Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere om denne fra Rick Ross?

 

http://www.youtube.com/watch?v=CPHPYWQS5bc

 

Grei nok beat, men her stopper det. For meg er dette dritt musikk. Er det rart folk hater rap når slike sanger som dette oversvømmer MTV?

 

"Yo im a fat nigger and I have money". Det er alt jeg hører fra den sangen...

 

Men det var jo litt morsomt at han hoppet av broen. Det var jo hinsides, hvorfor gjorde han det? :p Pluss at "im speeding" er ikke alt R. Kelly gjør. "Im raping underage kids", tror du det blir neste sang?

 

SUBSTANS, innhold. Det er jo det hip-hop egentlig er.

Ikke alle digger musikk hvor teksten er alt. Kommer du med eks på hva god rap er da eller? Nas opplegg liksom? All about the text... Latterlig at det er inn å hate kommers rap

 

R. Kelly er forresten kanskje verdens mest suksessrike R&B fyr. Dette er tidenes RK-låt:

 

R. Kelly er en flott musiker, det har du helt rett i. Eller han var ihvertfall, kan kansje diskuteres i dag. Men uansett har han hatt mange meget fine sanger, ingen tvil om det. Men den du linker til er neppe en av de beste. Nok om det.

 

Jeg har postet en del gode hip-hop sanger her i det siste, så du kan jo sjekke dem ut. Men de fleste av dem jeg har valgt ut, har jeg valgt ut grunnet at de er muligens litt ukjendte for folk her. Er jo liten vits i å legge ut klassikere av Nas, 2Pac, Biggie, Rakim, Big Pun, Wu-Tang and you name it som alle har hørt. De fleste her på forumet virker definitivt som de har god peiling på hip-hop.

 

Er enig med deg at sanger hvor teksten er alt, ikke er bra. Det må være en beat til som gjør den interessant osv. Der finnes helt sikkert helt fantastiske lyrikere som jeg aldri vil komme borti, fordi sangene ikke gjør dem interessante eller hørbare for meg. Men når det er sagt, er mange av mine favoritter, sanger som ikke hørtes brae ut den første gangen jeg hørte på dem, men som bare blir bedre og bedre for hver gang.

 

Men Nas er da ikke "all about the text"? Der tror jeg du bommer. Etter Illmatic er de fleste mer "musikk pregede" enne "lyrisk pregede". Illmatic hadde en perfekt balanse mellom begge.

 

Slik ser jeg det: Jeg deler rappen i grunnen opp i to: Den musikale og den lyriske delen. De aller fleste favorittene jeg har, er gode på begge deler. Cluet er at musikken må matche det lyriske. Så ikke tro at jeg bare hører på gode tekster. Jeg liker for eksempel Mobb Deep (før da de var gode). Mørk, dyster, depressiv stemning som har tekster som matcher dette. Men når det er sagt, er det meste av tekstene egentlig ikke noe ekstraordinært. Så har du jo Rakim, som i gamle dager sammen med Eric B. er tungt å høre på. Klarer ikke mye av det før det metter, men er deilig i små doser.

 

Men rappen i dag på MTV og på populærkanalene, er KUN musikk. Greit nok det i seg selv, men når rapperne er elendige og dumme som brød, blir det for mye for meg. Husk at hip-hopen ble startet for å protestere på de dårlige kårene svarte hadde, urettferdigheten, samt bringe budskap ut til folket. I dag ser du negere som vifter med penger og snakke om hvor rike og kule de er. Det hele er jo ironisk. Men det er også en skam. Hva slags gode verdier lærer de fra seg? Greit nok at de ikke er positive rollemodeller, men da må de jo bidra med noe annet. Provosere, yppe med overmakten, vise at de er kunskapsrike og smarte.

 

Men jeg vet det ikke er så enkelt. De som har disse egenskapene, hører kun til undergrunnen. Det hele har med plateselskapene å gjøre. Det er de som bestemmer. De setter pris på en battle eller to mellom rappere, men ønsker ikke rappere som "immortal Technique", Ras Kass... som har meget mye fornuftig å si, noe godt.

