Gå til innhold

Nybegynnerkamera...Nikon 885?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe mitt første digitalkamera, og vil gjerne ha litt tips. Jeg har et compact kamera uten manuelle instillinger nå, men ønsker å kunne eksprimentere litt med det nye.

Jeg kommer til å bruke kameraet noe innendørs (barnebilder), men ønsker også å kunne ta bilder av fjell og vidde.

Jeg trenger derfor et "allround" kamera, med en blits som er så god man kan få på et lite kamera, og mulighet for å sette lukketid.

Jeg har snust på N885 og N995, og heller nå litt mot 885. 995 tar sikkert bedre bilder, og koster det samme, men er litt klumpete. Er det noen andre kameraer i samme prisklasse som jeg bør vurdere? Ixus ser sexy ut, men det er ikke et poeng for meg at det er mindre enn 885. Hvordan blir innebildene på 885 i forhold til Ixus?

Jeg skal kjøpe innen Juli. Kommer det noe nytt innen da, som havner i samme klassen som de som er nevn over?

Som dere forstår er jeg en fersking.

På forhånd takk for hjelpen!

-- Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ta bilder av fjell og vidde, er det fint med en kraftig vidvinkel.

Nikon Coolpix 5000 har vidvinkel tilsvarende 28 mm i 35mm formatet, men er betraktelig dyrere enn de kamerane du ser ut til å vurdere.

Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre kameraer med en stor vidvinkel, men det finnes sikkert.

Både 885 og 995 har 38 mm som største vidvinkel. Det er litt svakt etter min mening.

Akkurat nå er 995 et vesentlig bedre kjøp, til kr. 5495 hos Komplett. Men det kan jo hende at kompaktheten til 885 likevel gjør dette til et bedre valg for deg.

> litt klumpete. Er det noen andre kameraer i samme prisklasse som jeg bør vurdere?

Ixus har bare 2 Megapiksler. Siden du ser ut til å være villig til å betale mer enn 5000 kroner, og ekstrem kompakthet ikke ser ut til å være veldig viktig for deg, ville jeg gått for et kamera med høyere oppløsning.

Canon PowerShot S30 er kompakt, har meget bra bildekvalitet, og 35 mm. vidvinkel: kr. 5568.

Et annet alternativ er Minolta DiMAGE S404 kr. 6314, som har zoom 35 - 140 mm, men dette er en del større.

Canon PowerShot S40 kr. 6687 har 35-105 mm, og er et meget bra kamera.

> Jeg skal kjøpe innen Juli. Kommer det noe nytt innen da, som havner i samme klassen som de som er nevn over?

Det kommer stadig nye produkter, og det blir hele tiden rimeligere. Sånn sett kan man vente med å kjøpe til man faktisk trenger kamera.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...