Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har alltid hatt en stor forkjærlighet for hip hop, begynte tidlig i 10-11 års alderen med Nas, Gang Starr, EMPD og Pete Rock & CL Smooth fra mixtapes jeg hadde fått fra søskebarnet mitt, det utviklet seg mer og mer med årene, stadig mere avansert og bredere, nå om dagen har jeg sikkert en liste på over 250 artister om jeg hører på. Har vært innom alt, spansk hip hop, tysk hip hop, australsk hip hop, finsk hip hop, russisk hip hop, norsk hip hop, svensk hip hop og engelsk.

Sikkert fett å starte med de skikkelige artistene. De fleste blir vel introdusert til hip-hop gjennom det kommerse.

 

Men, ahh, endelig folkens, nå har jeg skaffa meg Smif-N-Wessun - Dah Shinin', boooomer i headsetet atm :--D

Lenke til kommentar
Jeg kan hip hop, ingen kan motsie meg det. Men når det kommer kids på 11-12 år med svære bukser og 'Eminem' sydd på buksa med et handkle på hodet og forteller meg at det er hip hop, så kjenner jeg at jeg blir varm i trynet. Det siste jeg vil høre er ignorante fjortisser snakke til meg om hva som er virkelig hip hop og ikke.

 

Jeg er enig i det meste du sier, men må igjen dra opp spørsmålet med å dra Eminem sitt navn gjennom sølen? Etter mitt syn er det få som har bedre talent enn Eminem. Han kommer på min 5 plass over beste mc's gjennom tidene. Om du liker hans stil eller ikke, har ikke noe å si. Men ja, når du ikke liker en artist, er det vanskelig å være nøytral. Eminems gjennombrudds-plate "Slim Shade LP" og "Marshall Mathers LP" er to fantastiske verk. Så slapp han ut "The Eminem Show" som var en stor skuffelse, men alikevel et greit album. Encore derimot, selv om jeg ikke forventet noe særlig av albumet, var VELDIG skuffende. Encore var ingen verdig avgang for han, men absolutt tegn på at han måtte gå av. Albumet var ingenting nytt, uprovoserende og kjedelig. Det at "Mocking Bird" trolig var den beste sangen, sier sitt. Bånn i bøtta.

 

Men ser man bort ifra Encore, har han et stort talent, og er helt unik. Han er ikke svart, men du kan ikke holde det mot han. Selv om han mye ble stor på grunn av hudfargen, er det også denne som forhindrer han fra å bli virkelig ansett av hip-hop vitere.

 

Når dette er sagt, kan det være verdt å merke at jeg ikke har hørt på Eminem på lenge. Jeg hører ikke på han lengre. Alikevel, mitt poeng er at man heller kan dra navn som T.I., Lil' Wayne, Paul Wall og 50 Cent gjennom søla enn Eminem. Eminem er tross alt den eneste rapperen jeg har hørt, som viser stor selv-ironi. Du må respektere han for at han på tross av å ha Rakim som sitt trolig største forbilde, gikk i en komplett motsatt retning. Rakim fremhevet seg som en gud, Eminem fremhevet seg som en idiotisk white trash. Å vise slik selvironi, står det stor respekt av i min bok!

 

Det er kun en annen som fremstiller seg dårlig til tider, men i en langt mer mørk, pervers og skjult måte, 2Pac. "Still I Rise" er et veldig godt eksempel. Måten han fremstiller sin far og mor, gjenspeiles i han selv. Det er også rått at noen kan gi en slik beskrivelse som Pac gjør i denne sangen

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Jeg kan hip hop, ingen kan motsie meg det. Men når det kommer kids på 11-12 år med svære bukser og 'Eminem' sydd på buksa med et handkle på hodet og forteller meg at det er hip hop, så kjenner jeg at jeg blir varm i trynet. Det siste jeg vil høre er ignorante fjortisser snakke til meg om hva som er virkelig hip hop og ikke.

 

Jeg er enig i det meste du sier, men må igjen dra opp spørsmålet med å dra Eminem sitt navn gjennom sølen? Etter mitt syn er det få som har bedre talent enn Eminem. Han kommer på min 5 plass over beste mc's gjennom tidene. Om du liker hans stil eller ikke, har ikke noe å si. Men ja, når du ikke liker en artist, er det vanskelig å være nøytral. Eminems gjennombrudds-plate "Slim Shade LP" og "Marshall Mathers LP" er to fantastiske verk. Så slapp han ut "The Eminem Show" som var en stor skuffelse, men alikevel et greit album. Encore derimot, selv om jeg ikke forventet noe særlig av albumet, var VELDIG skuffende. Encore var ingen verdig avgang for han, men absolutt tegn på at han måtte gå av. Albumet var ingenting nytt, uprovoserende og kjedelig. Det at "Mocking Bird" trolig var den beste sangen, sier sitt. Bånn i bøtta.

