Keldon Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Om du synes den låta der var enkel, er det vel ikke noe håp for at du skal kunne like hiphop. Da konkluderer jeg med det. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 For å utdype: Ja, beaten på den låta var veldig enkel og kanskje litt kjedelig, men teksten er veldig teknisk avansert. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Hehe, nok et bevis på at rap i dag er dritt! Bare noe wannabe tull, gir meg ingenting. Jeg må ha mening og styrke. Ellers må det flomme over av lyrisk talent. Synd "Hip-Hop is dead". For det er mye mer som kunne ha blitt gjort i sjangeren. Er spesielt trist over at Rakim ikke kommer ut med sitt album, blir nok ikke noe av det. Forbannet! Jaja, får styre inn på en diskusjon. Disse mener jeg er de 10 beste MC'ene/rapperne gjennom tiden. 10. Scarface - Kongen av South. "I Seen A Man Die" syns jeg er en av de aller beste rappe sangene gjennom tiden. Han har en dyp og veldig deilig stemme. 9. Chuck D - Vet akkurat hvor mye talent han har og utnytter det til det ytterste. Viser at det ikke nødvendigvis er hva du har av talent, men hva du gjør med det, som teller. Du kommer langt med intelligens, det har Chuck vist. På "Welcome To The Terrordome" er han enorm. 8. Method Man - unik. På sitt beste, utrolig fengende. Syns han er hakket bedre talent-messig enn Raekwon. Burde bli kalt "the smooth operator". 7. AZ - En tragedie at det ikke har blitt mer av denne mannen. Et massivt talent. Veldig spesiell stemme, og har vist en enorm lyrisk kapasitet. 6. KRS-ONE - Kraftig, meningsfullt og fullt av kvalitet. KRS er uten tvil på 6 plass. På den negative siden kan jeg si at han har vært "for prekete" til tider. "The Teacher" er heller ikke den beste til å rime. 5. Eminem - Du kan si mye om mannen, men han er virkelig unik. Hans selvironi får han mye pluss for i min bok. Nærmest ingen andre rappere gjør narr av seg selv. Han er også veldig uforutsigbar i sine tekster. Sammen med Pac, er det Eminem som har gjort rap tilgjengelig for alle. Som så veldig mange andre, var det Eminem som introduserte meg til rap. 2-4 plass er vanskelig. Listen forandrer seg ofte her for meg. Det spørs helt hva man legger avgjørende vekt på. Men her kommer det: 4. Notorious B.I.G. - Er ikke vits i å si mye her. Bare 2 album, og nesten bare kvalitet. Om han hadde fortsatt å kun lage kvalitet, kan man jo bare mimre over. Hvorfor ikke høyere enn 4 plass? Selv om jeg fortsatt hører en god del på Biggie, må jeg innrømme at han ikke er veldig dyp. På den annen side er Biggie og 2Pacs besettelse av død utrolig fasinerende. 3. Nas - Nas lagde det perfekte album med "Illmatic". Har aldri levd opp til dette i ettertid, og synd er det. Nas besitter et EKSTREMT talent. På sitt beste er han nærmest en gud. Men Nas har gitt ut en del skuffende sanger, og ikke minst album. Hadde han bare lagt i mer arbeid, tenker jeg. Men talentet er uten tvil der. 2. 2Pac - Trenger jeg si noe? Fryktløs, poet av ypperste klasse, kul, rå, ærlig, revolusjonerende og vil alltid stå som den største. Ingen har spydd ut så mye kvalitet som Pac. Derfor får han 2 plassen. 1. Rakim - For meg er Rakim uten tvil nummer en. Ingen kan matche hans ubeskrivelige ro, flow, uforutsigbarhet og karisma. Rakim converterer folk til Islam med sine tekster. Uten Rakim, hadde det aldri vært en 2Pac eller Eminem. Hadde du spurt de nevnte, hadde de også sagt at Rakim er nummer 1. Selv om Rakims tekster så og si bare omhandler hans eget talent og Islam, gjør han meg målløs hver eneste gang han åpner munnen. Hva syns dere gutter (og jenter)? Kom med egne lister om dere vil. Ut med Eminem, inn med Guru. Ut med Scarface, inn med Q-Tip. Ut med Method Man, inn med MF Doom. Ut med Chuck D, inn med CL Smooth. Har funnet også ut at Guru (Gang Starr) og Q-Tip (A Tribe Called Quest) er uhyre gode på å rime. Endret 2. november 2007 av Onyx Lenke til kommentar
