Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene

ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyeste Little Brother skiven er rett og slett fantstisk. Kanskje ikke på nivå med Minstrel show, men heller ikke langt bak. Må bare poste noen videoer her for dem som ikke har hørt om dem før.

Breakin' My Heart

Se filmen hos Youtube

After the Party

Se filmen hos Youtube

So Fabulous

Se filmen hos Youtube

For You

Se filmen hos Youtube

Lovin' It

Se filmen hos Youtube

Hiding Place

Se filmen hos Youtube

I See Now

Se filmen hos Youtube

Edit: Skriveleif

Endret av DP Rusher
Lenke til kommentar
Hva synes dere om Erik & Kriss egentlig? Synes de har noen catchy låter, men ikke noe spesielt. Liker nye låta Dra Tilbake ganske godt.

Glem det. Kommersiell og følelsesløs drittmusikk. "Den Låta" er vel omtrent det latterligste konseptet som har fått spilletid i Norge, og støtter absolutt ingenting de driver med. Og er de gamle? Han mørkhåra ser jo typ tredve ut.

np: Papoose - Victory 2007

Lenke til kommentar

Norsk rap hører jeg ikke på overhode.

Som jeg har nevnt, hører jeg heller ikke på moderne rap. Nærmest ikke. Jeg hører på alle sjangre, untatt techno da! Det som er synd med rap, er at det aldri har nådd opp i nærheten av Bob Dylan når det gjelder lyrikk. Ser man på lyriske mesterverk, er det lite av dette i rap.

Rap er jo egentlig poesi. Historiefortelling har man mye bra av i rap. Slick Rick har gjort mye godt for rappen her. 2Pac, Nas og bort i mot alle har gode historier å fortelle. Men når det gjelder dype tekster, er der ikke mye i rap. Som eksempel kan jeg jo nevne Shakespeare, hvor tekstene enda diskuteres og analyseres i dag. Hva mente han egentlig? Jeg har ikke funnet noen rap hvor man ikke rimelig kjapt kan forstå hva som er budskapet. Det virkelig dype mangler.

Så klart forventer jeg nok for mye. Men nå er det slik.

På den annen side, er det en del gode historie fortellinger. Grandmaster Flash sin "The Message" er i aller høyeste grad relevant også i dag. Syns bare det mangler intellektuelle tekster. Du har så klart Rakim. Men skulle så gjerne hatt en Rakim som rappet om urettferdighet og filosofi. Hans tekster handler kun om seg selv og Islam. Det er synd.

Lenke til kommentar
Norsk rap hører jeg ikke på overhode.

Som jeg har nevnt, hører jeg heller ikke på moderne rap. Nærmest ikke. Jeg hører på alle sjangre, untatt techno da! Det som er synd med rap, er at det aldri har nådd opp i nærheten av Bob Dylan når det gjelder lyrikk. Ser man på lyriske mesterverk, er det lite av dette i rap.

Rap er jo egentlig poesi. Historiefortelling har man mye bra av i rap. Slick Rick har gjort mye godt for rappen her. 2Pac, Nas og bort i mot alle har gode historier å fortelle. Men når det gjelder dype tekster, er der ikke mye i rap. Som eksempel kan jeg jo nevne Shakespeare, hvor tekstene enda diskuteres og analyseres i dag. Hva mente han egentlig? Jeg har ikke funnet noen rap hvor man ikke rimelig kjapt kan forstå hva som er budskapet. Det virkelig dype mangler.

Så klart forventer jeg nok for mye. Men nå er det slik.

På den annen side, er det en del gode historie fortellinger. Grandmaster Flash sin "The Message" er i aller høyeste grad relevant også i dag. Syns bare det mangler intellektuelle tekster. Du har så klart Rakim. Men skulle så gjerne hatt en Rakim som rappet om urettferdighet og filosofi. Hans tekster handler kun om seg selv og Islam. Det er synd.

Det som er dritt er når jeg lurer på om det er jeg som er dum fordi jeg ikke skjønner hva de sier, eller om det er de som forvrenger ordene med vilje, fordi teksten er ræva. Har ikke dette problemet med norsk og svensk rap da, men der er det jo stort sett bare crap, bortsett fra Ken Ring.

Dagens lille meningsfulle new school låt

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Jeg liker 90-talls hiphop fordi det handler mye om livets gang. Vil tro dette har sterke bånd med hva Blues er, nettopp at man sang om hvordan livet var, for african-americans som hadde vanskelige kår i USA. 2 Pac som sang om det å kunne være i death row, Nas som sang om livet rundt Queensbridge, Pete Rock & CL Smooth som liker kjærlighet/soul og BIG som også sang om livet sitt.

Lenke til kommentar

Blir vel egentlig feil å sammenligne Shakespeare med rap-musikk.

Men dersom du vil ha noen dype låter:

2Pac - The Good Die Young

2Pac - Until The End Of Time

2Pac - Pain

Immortal Technique - Dance With The Devil

Ras Kass - Nature of The Threat

Jay-Z - Song Cry

Nas - Dance

Cunninlynguists - Never Know Why

Der har du noen få.

Lenke til kommentar
På hvilken måte er den dyp? Jeg kan gå med på at den er sterk, men det er jo bare en helt vanlig fortelling, som krever absolutt ingenting av lytteren.

Immortal Technique er rett frem, men samtidig dypere enn 90% av dagens aktive rappere. Han prater nemlig ikke bare svada.

Lenke til kommentar

Blir vel egentlig feil å sammenligne Shakespeare med rap-musikk.

Men dersom du vil ha noen dype låter:

2Pac - The Good Die Young

2Pac - Until The End Of Time

2Pac - Pain

Immortal Technique - Dance With The Devil

Ras Kass - Nature of The Threat

Jay-Z - Song Cry

Nas - Dance

Cunninlynguists - Never Know Why

Der har du noen få.

Men dette er mitt poeng. Disse er blant de dypeste sangene i dag. De er ikke særlig dype! Jeg elsker 2Pac, men tekstene er ikke akkurat vanskelige å kode. "Song Cry" av Jay-Z er vel ikke så dyp? Uansett, når jeg tenkte på Shakespeare, var det akkurat de dype tekstene jeg tenkte på. Du kan igrunnen si det samme om Bob Dylan, som jeg også nevnte.

Det mangler, og det har alltid manglet. Virkelig store intellektuelle innenfor rap.

Lenke til kommentar

Nå blir det vel kanskje litt rart å skulle sammenligne en musikkform som oppstod på gata og som primært sett er en slags moderne versjon av negro spirituals med en av historiens største poeter. Jeg tror mye av dagens hip hop generelt er dypere og mer veloverveid enn de andre store sjangerne. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om den kommersielle hip hop-en, men personer som Lupe Fiasco, Rakim, MF DOOM, Immortal Technique, Common, Ill Bill, Cunninlynguists, Guru og Bad Spit. Ikke bare har undergrunnsrap utviklet seg til å bli uhyre teknisk avansert, også tekstmessig har det blitt veldig komplisert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...