 

Rappere fra eldre tider, samt undergrunnsrappere i dag, har meget mye fornuftig og gode ting å si. Når rollemodellene er smarte, vil også barna bli smarte. Jaja, jeg gidder ikke mer nå. Håper du forstår. Ble en ganske lang post dette. BRING ON THE SMART RAPPERS! Men jeg får vel være glad, virker som "Rakimene", "Nasene"... av i dag ale går på skole. Så får ta det som en bra ting for det svarte folk i USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble lang tråd av meg her ovenfor. Hvis dere gidder å lese den, noe jeg håper "The Game" ihvertfall tar seg bry til, slenger jeg opp 2 låter. :thumbup:

 

Nas har gode sanger med gode tekster også etter Illmatic. Nas - Doo Rags

 

Se filmen hos Youtube

 

 

Atmosphere er igrunnen egentlig ikke min type gruppe, men får slenge opp en sang jeg liker av dem, siden dere har diskutert dem. Atmosphere - Gods Bathroom Floor

 

Se filmen hos Youtube

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar
Ble lang tråd av meg her ovenfor. Hvis dere gidder å lese den, noe jeg håper "The Game" ihvertfall tar seg bry til, slenger jeg opp 2 låter.

 

Jeg gadd bare å skumme igjennom prekenen din. Men den her:

I dag ser du negere som vifter med penger og snakke om hvor rike og kule de er. Det hele er jo ironisk. Men det er også en skam. Hva slags gode verdier lærer de fra seg? Greit nok at de ikke er positive rollemodeller, men da må de jo bidra med noe annet. Provosere, yppe med overmakten, vise at de er kunskapsrike og smarte.

 

Men jeg vet det ikke er så enkelt. De som har disse egenskapene, hører kun til undergrunnen.

får meg til å reagere litterann. En skam? Du må ha tilbrakt for mye tid i politikk og samfunn-forumet. :p

Det finnes mange intelligente "kommersielle" ræppere som har ting å si, Common, Talib osv. Og det finnes pengeviftende rappere som også kan komme med "intelligente, conscious" tekster, som f.eks. Jay-Z og Ghostface.

Og det finnes mange i undergrunnen som for det meste snakker tull, Vinnie Paz for eksempel. Men svarte så fett ignorant rap kan høres ut, samme hvem det kommer fra. Og hva mener du med "verdier"? Musikk er rein underholdning, for å sette det litt på spissen. Om jeg vil ha inn noe verdier leser jeg Chomsky eller Skjervheim eller noe sånt. [/rant]

 

Nå passer det vel med en video fra en intelligent undergrunnsrapper med samfunnsfiendtlige tekster:

Hasan Salaam - Allegro

:)

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Jeg driter i hvem som lager musikken, enten artisten er underground eller kommersiell. Det er egentlig uinteressant. Så lenge det er kvalitet tar jeg det i mot med åpne armer. Imidlertid er det nå en gang slik at slik jeg ser det kommer det mer bra musikk fra undergrunnen enn fra radioen. Forstå meg rett, det lages mye dårlig musikk undergrunnen også, men i den kommersielle hip-hop'en er det så mye søppel og ræl som totalt er blottet for interessant innhold at det er til å få vondt i sjelen av.

 

I tillegg kommer artistenes motiver. Hva er mest appellerende? En artist som har noe på hjertet, som har et budskap som han/henne brenner for å få ut, og som har et innhold og uttrykk i musikken sin med substans og mening? Eller en artist hvis viktigste budskap er å flashe sedler, bling, damer og biler, med det eneste motivet om å oppnå penger og berømmelse? For all del, la rapperne i den siste kategorien prøve å tjene til livets opphold på denne måten. Det er fair enough, de utnytter bare systemet til sin egen fordel. Skån meg bare for den bedervede musikken de lager. Så lenge jeg slipper å høre på det er jeg happy :)

Lenke til kommentar

Enig i mye av det du sier, Torbjørn S., men det med artistenes motiver. Det vanligste temaet i raplåter er ganske så sikkert: "Jeg er tøff, du er wack." Og fokuset ligger ofte mer på det rent tekniske, at man imponerer der, enn på det tekstlige innholdet. Eller hva?

Lenke til kommentar

Torbjørn og Thendrup, jeg tror i grunnen vi er ganske enige her i bunn og grunn.

Spesielt flott post av deg Torbjørn, er helt enig i alt du sier der.

 

Thendrup jeg er enig i det meste du sier. Men er ikke enig i at Jay-Z har "intelligente, conscious" tekster. Kan sikkert få litt pepper for det, men syns Jay er den mest oppskrytte rapperen gjennom tidene. Han har kopiert andre for mye osv., spesielt Biggie. Har også lite imponerende tekster. (Mener altså han er den MEST oppskrytte, jeg sier ikke han er en av de dårligste. Han har hatt mange fete sanger.) Ble litt off topic dette.

 

Jeg er enig i at musikk er underholdning, selvsagt. Men jeg mener rap/hip-hop er mer enn kun musikk. Helt greit med rap som kun er underholdning. Om det er battles, tullesanger, skryte sanger... Men det er jo helt klart for mange skryte-sanger nå etter år 2000. Veldig synd dette temaet er så ekstremt dominerende.

 

Det jeg mener med "verdier", er at jeg syns rapperne burde ta mer ansvar for det de sier. En del barn blir hjernevasket av musikken. Jepp, disse er ikke så "evnerike", men det er mange. Bare se på alle som "jeg vil være akkurat som Eminem/50Cent/Lil Wayne..." Men det er sikkert bare en periode en del går igjennom. De fleste vokser nok ut av det, og går ikke med saggebukse når de skal på jobbintervju :p

 

 

Får runde det hele av med en Public Enemy track, den passer veldig bra på temaet vi diskuterer. PE - So Whatcha Gone Do Now

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar
Thendrup jeg er enig i det meste du sier. Men er ikke enig i at Jay-Z har "intelligente, conscious" tekster. Kan sikkert få litt pepper for det, men syns Jay er den mest oppskrytte rapperen gjennom tidene. Han har kopiert andre for mye osv., spesielt Biggie. Har også lite imponerende tekster. (Mener altså han er den MEST oppskrytte, jeg sier ikke han er en av de dårligste. Han har hatt mange fete sanger.) Ble litt off topic dette.

Vet at RK låten jeg linket til ikke er hans mest kjente, men jeg syntes likevel at den er blant hans beste. Men det er subjektivt. Liker også bl.a Gotham City, Ignition, Greatest sex og i belive i can fly.

 

R. Kelly er også jævla rå live.

 

Nikket anerkjennende til mye av det du skrev (bl. a at man ofte må høre låter flere ganger før den blir bra) , men så kom vi hit (quote)... Største våset jeg noen gang har lest og det beviser vel egentlig at du er blant dem som hater alt som er kommers. Den holdninga der syntes jeg mange "wannabe hiphop gurus" har. Ikke at du nødvendigvis er det altså. Man kan ha greie på rap og hiphop selv om man "digger" til 50 cent liksom. Men, musikk er underholdning og hva som er bra eller ikke kommer helt ann på øret som lytter.

 

Favoritt rapperen min misliker sikkert mange av dere (jf nick.) Syntes de to nye låtene fra LAX tyder på at albumet blir en slager. Pain (ft Keyshia Cole) og Big dreams falt i alle fall i smak hos meg. Jeg anbefaler alle å høre denne: http://www.youtube.com/watch?v=oa2yXeHEcMA . The Game - Start From Scratch

 

Hva syntes folket om Lil Wayne da? http://www.youtube.com/watch?v=1h7-M2_sNOU Lollipop låta var helt sjef spørr du meg.

 

Ps. Doo Rags var helt grei den, men noen slager var det ikke.

