir så flau. Og hvis f eks: 5 døde i et selvmordsangrep. Så stormer alle reporterene til for å spør vår kjære statsminister hva han syns om det. Han bruker såklart, 10 sekunder av våre liv på å fortelle at han tar avstand fra slike handlinger. Plutselig begynner begge kameramennene og kanskje også en tredje å løpe rundt på scenen mens de spinner og kaster på kameraet i takt med sangen. Samtidig står bildeprodusenten og presser på vilkårlige knapper på miksepulten sin. Det er helt klart det værste. Var publikum under Bykampen for noen år tilbake. Siden jeg aldri har vært en stor fan av Infinity, så brukte jeg mye av tiden til å kikke på kamerafolkene, herregud så morsomt å kikke på. Det er jo morsomt å se på slikt når man bare ser bildet alene. Men å se de som filmer det.... Hoho :!: Endret 12. oktober 2004 av Scarface^ Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Trådstarter sier vel mye av det samme jeg tenker, TV er noe jeg helst ikke ser på lenger. (med mindre progammet tilbyr noe konstruktivt). Alt drukner jo i halvgjorte sitcoms, hjernedøde talkshows, for ikke å snakke om realityTV-idiotien som skyller over landet som en pestepidemi. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har så og si sluttet å se på tv med mindre det er noe viktig (en god film, 24, presidentdebattene osv). Jeg liker ikke realityserier, jeg liker ikke sms-konkurranser, jeg liker ikke Dorthe. Som du nevner er alt falskt og rettet mot folk som ikke har høye krav. Jeg ga opp på TV for en stund siden, og bestemte meg for å bry meg om film. Det er mennesker som Charlie Kaufman og Steven Lynch som lager film fordi det er det de vil gjøre, ikke for penger. Den dagen sms-konkurranser dukker opp i filmer er dagen denne gutten tar en Cobain. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Jeg har så og si sluttet å se på tv med mindre det er noe viktig (en god film, 24, presidentdebattene osv). Jeg liker ikke realityserier, jeg liker ikke sms-konkurranser, jeg liker ikke Dorthe. Som du nevner er alt falskt og rettet mot folk som ikke har høye krav. Jeg ga opp på TV for en stund siden, og bestemte meg for å bry meg om film. Det er mennesker som Charlie Kaufman og Steven Lynch som lager film fordi det er det de vil gjøre, ikke for penger. Den dagen sms-konkurranser dukker opp i filmer er dagen denne gutten tar en Cobain. Det var sånne svar jeg lette etter. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er enig i det du sier wh1te. Men det går bra programmer på tv også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er enig i det du sier wh1te. Men det går bra programmer på tv også. Hva da? Lenke til kommentar
miCro Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er enig i det du sier wh1te. Men det går bra programmer på tv også. Hva da? Stort sett alt hvor den herlige karismatiske rød krølltoppen som en gang var kongen av NRK har hatt en finger med i spillet, og Tande P selvfølgelig, må ikke glemme han! Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 (endret) Synes egentlig det tekniske generelt sett (det vil si som oftest, dog finnes nok en del unntak) er bra, men innholdet derimot... Er veldig mye dritt-tv. En får jo snart ikke se et program i full skjermstørrelse, men kun i et lite vindu omringet av SMS-chatt. IRRITERENDE! Kun lureri for å tjene penger. I tillegg må jo reality-seriene kommenteres. Hadde de i det minste kommet opp med noen gode konsepter! Men neeeei, de skal kjøpe inn alt fra utlandet, gjøre ting vi har sett 100 ganger før, og så melke det i 3-4 sesonger. Hovedpoenget er å sjokkere mer enn det forrige programmet. OLD!! Filmer, nyheter, aktualitetsprogrammer fungerer stort sett greit, men når et program dreier seg om Dorthe Skappel som ligger og vrir seg på en sofa blir hovedelementet, da er det noe galt! EDIT: la til noe om reality... Endret 13. oktober 2004 av smetho Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Det er mye dårlig på tv, men også mye bra. Bare se på Discovery Channel f.eks, kan sitte i timesvis om det er noen programmer/reportasjer jeg synes er interessant, lærer mye av slikt. Så må vi huske på at TV skal dekke ulike målgrupper og da, det ungdommer synes er dårlig kan det hende 60 åringer synes er bra. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 For de som er heldige å ha kabel/parabol så er det en sjans for få sett noe annet ja. Men for oss som bare har de 4 vanlige... Blir mest NRK jeg ser på i det siste. Før forbannet jeg jo kanalen fordi de ikke sendte det jeg ville se. Hvordan ting forandrer seg. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 For de som er heldige å ha kabel/parabol så er det en sjans for få sett noe annet ja. Men for oss som bare har de 4 vanlige... Blir mest NRK jeg ser på i det siste. Før forbannet jeg jo kanalen fordi de ikke sendte det jeg ville se. Hvordan ting forandrer seg. Hva de sender som er interesant? Ser ikke mye på den kanalen lengre Nytt på Nytt er genialt, men ellers lite... Skal ikke komme inn på lisens-"problematikken" nå, hehe...orker ikke bli hissig :!: Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er enig i det du sier wh1te. Men det går bra programmer på tv også. Hva da? Nytt på Nytt, Simpsons, Futurama, 24 (jeg liker det, og jeg bryr meg ikke hva andre syns. Begynner å bli lei at kamera rister sånn, men...) og Family Guy er eksempler på tv-show som jeg syns er bra. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 For de som er heldige å ha kabel/parabol så er det en sjans for få sett noe annet ja. Men for oss som bare har de 4 vanlige... Blir mest NRK jeg ser på i det siste. Før forbannet jeg jo kanalen fordi de ikke sendte det jeg ville se. Hvordan ting forandrer seg. Hva de sender som er interesant? Ser ikke mye på den kanalen lengre Nytt på Nytt er genialt, men ellers lite... Skal ikke komme inn på lisens-"problematikken" nå, hehe...orker ikke bli hissig :!: Blir vel mest debatter, politiske dokumentarer, utenriksreportasjer etc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Er enig i det du sier wh1te. Men det går bra programmer på tv også. Hva da? Nytt på Nytt, Simpsons, Futurama, 24 (jeg liker det, og jeg bryr meg ikke hva andre syns. Begynner å bli lei at kamera rister sånn, men...) og Family Guy er eksempler på tv-show som jeg syns er bra. Her snakker du stort sett om animerte serier og det er noe helt annet. Det holder ikke samme lave kvalitet som tv-produserte show/revyer/serier. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Et spørsmål wh1te: du tror ikke kanskje du er litt ekstra kritisk pga at du driver litt med film og slikt selv (vet ikke på hvilket nivå, men har sett noen poster osv), og dermed gjerne "krever" mer av produksjonene enn folk flest? Bare en teori Ikke noe kritikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå