Gå til innhold

Dell dimensjon 8400

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye kosta Dell PC'en?

Det står både i min første post og svaret: 7642 kroner. Inklusive frakt og moms, blekkskriver, MS Works, oppgrad til 250 gig disk og 1 års henteservice. Nå sier daffyr at "frakta er gratis", vet ikke om det betyr at han fikk den ennå billigere. Det er et tilbud Dell har ganske ofte, fri frakt. I så fall er han nede i 6842,-!

Så 7642,- er prisen du må matche, inkl. frakt og skriver og det hele. Mer enn matche, forresten, du sa det skulle bli billigere. :thumbup:

Geir :)

Lenke til kommentar
Det må være bare billigkomponenter da. Er jo forsåvidt ikke en veldig god skjerm.

Man kan selvsagt kutte ned oppsettet jeg lagde og få en mye billigere maskin da. F. Eks. satte jeg inn DVD-brenner. Er vel ikke det på Dell-maskina.

Tja, det er fair nok. men det var liksom poenget mitt. Det skulle ikke være bedre, det skulle være billigere. Hadde han villet ha DVD brenner, så hadde han spec'et maskina med det. Det jeg reagerer på er alle som poster hver gang noen vil kjøpe en Dell eller annen PC og sier "bygg selv, det er billigere". Jeg sier ikke at det ikke kan la seg gjøre, i enkelte tilfeller. Men jeg har til gode å se det bevist sånn generelt.

Skjermen er sikkert enkleste slag, men ellers er dette akkurat samme kvalitet du får hos andre. Dell bruker ikke "billigkomponenter". Det er akkurat de samme merkevarer som andre produsenter bruker. Samme harddisker, samme ram, samme skjermkort. (Selv om de setter sitt eget navn på en del av det.) Men de kjøper antagelig 1000 ganger så mange av dem som f. eks. Komplett eller andre norske websjapper, så det er ikke utenkelig at de får dem en god del billigere...

Lenke til kommentar

Må bare spørre, virker som du kjenner fyren?

Satte sammen denne, med tilsvarende specs som tom waits for alice hadde fra Dell.

I tillegg kommer

• Windows 850,-
  • Printer 550,-

Sum: 7585,-

Bygge selv: 7585,-

Dell: 7642,-

Differanse: 57,-

Med litt frakt så blir jo Dell-PC'en billigere.

Så vil jeg understreke at prisen på Dell-systemet du satt opp var på tilbud, så den villle altså koste mer når den ikke er på tilbud.

Fortsatt er AMD64 å foretrekke til spill. ;)

Så dette er ingen real gaming PC.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Må bare spørre, virker som du kjenner fyren?

Nei. :cool:

Alt jeg sa var basert på det han sa i sine poster, samt en rask tur til Dell sine sider for sjekke hva det ville koste. Dette var bare et forsøk på illustrere poenget om at selvbygg ikke per definisjon er billigere. At det ble akkurat denn tråden jeg gjorde det i, og du som fikk utfordringen, vare nokså tilfeldig. Jeg tenkte på det samme for noen dager siden i en annen tråd med samme problemstilling, men lot det være.

Ja, det var et tilbud, men Dell har alltid tilbud. De varierer fra uke til uke, men et eller annet har de, og de gir stort sett samme beløp i sum. Det er bare for å få folk som nøler til å bestemme seg raskere. Så dette er reelle priser fra Dell.

Jeg registrerer at vi endte på ca. samme pris til slutt. Men du måtte i 5 butikker for å få det til. (Hvilket blir en del porto.) Jeg var faktisk ikke sikker på om det var slik, takk for at du tok deg tid til å prøve! :thumbup:

At resultatet ikke er noen stor spill PC, kan jeg være enig med deg om. Med et budsjett på 7500 er ikke det så rart. Men det skyldes først og fremst skjermkortet, og det sa jeg vel i min første post. Intel vs AMD er en annen diskusjon, den har jeg ikke tid til nå.