 

Men ser man bort ifra Encore, har han et stort talent, og er helt unik. Han er ikke svart, men du kan ikke holde det mot han. Selv om han mye ble stor på grunn av hudfargen, er det også denne som forhindrer han fra å bli virkelig ansett av hip-hop vitere.

 

Når dette er sagt, kan det være verdt å merke at jeg ikke har hørt på Eminem på lenge. Jeg hører ikke på han lengre. Alikevel, mitt poeng er at man heller kan dra navn som T.I., Lil' Wayne, Paul Wall og 50 Cent gjennom søla enn Eminem. Eminem er tross alt den eneste rapperen jeg har hørt, som viser stor selv-ironi. Du må respektere han for at han på tross av å ha Rakim som sitt trolig største forbilde, gikk i en komplett motsatt retning. Rakim fremhevet seg som en gud, Eminem fremhevet seg som en idiotisk white trash. Å vise slik selvironi, står det stor respekt av i min bok!

 

Det er kun en annen som fremstiller seg dårlig til tider, men i en langt mer mørk, pervers og skjult måte, 2Pac. "Still I Rise" er et veldig godt eksempel. Måten han fremstiller sin far og mor, gjenspeiles i han selv. Det er også rått at noen kan gi en slik beskrivelse som Pac gjør i denne sangen

Se filmen hos Youtube

 

Joda, enig i det. Eminem er ikke en dårlig rapper, men måten ungdommer fremstiller han på som om han var den eneste rapperen i live og alt han gjorde var bra, er det jeg skal fra til. Det er langt fra sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Eminem er tross alt den eneste rapperen jeg har hørt, som viser stor selv-ironi.

 

 

Hør på R.A. The Rugged Man, Brother Ali og Cage :) Masse selvironi :)

Rugged Man sitt mest brukte tema(?) er jo hvor stygg han er! :p

 

Morsommere selvmordsforsøk enn det som blir beskrevet på Suicidal failure av Cage skal man leite lenge etter! :)

"(Cage snap out of this, it's just a girl)

It's just the world, it's just a life, it's just a rusty Rambo knife"

"Tried to hang myself and I fell free from the rope

Broke both my arms, my neck smashed my femur

Got up somehow and limped in front of a beamer

Cracked my rib cage, look what you did Cage, you're dying

but I'm not dead yet I'm still trying"

Og selv på det heller mørkere, mer "emo"-aktige Hell's Winter skinner selvironien også gjennom på sanger som Peerenoia!

"I tried a lot of drugs, I tried a lot of ladies

Some I prolly wouldn't have tried if wasn't on drugs"

"I shot for the stars - Miss!

So now I aim low"

 

Shadows On The Sun (Brother Ali) er også full av godbiter;

"I'm the albino, but y'all look pale in comparison"

"But when I look in the mirror I see sexy ass me"

"Depending on the day, and depending on what I ate

I'm anywhere from 20 to 35 pounds over weight"

 

 

For meg personlig er Renegade sammen med Jay-Z noe av det beste Eminem har gjort. Han rett og slett eier den sangen.

 

 

Renegade med Royce da 5'9" > Renegade med Jay-Z

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Nå må du gi deg, Big SturL. Eminem var sinnsyk både på SSLP og MMLP som rapper, uansett hva han sa. Idet han slapp Infinite hadde han ennå ikke funnet sin egen stil og hadde ikke utvikla seg helt, selv om det også er et utrolig bra album. SSEP ligner jo veldig mye på SSLP, og den ble jo sluppet før han ble berømt så du kan ikke si at det var kommersielt bs på SSEP og dermed heller ikke på SSLP. Men det kommersielle ved eminem utviklet seg seff med tiden.

Lenke til kommentar

Det dere sier om Eminem er sant. Men det er langt bedre at barn går med Eminem-klær, enn med 50 Cent-klær. Eminem har alltid vært en tullebass. 50 Cent er en selv-høytidelig dobbelsidig idiot. "Get Rich or Die Tryin'" var en bra skive. Han var en frisk pust. Men etter den tid, ser man hvordan han egentlig er.

 

Public Enemy, KRS-ONE - hvor mange av deres budskap og advarende pekefingre passer perfekt for 50 Cent? Nærmest alle. Er man tøff, så er man tøff. 2Pac har alltid vært den tøffeste. "A little skinny nigger" som han alltid kalte seg selv. Men på tross av det, var han fryktløs. Så har du 50 Cent. Knall tøff i sangene, skryter av å ha blitt skutt 9 ganger, er "utvalgt" og kan ikke dø. Så i det virkelige liv gjemmer han seg bak livvakter hele dagen. Selv om han "runs he hood", tør han jo aldri vise trynet sitt alene der.

 

Det er så dobbeltmoral at man kan spy. Men til slutt om Eminem: Selv om Encore viste en sunken storhet, har jeg troen på hans neste album. Døden til Proof og det andre som har skjedd han, kan gjøre at han gir ut et fantastisk album. Det spennende er om han kan unngå "Proof I miss you", og heller kodifisere sangene som omhandler tapet av sin beste venn. Men jeg tror Eminem unner seg selv og Proof, å ta sin tid med albumet, å produsere kvalitet. Før Encore, leverte Eminem alltid, og jeg tror han selv vet hva han kan gjøre med plata.

 

Eminem vet, at han kan gjøre mye positivt ut av albumet. Jeg tror også at vi kommer til å se en Eminem som sprer et positivt budskap. Barn trenger det i denne mørke verdenen!

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar
Nå må du gi deg, Big SturL. Eminem var sinnsyk både på SSLP og MMLP som rapper, uansett hva han sa. Idet han slapp Infinite hadde han ennå ikke funnet sin egen stil og hadde ikke utvikla seg helt, selv om det også er et utrolig bra album. SSEP ligner jo veldig mye på SSLP, og den ble jo sluppet før han ble berømt så du kan ikke si at det var kommersielt bs på SSEP og dermed heller ikke på SSLP. Men det kommersielle ved eminem utviklet seg seff med tiden.

 

 

De fleste som liker Eminem gjør det vel for all den barnslige og kommerse bullshittn han gjorde.

 

Hvor tar du det fra? Personlig la jeg nesten Eminem for hat etter Encore, og jeg har vært 'Eminem-fanboy' så lenge jeg kan huske.

De fleste skrev jeg. Vil nesten ikke betegne noen av de som har postet i denne tråden som "de fleste". Sa heller ikke at alt han har gjort er kommers bullshitt, men endel er dét. Hvorvidt han hadde utviklet stilen sin på Infinite eller ikke er ikke så relevant for meg, da det er den Eminem jeg liker. :)

 

Haha, var nettopp på Mix og kjøpte 8 album à 25kr.

 

Cormega - The Meaning (hører jeg forresten på nå, virker kult)

Domino - Domino

Lo Down - Gangstaville

Top Authority - Rated G

Loud - 'Bout T' Blo Up

Pooh-Man - Judgement Day

Southern Conference - Who Am I

Chocolate - Life-n-a-Day

 

Håper noe av dette er bra :]

Haha, har funnet ut hvilken beat Fat Joe har samplet på Damn, nemlig Cormega - A Thin Line.

Lenke til kommentar

Noen som har hørt det nye albumet til Statik Selektah? Det heter så mye som Spell My Name Right og er ganske så fett. Featuring Fanden og hans oldemor på til dels veldig feite låter.

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

01.Spell My Name Right Intro (feat. DJ Premier & Termanology)

02. Stop, Look, Listen (feat. Styles P, Termanology, Q-Tip)

03. Express Yourself 08 (feat. Termanology, Talib Kweli, Consequence)

04. 6 In The Morning (feat. Joell Ortiz, Kool G Rap, Sheek Louch)

05. What Would You Do!? (feat. Freeway & Cassidy)

06. Make A Movie (Interlude) (feat. DJ Khaled)

07. Bam Bam (feat. Red Cafe, Termanology, Mims)

08. G Shit (Showoff Mix) (feat. Uncle Murda, Sev-One, Termanology & Jadakiss)

09. Back Against The Wall (feat. Cormega & Royce da 5'9")

10. Hardcore (So You Wanna Be) (feat. Reks & Termanology)

11. No Mistakes Allowed (feat. Doug E. Fresh, Tony Touch, Scram Jones, DP-One, DJ GI-JOE, DJ Revolution, Esoteric)

12. Interlude (feat. Clinton Sparks)

13. Punch Out (feat. Big Shug)

14. The Good Life (Give It Up) (feat. M.O.P.)

15. Big Dreamers (feat. Reks)

16. No Holding Back (feat. AZ & Cormega)

17. Got Me Goin' (Hip Hop) (feat. Slum Village & Granite State)

18. Time To Say Goodbye (feat. Evidence & The Alchemist)

19. It's Over Now (feat. Termanology & A.G.)

20. Talk To Me (feat. Jon Hope, Reks, Skyzoo)

21. Did What We Had To Do (feat. KRS-One, Large Professor, L Da Headtoucha)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...