Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Nei, er nok mye min egen feil.. (håper jeg ) hihihi.. les nederst. Nei, det er noe annet.. Er nok X.Org som er feilen her, - fordi QT henger også X serveren... Ææææ, plaagsomt. Har ikke sett andre med problemet heller Jeg har funnet ut at det er GTK som er problemet, men vet enda ikke hvordan jeg skal fikse det Hei, - jeg har et problem, et stort et. Maskina henger seg når jeg surfer, og trykker på en link. - Det skjer både i FireFox og Galeon. Jeg aner ikke hvorfor. Maskina låser seg helt, dvs. jeg får ikke kontakt med keyboard eller mus. FireFox har ikke «tilgang» til å henge maskina slik, så jeg antar det er en feil i Gecko og X.Org som gjør at X.Org klarer å knekke maskina? Er bare en teori selvsagt, - men musikken ifra «mpd» fortsetter å spille selv om pcen er hengt seg. - Men når den sangen er ferdig, henter den ikke en ny. Da er det stopp. Det vitner om at kernelen selv ikke har frøset, - men andre ting.(eller?). Det er MEGET plagsomt, og jeg har mistet mye arbeid, da jeg ikke er vant med at ting henger seg.... Det startet etter at Arch oppdaterte 101mb med pakker, - mye var Gnome 2.8 - men jeg så at FireFox også ble oppdatert til PR1.0. Men Galeon hadde samme problem, så det må være noe annet..... Jeg har ikke fått den til å henge seg ved bruk av andre programmer enn webleserene FireFox og Galeon. Har prøvd andre GTK baserte program i lengre perioder (Inkscape og Gimp) men ingen problem. -- Er det noen som vet hvordan jeg kan gå fram å feilsøke dette problemet? Evt. fikse det (hadde vært superdupert ) Endret 11. oktober 2004 av Velmont Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg vet at dette egentlig ikke er noen "god" løsning, men la vær å bruke galeon og firefox, det finnes mange andre gode browsere du kan bruke, opera er ikke å forakte. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Hehe, som du sa, ingen god løsning Det er ingen løsning faktisk Nei, - jeg vil brukte Open Source. - Kan jo bruke «links -g» ... Men... Akk, nei. Vel, jeg laster nok ned Opera imorgen da. - Grei å bruke mens noen andre som KAN feilsøke finner utav det og fikser det :S -- Hmm... Det kommer nok en ny FireFox build også snart, eller en ny Gecko motor, eller en ny X.Org - ting pleier å fikse seg selv ganske magisk ved oppdatering (og noen få ganger; klikke magisk ved oppdatering) Edit, når du sier mange andre så er det vel i realiteten kun Opera og KHTML som gjelder.... Opera og Konquerer blir vel det....... Hmm. :/ Endret 9. oktober 2004 av Velmont Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Hehe, som du sa, ingen god løsning Det er ingen løsning faktisk Nei, - jeg vil brukte Open Source. - Kan jo bruke «links -g» ... Men... Akk, nei. Vel, jeg laster nok ned Opera imorgen da. - Grei å bruke mens noen andre som KAN feilsøke finner utav det og fikser det :S -- Hmm... Det kommer nok en ny FireFox build også snart, eller en ny Gecko motor, eller en ny X.Org - ting pleier å fikse seg selv ganske magisk ved oppdatering (og noen få ganger; klikke magisk ved oppdatering) Edit, når du sier mange andre så er det vel i realiteten kun Opera og KHTML som gjelder.... Opera og Konquerer blir vel det....... Hmm. :/ Hva med å legge inn en eldre utgave av firefox? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Hva med å legge inn en eldre utgave av firefox? Ah, det kan funke. Får prøve det imorgen! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Det er GTK som kræsjer maskina. - Problemet startet med GTK 2.4.10.... Workrave (http://workrave.org) programmet hang nemlig maskina i går, og fikk meg til å legge meg (takk for den iallfall ).... Lenke til kommentar
drall Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Det er i såfall gtk som får X til å henge. Siden X har gjort krav på keyboard og mus, kan du ikke bruke disse lenger. Å logge inn via ssh for så å stenge ned X hadde sannsynligvis fungert. Å benytte seg av "magic sysrq" trikset kan også være en ide. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg skal sjekke om kernelen har sysrq inne - kan man isåfall bytte til terminal? Jeg har funnet ut at det ikke er GTK heller (hekkans feilsøking tar tid) siden K3B hang systemet også nå.. Det er jo QT. Så det er en feil i Xserveren, den nye X.Org...... Og det er uutholdelig plagsomt! Har måttet restarte hele 6 ganger idag! Så jeg tror jeg installerer XF86 igjen, og sjekker om den har problemene, - eller prøve å downgrade X.Org igjen.... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hvilken versjon av X.org er dette? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 6.8.0 - så det kunne være composite som gjorde det. - Men composite var ikke loadet.. Jeg gikk igjennom xorg.conf på ny i dag, fordi Egil.B sa det sikkert var composite (altså litt pebkac på en måte ) -- men jeg hadde sjekka, og den var som sagt ikke loadet. Noe annet jeg imidlertid fant da jeg trålet gjennom den alt for store config fila var at jeg hadde RenderAccel skrudd på! - Jeg tror (håper) dette har vært problemer. Altså, - til en stor grad min egen feil. Noe jeg egentlig tenkte i går at jeg ville ha svart på denne tråden med om det ikke var jeg som hadde problemene. - Men så får vi se Håper det er RenderAccel feilen..... Viser bare hvor viktig det er å gå gjennom config filene sine ;] Skikkelig. -- Men jeg trodde da som sagt at det var GTK sin feil i starten. - Var nemlig en god del GTK stuff som oppdaterte seg den dagen. Samt det var KUN FF som hang X i begynnelsen.... Så det er ant. Nvidia driveren som henger systemet når den får RenderAccel oppgaven.. .. Velvel, vi får se! Skal poste resultatet i kveld..... Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Kult! Sikkert derfor RenderAccel var kommentert ut i en CFG jeg fant. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hmm, jeg har RenderAccel på uten at det byr på noen problemer. Men, det kan jo tenkes at det er RenderAccel som gjør at composite krasjer X når jeg aktiverer composite. Det skal jeg ha i bakhodet til neste gang jeg bestemmer meg for å prøve composite. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 11. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2004 kjørt i over 2 timer uten en eneste heng nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå