Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Full duplex/Asymmetric - en gang for ALLE

Anbefalte innlegg

OK. Dette er forskjellen!

Full Duplex:

Hastigheten på opp/ned-lastning er ikke avhengig av hverandre. DVS: Dersom man har ei linje på 384/128Kbps, så kan man hente ned på 384Kbps samtidig som man uploader på 128Kbps.

Asymmetric:

Dataraten man har tilgjengelig på opp/ned-lastning på linja si er ikke lik. F.eks 384 != 128 .

GEDDIT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-16 13:07, Gaute skrev:

Flere som kjenner frustrasjonen bre seg :smile:

Skulle tro at dette var relativt enkle begreper å få kontroll på.

G.

Jo, men som jeg nevnte i en annen tråd her, så er det et "R-kreosoter og aktivt oksygen"-syndrom ute og går blant folk.

Hører man på tekniske forklaringer med et halvt øre, blir man fort litt forvirret.

Tror noe av "feilen" ligger her:

Person A er "datakyndig", person B ikke.

Før ADSL og bredbånd ble "buzz-words", og man fiplet med ethernet LAN:

B:Hva er duplex?

A:Det betyr at du kan sende og motta samtidig...det går like fort begge veier da.

Så kom ADSL til landet, og man skulle ha kjapt internett:

B:Hva er asymmetrisk...?

A:Det betyr at det går fortere inn enn ut...

Og vips så er misforståelsen et faktum, siden person B vagt husket noe slikt fra før...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 14:01, Dj_Offset skrev:

Men for å gjøre forvirringen total, med en asymetrisk linje

(la det være full duplex eller ikke), så får du ikke full

nedlastingshastighet over TCP/IP hvis du bruker

full opplastingshastighet.

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 14:11, Dj_Offset skrev:

ACK'es (Hvis A sender en pakke til B, sender B en pakke til A som bekrefter at pakken var mottatt).

Dette er små pakker men krever en viss upload (ikke mer en kanskje en halv kilobyte per sec, alt ettersom hvilken hastighet du har).

I og med at ADSL bruker en ATM-basert protokoll så vil vel ikke størrelsen på pakkene ha så mye si siden ATM nett har celler (slots) av konstant størrelse, alle pakker mindre enn celle-størrelsen må 'paddes' vil uansett oppta en 'celle' på linken. dvs. en veldig liten pakke tar like lang tid å overføre som en 'stor' en.

Har man mange tilkoblinger på gang samtidig på en ADSL link vil en uforholdsmessig stor del av trafikken derfor være kun administrativ.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-16 14:11, Dj_Offset skrev:

Quote:

Den 2002-05-16 14:05, hurst skrev:

Quote:

Den 2002-05-16 14:01, Dj_Offset skrev:

Men for å gjøre forvirringen total, med en asymetrisk linje

(la det være full duplex eller ikke), så får du ikke full

nedlastingshastighet over TCP/IP hvis du bruker

full opplastingshastighet.

Hvorfor?

OK. Her er forklaringen, eksempelvis en linje med 384/128Kbit

- Du bruker all upload kapasitet (128kbit)

- Du setter igang en nedlasting over TCP. Men alle TCP pakker må

ACK'es (Hvis A sender en pakke til B, sender B en pakke til A som bekrefter at pakken var mottatt).

Dette er små pakker men krever en viss upload (ikke mer en kanskje en halv kilobyte per sec, alt ettersom hvilken hastighet du har). Men siden du bruker all upload kapasitet går ACK-pakkene tregt.

Du vil ikke få en ny pakke før den forige har blitt ACK'et. Derfor vil nedlastingen

bremses av opplastingen.

Men dette gjelder uansett om du har full eller halv duplex. og er ikke et "problem" som bare rammer Asymetriske linjer.

Ack pakkene må ut uansett. Desuten er ikke problemet så veldig stort så lenge man bruker glidende vinduer, da venter jo ikke sender på ack for hver pakke, da kan de likså gjerne komme etter at allt er sendt. og de pakkene som da har blitt tapt / skadet blir resendt i ettertid.

[ Denne Melding var redigert av: Gaute på 2002-05-16 14:34 ]

Lenke til kommentar

Bare en liten rettelse til meg selv :wink:

Med Glidende vinduer så har man et hvist antall vinuder man kan bruke og for hver pakke som sendes bruker man ett vindu. Og ved hver Ack man får tilbake øker det med ett vindu.

Slik at bruker man opp alle vinduene før man får en Ack tilbake, så må man vente med sending til man får frigjort vinduer igjenn.

Men uasnett så er dette et datalinje lag "problem" og gjelder all datakomunikasjon det være seg TPC/IP eller IPX/SPX (all datakom som bruker en form for flytkontroll)

G.

Lenke til kommentar

Må ADSL bruke ping pong protokoll altså?

På full-duplex 802.3 ethernet trenger man ikke sende ACK etter hver pakke, men "back-to-back". Kan ikke dette implementeres på ADSL også?

En annen metode burde jo være prioritering av ACK pakker?

Har så vidt hørt om SAD (smart ack dropping)/rebuilding og SACK (selective ack) som vistnok skal ha bra effekt. Er ikke dette brukt?

Jeg er ikke sååå inni adsl...

Lenke til kommentar

Godt poeng.. tenkte hvist ikke helt klart.

Ser men på det sånn i prosent så vil jo en asymetrisk linje ha det slit at Uploaden blir hardere rammet av Ack'er når downloaden går for fult.

Flere ack'er ut en inn :wink:

velvel ... God helg alle sammen. Nå er det rett på stadion for å se Brann banke Bryne :grin:

G.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg blir så frustrert, for hvis NGT er halv duplex (hvilket de er i følge folk her på forumet), hvordan kunne jeg da med min 640/386 linje downloade på 75k/s samtidig som jeg uploadet i 35-40k/s??? Og det i en lang periode, ikke bare i "blaff".

Ingen har kunnet forklare meg det ennå!

Nå har jeg forøvrig 2mbit/640 og bryr meg ikke om hvor mye jeg downloader og uploader.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-08 10:51, Dj_Offset skrev:

Quote:

Den 2002-06-08 10:29, Afseth skrev:

Jeg blir så frustrert, for hvis NGT er halv duplex (hvilket de er i følge folk her på forumet), hvordan kunne jeg da med min 640/386 linje downloade på 75k/s samtidig som jeg uploadet i 35-40k/s??? Og det i en lang periode, ikke bare i "blaff".

Ingen har kunnet forklare meg det ennå!

Nå har jeg forøvrig 2mbit/640 og bryr meg ikke om hvor mye jeg downloader og uploader.

Dette har ingenting med hel eller halv duplex å gjøre.

Hvis du bruker TCP skal dette godt gjøres, men det er

ingenting i veien for å bruke f.eks. UDP eller ICMP

med max hastighet begge veier.

Husk at du har en teoretisk maksimal upload på 48KB.

Hvis du bare brukte 35-40 i upload har du god plass

til den upstreamen som ligger i nedlastingene dine.

Husker bare at jeg hadde nær maks på begge, men regnet litt feil nå. Lå vel på 40-45 k/s og 75-80 k/s og synes det er rart at det går hvis 40-45 k/s upload skal senke download med 40-45 k/s som mange hevder. Det er ivertfall mye forvirring og forskjellige meninger om hva halv/full duplex egentlig betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...