Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Hei, jeg lurer på hvilken oppstartstid du har (er den normal så trenger du ikke komme med den, ingen gidder å se gjennom 20sider med poster) - og kanskje noen tips på hvordan man kan gjøre den raskere. Si også ifra om det er server eller desktop, og gjerne hvorfor den er rask/sen. Merk at jeg teller i fra pcen går på til du er inne i det grafiske brukergrensesnittet! - Tiden du tar til å skrive brukernavn/passord kan du trekke fra (folk skriver i forskjellige hastigheter ) -- Jeg kjører Arch Linux, - full desktopbruk og min oppstartstid er 47sek. Jeg loader mange moduler, og starter et DRØSS servere fordi jeg prøver å få desktoptilværelsen min til å bli så knirkefri som mulig. FluxBox er WM. -- En ren Arch install tar utrolig liten tid. LILO er konfigurert med 5ms ventetid (?). PCen er 1.8ghz og har 512mb minne, om det har noe å si på hastighet. Endret 9. oktober 2004 av Velmont Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Dette har jeg altid lurt på, men ikke giddet å bry meg om siden det ikke er så ofte jeg rebooter. Jer bruker nemlig 3 min. 10 sek. ! Har en xp2500+ 512mb minne, så det skulle være greit. Kjører FC2 kjerne 2.6.5 og kde, men mesteparten av tiden kommer i det det står Uncompressing Linux ... ok, booting the kernel audit(masssse tall): initialized Her står det stille i 1.20. Men uansett hadde jeg brukt nesten to min, så jeg kunne trengt noen triks Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 (endret) Dette har jeg altid lurt på, men ikke giddet å bry meg om siden det ikke er så ofte jeg rebooter.Jer bruker nemlig 3 min. 10 sek. ! Har en xp2500+ 512mb minne, så det skulle være greit. Kjører FC2 kjerne 2.6.5 og kde, men mesteparten av tiden kommer i det det står Uncompressing Linux ... ok, booting the kernel audit(masssse tall): initialized Her står det stille i 1.20. Men uansett hadde jeg brukt nesten to min, så jeg kunne trengt noen triks Audit er noe sikkerhetsgreier, som skal gjøre kernelen sikrere, såvidt jeg vet. Er nok en eller annen måte å slå det av på. Kanskje du kjører SELinux? Tror det er en del av den nemlig.... -- Grunnen til at det går så treigt hos deg er fordi Fedora er treg generelt, - slik går det når man skal putte inn altslags hendige ting som noen kaaanskje har bruk for. Derfor går ofte kompetente Linuxbrukere over til lettere distroer som f.eks raske Arch, eller Gentoo. KDE er også en del av greiene her, - den er stor og tung, og Fedora sin «versjon» er treig, Ubuntu Linux sin KDE skal visst være kjemperask. Lasta nettopp ned en LiveCD, så jeg skal teste (selv om den vil bli treigere enn ekte install). -- Ellers så bruker jeg LILO med «compact» eller «compat» mode på (husker ikke hva det var) - slik at den booter raskere, om jeg gidder skal jeg også prøve å optimalisere oppstarten enda mer senere, ta vekk div. daemons og kanskje prøve å starte vha. «make» metoden (starter mange ting på likt, uten å vente på at ting skal bli ferdig)... -- Det skal nok være fullt mulig å optimalisere oppstartstiden til Fedora en god bit ned, - men du vil sikkert slite med å få den under 1min. Tror det vil være vanskelig å få den under 1:30 også forsåvidt. Endret 9. oktober 2004 av Velmont Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Merk at jeg teller i fra pcen går på til du er inne i det grafiske brukergrensesnittet! - Tiden du tar tilå skrive brukernavn/passord kan du trekke fra (folk skriver i forskjellige hastigheter ) Ville vært mye bedre å starte stoppeklokka når du trykker ENTER i lilo/grub (eller at bootloadern når timeout-grensen), for tiden før det har ingenting med linux å gjøre, og varierer avhengig av bios o.l. Noen optimaliserer booten mens andre har allverdens memory-testing og annet tull. Dette har kun med hardware å gjøre, og ikke linux. Eller hva? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Merk at jeg teller i fra pcen går på til du er inne i det grafiske brukergrensesnittet! - Tiden du tar tilå skrive brukernavn/passord kan du trekke fra (folk skriver i forskjellige hastigheter ) Ville vært mye bedre å starte stoppeklokka når du trykker ENTER i lilo/grub (eller at bootloadern når timeout-grensen), for tiden før det har ingenting med linux å gjøre, og varierer avhengig av bios o.l. Noen optimaliserer booten mens andre har allverdens memory-testing og annet tull. Dette har kun med hardware å gjøre, og ikke linux. Eller hva? Nei, jeg tenker på hvor lenge en sitter å ergrer seg om PCen skulle henge seg, - eller hvor lang tid det tar før du står opp om morra'n og starter pcen til den endelig er på. Men gjerne, er tiden din utrolig forskjellig her, - kom gjerne med begge! Nå er min BIOS osv samt LILO rask, så det tar vel kun en 3-4-5 sekunder, så jeg gidder liksom ikke å ta med en egen greie for det, men har du noen treigt så bare kom med begge Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Nei, jeg tenker på hvor lenge en sitter å ergrer seg om PCen skulle henge seg PC'en henger seg aldri Grunnen til at jeg nevnte det er at den pc'en her i litt treig med å komme "ordentlig igang". Men greit nok. Fra slår på PC til GDM innlogging: ca 55 sek Vente til GNOME 2.6 er up&running: drøyt 10 sek Vi sier 1:07 totalt, er tross alt ikke noe sportsarrangement dette Det som trekker opp tiden endel er noe hotplug hardware-detection greier og ldconfig. OpenSSH er