 

Ps2 (:p) Beklager hvis det er ekstremt med skrivefeil og hvis innlegget er for uryddig. Kom nett hjem og er smått fyllesjuk, så orker ikke å rette opp så alt for mye. Dere overlever forhåpentligvis :)

Endret av The Game
Lenke til kommentar
Torbjørn og Thendrup, jeg tror i grunnen vi er ganske enige her i bunn og grunn.

Spesielt flott post av deg Torbjørn, er helt enig i alt du sier der.

 

Thendrup jeg er enig i det meste du sier. Men er ikke enig i at Jay-Z har "intelligente, conscious" tekster. Kan sikkert få litt pepper for det, men syns Jay er den mest oppskrytte rapperen gjennom tidene. Han har kopiert andre for mye osv., spesielt Biggie. Har også lite imponerende tekster. (Mener altså han er den MEST oppskrytte, jeg sier ikke han er en av de dårligste. Han har hatt mange fete sanger.) Ble litt off topic dette.

Jeg sa ikke at han alltid har det, men at han er i stand til det.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[Verse One]

Pop died, didn't cry, didn't know him that well

Between him doin heroin and me doin crack sales

With that in the eggshell, standin at the tabernacle

Rather the church, pretendin to be hurt, wouldn't work

So a smirk was all on my face

Like damn, that man's face is just like my face

So pop, I forgive you for all the shit that I lived through

It wasn't all your fault, homey you got caught

Into the same game I fought, that Uncle Ray lost

My big brothers and so many others I saw

I'm just glad we got to see each other

Talk and re-meet each other

Save a place in heaven 'til the next time we meet forever!

 

[Chorus]

 

[Verse Two]

Music business hate me cause the industry ain't make me

Hustlers and boosters embrace me and the music I be makin

I dumbed down for my audience to double my dollars

They criticized me for it yet they all yell "HOLLA!"

If skills sold, truth be told, I'd probably be

lyrically, Talib Kweli

Truthfully I wanna rhyme like Common Sense

But I did five mill' - I ain't been rhymin like Common since

When your cents got that much in common

And you been hustlin since, your inception

Fuck perception go with what makes sense

Since I know what I'm up against

We as rappers must decide what's most impor-tant

And I can't help the poor if I'm one of them

So I got rich and gave back, to me that's the win/win

So next time you see the homey and his rims spin

Just know my mind is workin just like them...

... rims, that is

;)

Lenke til kommentar
Torbjørn og Thendrup, jeg tror i grunnen vi er ganske enige her i bunn og grunn.

Spesielt flott post av deg Torbjørn, er helt enig i alt du sier der.

 

Thendrup jeg er enig i det meste du sier. Men er ikke enig i at Jay-Z har "intelligente, conscious" tekster. Kan sikkert få litt pepper for det, men syns Jay er den mest oppskrytte rapperen gjennom tidene. Han har kopiert andre for mye osv., spesielt Biggie. Har også lite imponerende tekster. (Mener altså han er den MEST oppskrytte, jeg sier ikke han er en av de dårligste. Han har hatt mange fete sanger.) Ble litt off topic dette.

Jeg sa ikke at han alltid har det, men at han er i stand til det.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[Verse One]

Pop died, didn't cry, didn't know him that well

Between him doin heroin and me doin crack sales

With that in the eggshell, standin at the tabernacle

Rather the church, pretendin to be hurt, wouldn't work

So a smirk was all on my face

Like damn, that man's face is just like my face

So pop, I forgive you for all the shit that I lived through

It wasn't all your fault, homey you got caught

Into the same game I fought, that Uncle Ray lost

My big brothers and so many others I saw

I'm just glad we got to see each other

Talk and re-meet each other

Save a place in heaven 'til the next time we meet forever!

 

[Chorus]

 

[Verse Two]

Music business hate me cause the industry ain't make me

Hustlers and boosters embrace me and the music I be makin

I dumbed down for my audience to double my dollars

They criticized me for it yet they all yell "HOLLA!"

