Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jay z og de kommersielle fittene kan legge seg ned og dø

 

Å si at Jay-z er en kommersiell fitte blir helt feil, buddah, han har mer eller mindre vært med på å formen den hip-hopen vi har i dag. Han regnes som en av de MCene som ikke har sold out ennå. Og han er en stor inspirasjon for mange rappere...

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig sånn techno/trance type, men liker mye innen sjangeren som diskuteres her også. :p Det jeg ikke liker med sjangeren i dag, er at den har forandret seg mye, men det er mye ved den som også er bra. Det jeg mener med at sjangeren har forandret seg mye er alle de myke artistene som har kommet de siste årene, som Chris Brown f.eks. For meg har teksten mye å si (det har det vel egentlig for alle). Sånt blir for kjedelig for meg, og Pussycat Dolls er noe jeg definitivt ikke liker. Jeg liker mange av de gamle artistene, samt en del av de litt nyere. Når jeg hører på hip hop/rap, går det i Eminem, Nas, Wu Tang Clan, Gravediggaz, litt 50 Cent, Snoop Dogg har noen bra sanger også... Sjangeren i seg selv er bra, det jeg ikke liker er mange av dagens ungdomer som lar seg påvirke av penger, pistoler og alt sånt man ser i en del av de musikkvideoene i dag. Noen blir påvirket, og begynner å gå i gjenger på gata og flyr på andre fordi de tror det er tøft eller no. Om du (som leser dette innlegget) mener at det jeg sa eller noe av det jeg sa er bullshit og eller provoserende, så bare si din mening om posten min. Jeg er åpen for kritikk (positiv og negativ), og håper ikke noen lot seg fornerme av posten min. :)Det var noen av de artistene jeg liker. :)

Lenke til kommentar
Men Jay-Z legger ikke skjul på at han har solgt ut heller. Og han har uttalt at det bare blir idotisk å løpe rundt når man er 40 år og glamorisere gangster-livet. Han driver med rap fordi han liker det, og fordi han kan tjene penger på det. Jeg ser absolutt ingenting galt med å lage musikk kun for pengene, så lenge musikken er kurant.

 

Penger er feil motivasjon synes jeg, mest hvis det endrer sounden din. Men enig med deg, så lenge musikken er bra og ikke åndssvak som 90 % av det kommersielle i dag, er det egentlig ikke noe galt i det. Se på Nas som et annet eksempel. Han er populær og har penger som fy, men musikken hans er fortsatt ekte.

Lenke til kommentar

Men Jay-Z blir jo kritisert for å ikke holde det "ekte", som å glamorisere gatelivet. Men alle som rapper om gatelivet høres jo helt like ut? Så har vi selvfølgelig Talib & gutta(alle som ikke rapper om bare gangsterting). Hvis Jay-Z presenterer det han sier på en god måte, lagt på en fet beat, skal ikke jeg klage. For meg handler hiphop også mye om avlevering av det man spytter.

Lenke til kommentar

Blir vel ikke helt å fair å dømme "realnessen" på bare ett refreng eh?

 

Sånn ellers synes jeg Nas holder det gate nok, suksessen hans tatt i betraktining.

 

En kar som spør hvor det blei av Tim Dog er ekte nok i min bok.

 

Denne real vs sellout diskusjonen har holdt på i over 20 år and still going strong.

Endret av Dopegame
Lenke til kommentar
Men Jay-Z blir jo kritisert for å ikke holde det "ekte", som å glamorisere gatelivet. Men alle som rapper om gatelivet høres jo helt like ut? Så har vi selvfølgelig Talib & gutta(alle som ikke rapper om bare gangsterting). Hvis Jay-Z presenterer det han sier på en god måte, lagt på en fet beat, skal ikke jeg klage. For meg handler hiphop også mye om avlevering av det man spytter.

Jeg er enig i det du sier.

 

Men for meg handler "ekte" om noe helt annet enn kun gangsterting. Hvis man ikke er gangster, har det i sin personlighet mm., så skal man jo ikke late som man er gangster! Da er man jo definitivt ikke "ekte". Da er man fake. Så "realnessen" som det snakkes om, kan fort blir ironisk.

 

Artister som er seg selv, har sitt eget image i stor grad upåvirket, er de som fortjener ros. Å rappe om våpen, drap, horer... er ingenting å rope hurra for. Ghetto-miljøet i USA er langt ifra noe perfekt miljø. Det er veldig mye dårlige verdier. For meg er ærlighet, lojalitet og hunor (for å klare å leve et godt liv i denne gale verden!), de viktigste verdiene. Lojalitet og ærlighet kan alikevel gli i hverandre, å gi vanskelige situasjoner. Men lojalitet gjelder overfor venner, familie og folk man har lovet lojalitet til. Når ghettoen har mottoet "don't snitch", så er det tålig fucked up. Politiet er fienden. Hadde vært fott med rappere som kritiserte de primitive og ødelagte verdiene i ghettoen. Ingen hadde holdt det mer "ekte" enn dem.

Lenke til kommentar

For meg så er det "å holde det ekte" først og fremst en musikalsk greie, at stilen ikke vannes for mye ut for å tilpasses større masser. On the flip side så skjønner jeg likevel de som velger "å selge ut" for å bli større evt rikere, money makes the world.

 

Det er forøvrig mange rappere som kritiserer ghettokulturen i en låt for å så hylle den i neste. Kan ikke annet enn å elske rap.

Endret av Dopegame
Lenke til kommentar
Nasty, Nas the Esco to Escobar

Now he is Nastradamus

Nasty, Nas the Esco to Escobar

Now he is Nastradamus

 

Føler det her asså. Veldig ekte i grunn.

 

Fantastisk at du tok 4 linjer ut av hundrevis av dem, og dømmer en artist ut fra det. Det er som en annen idiot her på forumet som dømte 2Pac og alt han sto for ut av 5-6 bars han plukka ut tilfeldig. Ignoransen er utrolig.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å holde det ekte? Holde det ekte ovenfor hvem? De som ikke har greid å komme seg ut av ghettoen? Hiphopperne jobba jo for å komme seg VEKK fra ghettoen og få et bedre liv. Hvis du først har kommet deg vekk fra ghettoen, hvorfor rappe om at du fortsatt er gangsta?

 

Det kalles å dele egne erfaringer. Men ikke alle sanger er slike, nei. Enig i det du sier om avlevering av tekster og fete beats, låter trenger ikke alltid å ha sublime meldinger i seg. Musikk er først og fremst underholdning.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...