Takk for diskusjonen! :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dimension 8400 for 1 måned sida.. Det var billigere da en det det er nå. :p betalte 12900 for : 3 ghz, 1024 DDR2 533 mhz, 160 gb hd, x800 SE, 19 " CRT ++++ webcam og anna stash..

Eller, betalte ik 12900, men det var det pcn kosta.. 10hi :D

Endret av Janivars
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har ærlig og oppriktig ikke veldig peil på spill-PC'er etc.

Jeg har nettopp gått inn på en ny hjemme-PC ordning hos Dell, og der har jeg bestilt en 8400.

Men det er noen andre spec's enn tidligere dikutert i dette forumet.

Kan noe se på specs'ene og gi meg tips til hva jeg kan / bør gjøre hvis jeg også skal bruke den til avanserte / tunge spill?

mvh

Bjørn

Dimension 8400

Prosessor: Intel® Pentium® 4 Processor 540 - 3,2 GHz m HT Teknologi

Flatskjerm: Dell 17" flatskjerm 1704FP (Midnight Grey monitor)

Diskettstasjon: 3.5" 1.44MB diskettstasjon

RAM-minne: 1024MB 400MHz DDR Dual Shannel RAM (2x512MB)

Harddisk: 320 GB SATA RAID 0 Stripe (2 X 160GB 7200rpm) HD

DVD: 16x DVD

CD/DVD-brenner: 16X DVD+RW (brenner DVD og CD)

Grafikkort: 128MB PCI-Express ATI Radeon X800 SE

Høytalere: Dell 5650 5.1 surround høytalersett

Lydkort: SoundBlaster Audigy 2 inkl. firewave

Modem: Inngår ikke

Programvare: Microsoft Works 7.0 Anbefaler oppg. til Office 2003

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition Anbefaler oppg. til XP PRO

Overspenningsbeskytter: APC Surge protector

Lenke til kommentar
X800Pro er nok bedre. Med 256MB.

Nå ser det ut til at PRO ikke er et valg for tiden hos Dell. De har istedet følgende kort for 8400-serien:

X300 SE 128MB

X800 SE 128 MB

6800 GTO 256 MB

GTO kortet koster 1350 kroner mer enn X800 SE. Det ser ut som GTO kortet bare har en DVI, du kan altså ikke ha to skjermer på det.

Du kan få X800 XT 256MB på Dimension XPS, men ikke på 8400. I hvert fall ikke på web. Kanskje den tar for stor plass eller trekker for my strøm. Men det går an å spørre.

Lenke til kommentar

Dell Pc'ene er ikke så dårlig da ;)

Men det er sant at du antakelig får en bedre maskin ved å bygge selv. Spesielt er mulighetene for å velge mye større. Blandt annet kan du ikke bruke AMD64 hos Dell.

EDIT: Hvis Trolle har kjøpt. Hva kan vi egentlig hjelpe han med da?

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Takker for kommentarene og faginnsikten.

Når det gjelder dette med "å ha kjøpt" så hadde jeg en teori(?) om at det går an å bytte grafikk-kortet til noe tyngre.

Debatten om Dell skal jeg holde meg unna. Jeg er en lett bruker, der tekstbehandling og regneark/acsess står sentralt. Til det så fungerer min gamle Dell 4600 helt OK, men nå står den på jenterommet :)

mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
X800Pro er nok bedre. Med 256MB.

Nå ser det ut til at PRO ikke er et valg for tiden hos Dell. De har istedet følgende kort for 8400-serien:

X300 SE 128MB

X800 SE 128 MB

6800 GTO 256 MB

GTO kortet koster 1350 kroner mer enn X800 SE. Det ser ut som GTO kortet bare har en DVI, du kan altså ikke ha to skjermer på det.

Du kan få X800 XT 256MB på Dimension XPS, men ikke på 8400. I hvert fall ikke på web. Kanskje den tar for stor plass eller trekker for my strøm. Men det går an å spørre.

GTO-kortet har 2x DVI + SLI ;)

Men mangler tv-utgang.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...