If skills sold, truth be told, I'd probably be

lyrically, Talib Kweli

Truthfully I wanna rhyme like Common Sense

But I did five mill' - I ain't been rhymin like Common since

When your cents got that much in common

And you been hustlin since, your inception

Fuck perception go with what makes sense

Since I know what I'm up against

We as rappers must decide what's most impor-tant

And I can't help the poor if I'm one of them

So I got rich and gave back, to me that's the win/win

So next time you see the homey and his rims spin

Just know my mind is workin just like them...

... rims, that is

;)

Takker og bukker for den Thendrup. Endelig ser jeg Jay-Z faktisk har litt skills. Selv har jeg alltid sett på han som en som blir bært av gode sanger(musikken) og en ganske interessant stemme og flow. Men har alltid vært tomt når jeg hører på hva han faktisk sier. Så jeg står enda på at han er tidenes mest oppskrytte rapper, men syns teksten du bringte frem viser at han har talent.

 

Han er vel i mine øyner kansje best på "Da Graveyard" med bl.a. Big L. Hadde en nydelig flow da han var yngre, men tekstene er for det meste labre.

 

Ps. Doo Rags var helt grei den, men noen slager var det ikke.

Nei, ville heller ikke kalt den en slager. Men syns det er en fin sang av Nas, som virker litt "gjemt" og glemt.

Og for the record, så ser jeg ikke heller på meg selv som en Guru innenfor rap. Det er nok en god del her på tråden som kan langt mer enn meg, da spesielt i "nyere rap", men også i mer "klassisk".

 

 

Jeg snakket om det tidligere, hvordan jeg syns mange av de beste hip-hop sangene har både fin "musikk" samt "lyrikk". Jeg legger opp to, som er langt fra ukjente, jeg selv ser på som to av de aller beste. Jeg sier ikke de er de to beste, men at de er to AV de beste. Begge er sanger som man muligens ikke liker første gang man hører dem. Begge beatene er helt syke, og tekstene er top notch.

 

Først sangen jeg mener også er Nas sin beste. Nas - It Ain't Hard To Tell

Se filmen hos Youtube

 

 

Så en jeg vet jeg har postet før. Men maanngggee sider bak. Finnes dog ikke veldig god kvalitet av sangen på youtube. :thumbdown:Public Enemy - Welcome to the Terrordome

Se filmen hos Youtube

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar

Det samplet som dukker opp innimellom på versene til Nas på It ain't hard to tell, er de brukt i en sang Big L rapper på også? Sitter med en bestemt følelse av det, men kommer ikke på hvilken. Tenker på det samplet som er i bakgrunnen i tillegg til trommer (det forsvinner rett før det kun er trommer en liten stund).

Lenke til kommentar
Det samplet som dukker opp innimellom på versene til Nas på It ain't hard to tell, er de brukt i en sang Big L rapper på også? Sitter med en bestemt følelse av det, men kommer ikke på hvilken. Tenker på det samplet som er i bakgrunnen i tillegg til trommer (det forsvinner rett før det kun er trommer en liten stund).

 

Jeg hørte igjennom en del Big L sanger nå, for å se. Jeg trodde først du mente "saksofonen" som samples om og om igjen. Men regner med du mener sangen "Iz Enuff". Spilles helt i begynnelsen og en eller to ganger til uti sangen. Er det dette du mener? Ellers vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Må nesten poste noen videoer jeg har sett på i lengre tid. Synes det er den feteste formen av hip hop for øyeblikket. Anbefaler STERKT å se disse videoene. Gjelder særlig:

 

Edit: Dette er da 100% gangsta shit, der de rapper om hvordan de skal drepe folk, hvor mye shit de selger osv. Men det er måten de trikser med ord på , samt den aggresive måten de er på som gjør det dritfett.

 

Reed Dollaz: han som starter

 

Se filmen hos Youtube

 

Franky with The Grrippas gone:

( etter 1:25 tar det av , franky er han til venstre )

 

Se filmen hos Youtube

 

Her har vi reed dollaz og franky sammen.

 

 

Og en siste en, JÆVLIG rå en , must see.

 

Se filmen hos Youtube

Endret av asad
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...