eneste server. Kjører Slackware 10 med rimelig standard oppsett, så kan nok tweake det ned endel Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2004 Det som trekker opp tiden endel er noe hotplug hardware-detection greier og ldconfig. OpenSSH er eneste server. Kjører Slackware 10 med rimelig standard oppsett, så kan nok tweake det ned endel hotplug og ldconfig ja, - skulle så gjeeerne tweaket dem MYE, - eller se om jeg kan få til noe á la «ldconfig -a &» slik at den legger seg bak, og lar andre prosesser starte imens :] Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Fra BIOS til WM: 15ek Fra Lilo til WM: 11sek SW: Slack10/XDM/Fluxbox HW: nForce2/AMD XP2500+/512MB DDR 333mhz/GeForce FX 5900 Custom 2.6.8.1 kernel. Fjernet alle services (ikke SSH). Fjernet hotplug (Bruker ikke moduler) & ldconfig (Kjører dette så ofte at jeg ikke trenger dette i oppstarten). Ellers har jeg tweaket endel i resten av boot scriptene. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg gidder ikke reboote for å ta tiden Hvis jeg ikke trykker på noenting under oppstart så går det vel 2 minutter fra jeg skrur på maskinen til jeg kommer til grub. Det tar en uendelig evighet for den innebygde raid kontrolleren å sjekke om det er disker kobla til. Når jeg kommer til grub så venter den 10 sek hvis jeg ikke husker feil. Så tar det kanskje 10 sekunder eller no før jeg har shell. Selve innloggingen tar noen få sekunder, og så starte fluxbox etterpå som kanskje tar 4-5 sekunder. Totalt ca 2min 30 sek. Kanskje Men så lenge jeg er tilstede så kan jeg korte ned tiden å vente på raid kontrolleren til rundt 20 sekunder ved å avbryte den, og trykke enter i grub. Da er det fort mye mindre tid å vente. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 10. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2004 Fra BIOS til WM: 15ek Fra Lilo til WM: 11sek SW: Slack10/XDM/Fluxbox HW: nForce2/AMD XP2500+/512MB DDR 333mhz/GeForce FX 5900 Custom 2.6.8.1 kernel. Fjernet alle services (ikke SSH). Fjernet hotplug (Bruker ikke moduler) & ldconfig (Kjører dette så ofte at jeg ikke trenger dette i oppstarten). Ellers har jeg tweaket endel i resten av boot scriptene. Ohh. Herlig. - 15sekund, -- den klarer nok ikke jeg å slå siden jeg er avhengig av alle de "herlige" featuresene alle daemonsene gir :] Jeg bruker også Nvidia driveren, så jeg må ha loading av moduler, hotplug kan jeg sikkert slå av. Man trenger vel egentlig ikke den for støtte av moduler, kun for sånn super-innhenting eller hva det er. Men ldconfig ja, - den bør jeg iallfall få vekk. Jeg skal komme ned i 40sekund, det er et mål, er jeg heldig klarer jeg kanskje å komme neda nærmere :] -- Neste gang jeg setter opp en ren Arch installasjon skal jeg prøve å tweake den litt for å så teste oppstartstid, da skal jeg kunne få nermere 15sek. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Hotplug brukes til udev for automatisk å lage /dev filer når enheter kobles til. Skal hente stoppeklokka, så tar jeg tida på min, selv om jeg regner med den er nogenlunde normal. Edit: 2min akkurat, fra trykk på poweron til jeg er inne i kde med default apps oppstartet. Brukte 20 sek fra poweron til grub. La merke til at den hang litt og ventet på dhcp, vanligvis får jeg det med en gang, så skrev jeg passordet feil også. Ellers så har oppstarten lite å si ettersom uptime ofte kommer opp i et tosifret antall dager. Endret 10. oktober 2004 av zyp Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Med [email protected](relativt default ang demons)@p4 2,4 512 ram, så tar det ca 1 min og 5 sek fra jeg slår på til jeg står inne i flux. Da er det ldconfig, ssh, hotplug start, alsamixer volum, nvidia driver lasting(vet jeg kan disable den hersens logoen) + raid kontrolleren som tar mest tid. Fra lilo til flux, tar det vel ca 50 sek +/- 5 sek. Er litt forskjellig, avhengig av dhcp osv også.. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Morsom tråd 2 minutter 37 sekunder. Fra oppstart til linux begynte å loade, 35 sekunder. debian, tbird 1.4 ghz, kdm og kde Edit: det som tar tid: ekstern ide controller og mounting av en 660 gb reiserfs partisjon Endret 10. oktober 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 1min 24sek Var mye verre før, men dekativerte hotplugging. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Arch 0.7, fluxbox, pentium 4, [email protected], 512MB Ram: 1 min, 55 sek. Men da jeg skulle ta tiden, bestemte Linux seg for å kjøre en force en kontroll av disken min. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Arch 0.7, fluxbox, pentium 4, [email protected], 512MB Ram: 1 min, 55 sek. Men da jeg skulle ta tiden, bestemte Linux seg for å kjøre en force en kontroll av disken min. Tar ikke de bare noen få sekunder? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Tar ikke de bare noen få sekunder? Testet på nytt nå, og etter 42 sekunder var jeg inne i fluxbox. Så kan du trekke fra lilos ene sekund og mine tre sekund på å skrive brukernavn og passord. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 BIOS til tty0-innlogging: Ca 5 minutter på denne søte saken. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Fast rutine når jeg kommer hjem: 1. Skru på Ruter, Pc 2. Et eller annet. Gå på do f.eks. 3. Ferdig. Dvs. så lenge oppstartstiden holder seg under 5 minutter går det helt fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå