Gå til innhold

form text editor..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En mulighet er jo å bruke str_replace for å generere html via et et textarea. Så kan du plassere knapper over å legge til funksjoner som legger til en kode i tekstfeltet; f.eks. [ b ][ /b ] som tilsvarer <b></b> i str_replace. Men da blir det mer som her på forumet, der du ikke noen effekt umiddelbart. Men ganske effektivt alikevel!

Lenke til kommentar
ok thanx. Men hvordan kan jeg få slike tagger opp i textfeltet ved å trykke på en link? feks hvis jeg trykker på linjeskift så kommer

opp i textfeltet?

Sjekk kildekoden til forumet ;)

View - Source i IE. Omtrent det samme i andre nettlesere.

Lenke til kommentar
En mulighet er jo å bruke str_replace for å generere html via et et textarea. Så kan du plassere knapper over å legge til funksjoner som legger til en kode i tekstfeltet; f.eks. [ b ][ /b ] som tilsvarer <b></b> i str_replace. Men da blir det mer som her på forumet, der du ikke noen effekt umiddelbart. Men ganske effektivt alikevel!

str_replace() bør _ikke_ brukes til å manipulere tekst på den måten. Du bør heller bruke preg_replace() eller eregi_replace(), siden det gir deg mye større fleksibilitet.

En enkel regexp til å finne og konvertere [ b ] og [/ b ] til <b> og </b>:

preg_replace("#\[b\](.+?)\[/b\]#is", "<b>\\1</b>", $post); 

Du kan finne en grei funksjon for å parse BBcode (som brukes her på forumet) til vanlig (X)HTML her. For å få [ html ] - taggen til å funke trenger du også denne filen. :)

Lenke til kommentar
http://www.interactivetools.com/products/h...index.html#demo

kanskje noe slikt du tenker på. merk at du innfører problem for de som ikke har "riktig" browser

Med fare for å tråkke i baret - må ikke brukeren bruke Windows som operativsystem, Explorer som nettleser og ha Visual Basic og Javascript aktivert? Husker fra min tid med htmlarea at brukere som ikke har rett utstyr får html-kodene.

Lenke til kommentar

Det beste er nok å skrive en egen liten editor - da blir den browser uavhengig, men fortsatt avhengig av JavaScript. Selv om det er noen som ikke har JavaScript så burde de snart være vant til at mange funksjoner ikke fungerer.

Søk på google.com etter tutorials - eller post en tråd i JavaScript delen av forumet.

Lenke til kommentar
http://www.interactivetools.com/products/h...index.html#demo

kanskje noe slikt du tenker på. merk at du innfører problem for de som ikke har "riktig" browser

Med fare for å tråkke i baret - må ikke brukeren bruke Windows som operativsystem, Explorer som nettleser og ha Visual Basic og Javascript aktivert? Husker fra min tid med htmlarea at brukere som ikke har rett utstyr får html-kodene.

vanskelig å lage en fungerende wysiwyg editor med standard http verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...