Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Kommer ikke JMT med ny skive snart? Jeg hørte singelen, Jus Allah er tilbake i gruppa og har mista alt talent. :wee:

 

Og her er man borte et par dager og går glipp av slike innlegg. Alltid artig med folk som uttaler seg med stor tyngde om ting de ikke vet noe om.

Ja,leste et intervju i sammenheng med utgivelsen av "God's Fury" og da ble det sagt at også JMT skulle gi ut et nytt album om ikke alt for lenge.

 

Etter en nærmere titt står det 12 november.

Endret av DanielL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å kommentere alle disse feidene, ofte imellom hiphop - metal.. Har lenge vært trofast fan av metal, men jeg har lenge ment at det finnes bra hiphop. Dermed så er det all listepopdritten som blir kommersialisert som skygger over EKTE hiphop.

 

Se på for eksempel Necro, og sammenlign disse pionerene med f.eks lil'wayne og alle nissene der. Det er ikke likt for 5 øre. Forskjellig beat, forskjellig flow, forskjellig tema, etc etc.

 

Deretter kan man se alle sjangrene som finnes om metal. Hvorfor ikke heve sjangrene innen hiphop også?

 

Hovedproblemet til hiphop i dag er imaget. Imaget som skapes av alle som tromfer på listene og radio. Rappere på TV osv osv, framstår som EKLE og MOTBYDELIGE mennesker på måten de opptrer. Enkelte digger dette, andre avskyr det.

 

Har en fin tommelfinger-regel rundt dette - Har det vært på VG-lista? Ikke værdt å høre på.

 

Det finnes dog unntak. Jeg digger Jay-Z, og han har vel fått en del glam oppover åra... Bare for å vise at det FINNES unntak :)

Nice and dandy dette her. Hold deg til hip hop tråden, så er du trygg ;)

 

 

Ice Cube - Do Ya Thang

 

Pur gangstervisdom :cool:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Noen dedikert old skool tråd her på forumet?

Blir kvalm av all studio gangsta soulja boy piss!

 

Shyne - The Commision

Se filmen hos Youtube

 

Shyne - Thats Gangsta

Se filmen hos Youtube

 

Shyne slipper ut av fengsel i løpet av 2009, forhåpentlig vis så slipper han et album før han fyker i fengsel igjen.

Sikkert noen som kjenner til episoden mellom Sean Combs og Shyne, ikke akkurat varmt forhold mellom disse.

Tipper diddy dør i løpet av neste år...

Endret av laffiz
Lenke til kommentar

Shyne fenga meg egentlig ikke noe særlig. Skal sove nå, så får ikke hørt så mye. Men f.eks

"I'm what niggas wanna be / a straight G / all b*tches wanna suck and f*ck for free"

Ikke favorittpratet mitt, men kan jo hende han sier andre ting som fenger mer som jeg ikke fikk med meg.

 

Og når vi snakker Old School tenker jeg mer på sanger som dette:

NWA - Fuck The Police

 

Naughty By Nature - O.P.P.

 

Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message

Se filmen hos Youtube

 

Det er old school og det fenger!

Lenke til kommentar
Shyne fenga meg egentlig ikke noe særlig. Skal sove nå, så får ikke hørt så mye. Men f.eks

"I'm what niggas wanna be / a straight G / all b*tches wanna suck and f*ck for free"

Ikke favorittpratet mitt, men kan jo hende han sier andre ting som fenger mer som jeg ikke fikk med meg.

 

Og når vi snakker Old School tenker jeg mer på sanger som dette:

 

Fengende som faen det der, vors musikk til tusan...

Shyne kan virke i overkant "tøff" til tider, men fin flow og fete beats, men er litt slitsomt i lengden.

Når jeg tenker over det, så var det et dårlig eksempel.

Her er noen old skool favoritter..:

 

EPMD - You Gots To Chill

Se filmen hos Youtube

 

Das EFX - They want efx

Se filmen hos Youtube

 

KRS-One - MC's Act Like They Don't Know

Se filmen hos Youtube

 

De La Soul - Me, Myself and I

Se filmen hos Youtube

 

 

BTW, noen som vet hvor mange som har samplet Zapp & Roger - More Bounce/So Ruff, So Tuff?

Endret av laffiz
Lenke til kommentar
Bortsett fra den Grandmaster Flash videoen er det jo ingenting av dette som er old school rap.

Ikke helt enig i det. Begrepet old school omtaler ikke en låst periode; begrepet kan bytte noe mening med tiden og hvordan hip-hop utvikles. Slik jeg tolker det vil det å være old school hele tiden sees i forhold til dagens hip-hop, og hvordan den er i forhold til hva som var før. Hører man på hip-hop fra nittitallet i dag, ser jeg ingen ting i veien med at man betraktes som olschool.

Lenke til kommentar

Dere kan nå laste ned Vol. 4 av Thomax sine Remix-Files. Der jeg likte God Of Thunder, Black Snow og Day By Day meget godt :) Anbefales

 

Tracklist

01: Thomax - Return To The

02: Thomax - Can It Be (Murs)

03: Thomax - God of Thunder (Virtuoso)

04: Thomax - Black Snow (Ill Bill + Apathy)

05: Thomax - Since 85

06: Thomax - So Alone (L Da Headtoucha)

07: Thomax - Day By Day (Wordsworth + A.L. + Talib Kweli + Punchline)

08: Thomax - Can It Be II (Murs)

Download here: http://www.mediafire.com/?0gylwt92wpr

Lenke til kommentar
Bortsett fra den Grandmaster Flash videoen er det jo ingenting av dette som er old school rap.

Ikke helt enig i det. Begrepet old school omtaler ikke en låst periode; begrepet kan bytte noe mening med tiden og hvordan hip-hop utvikles. Slik jeg tolker det vil det å være old school hele tiden sees i forhold til dagens hip-hop, og hvordan den er i forhold til hva som var før. Hører man på hip-hop fra nittitallet i dag, ser jeg ingen ting i veien med at man betraktes som olschool.

 

Joda jeg er delvis enig i det, men "old school rap/hiphop" er mer enn bare et begrep. Det betegner også den musikken som kom ut på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Hvis man skal gi musikkstiler og epoker navn (noe jeg ikke nødvendigvis er tilhenger av) må man også gå bort fra folks egne tolkninger av hva navnene betyr. Er jeg i en musikkbutikk og spør etter klassisk musikk, så forventer jeg ikke at mannen bak disken kommer frem med en D.D.E. plate fordi han mener det kan betegnes som det.

Lenke til kommentar
Bortsett fra den Grandmaster Flash videoen er det jo ingenting av dette som er old school rap.

Ikke helt enig i det. Begrepet old school omtaler ikke en låst periode; begrepet kan bytte noe mening med tiden og hvordan hip-hop utvikles. Slik jeg tolker det vil det å være old school hele tiden sees i forhold til dagens hip-hop, og hvordan den er i forhold til hva som var før. Hører man på hip-hop fra nittitallet i dag, ser jeg ingen ting i veien med at man betraktes som olschool.

 

Du traff spiker'n på hodet!

Blir sikkert hudflettet for dette, men jeg ser mer på old school som en stilart enn en bestemt tidsperiode.

Dagens hiphop/rap er en skam for musikk yrket, folk tjener seg søkkrike på å lage musikk der tekstene er skrevet på 5 minutter, for å sette det på spissen.

Er selv en håndverker, jeg prøver så godt jeg kan for å vise yrkes stolthet.

 

Å si at old school rap sluttet på midten av 80-tallet, vil jeg si er feil. Grunnen til at dette uttrykket blir brukt er mer for å skille prima rap og kommersiell rap.

Lenke til kommentar
Å si at old school rap sluttet på midten av 80-tallet, vil jeg si er feil. Grunnen til at dette uttrykket blir brukt er mer for å skille prima rap og kommersiell rap.

 

Her er du jo langt ute på viddene. Grunnen til at uttryket blir brukt er for å betegne den tidligste musikkstilen innenfor hiphop, som var nettopp på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. Det har aldeles ingenting med kommersiell eller prima rap å gjøre.

 

Er du uenig i at f.eks west coast rap er mer enn bare en geografisk betegnelse, og skal det kunne brukes om en rapartist fra eksempelvis den italienske vestkysten?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...