Baph0met Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Ipød..viss du liker mer "musikk" i hip hop kan eg anbefale nyaste til Talib Kweli, Kanye West, The Roots og a tribe called quest for starters. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Hehe, nok et bevis på at rap i dag er dritt! Bare noe wannabe tull, gir meg ingenting. Jeg må ha mening og styrke. Ellers må det flomme over av lyrisk talent. Synd "Hip-Hop is dead". For det er mye mer som kunne ha blitt gjort i sjangeren. Er spesielt trist over at Rakim ikke kommer ut med sitt album, blir nok ikke noe av det. Forbannet! Jaja, får styre inn på en diskusjon. Disse mener jeg er de 10 beste MC'ene/rapperne gjennom tiden. 10. Scarface - Kongen av South. "I Seen A Man Die" syns jeg er en av de aller beste rappe sangene gjennom tiden. Han har en dyp og veldig deilig stemme. 9. Chuck D - Vet akkurat hvor mye talent han har og utnytter det til det ytterste. Viser at det ikke nødvendigvis er hva du har av talent, men hva du gjør med det, som teller. Du kommer langt med intelligens, det har Chuck vist. På "Welcome To The Terrordome" er han enorm. 8. Method Man - unik. På sitt beste, utrolig fengende. Syns han er hakket bedre talent-messig enn Raekwon. Burde bli kalt "the smooth operator". 7. AZ - En tragedie at det ikke har blitt mer av denne mannen. Et massivt talent. Veldig spesiell stemme, og har vist en enorm lyrisk kapasitet. 6. KRS-ONE - Kraftig, meningsfullt og fullt av kvalitet. KRS er uten tvil på 6 plass. På den negative siden kan jeg si at han har vært "for prekete" til tider. "The Teacher" er heller ikke den beste til å rime. 5. Eminem - Du kan si mye om mannen, men han er virkelig unik. Hans selvironi får han mye pluss for i min bok. Nærmest ingen andre rappere gjør narr av seg selv. Han er også veldig uforutsigbar i sine tekster. Sammen med Pac, er det Eminem som har gjort rap tilgjengelig for alle. Som så veldig mange andre, var det Eminem som introduserte meg til rap. 2-4 plass er vanskelig. Listen forandrer seg ofte her for meg. Det spørs helt hva man legger avgjørende vekt på. Men her kommer det: 4. Notorious B.I.G. - Er ikke vits i å si mye her. Bare 2 album, og nesten bare kvalitet. Om han hadde fortsatt å kun lage kvalitet, kan man jo bare mimre over. Hvorfor ikke høyere enn 4 plass? Selv om jeg fortsatt hører en god del på Biggie, må jeg innrømme at han ikke er veldig dyp. På den annen side er Biggie og 2Pacs besettelse av død utrolig fasinerende. 3. Nas - Nas lagde det perfekte album med "Illmatic". Har aldri levd opp til dette i ettertid, og synd er det. Nas besitter et EKSTREMT talent. På sitt beste er han nærmest en gud. Men Nas har gitt ut en del skuffende sanger, og ikke minst album. Hadde han bare lagt i mer arbeid, tenker jeg. Men talentet er uten tvil der. 2. 2Pac - Trenger jeg si noe? Fryktløs, poet av ypperste klasse, kul, rå, ærlig, revolusjonerende og vil alltid stå som den største. Ingen har spydd ut så mye kvalitet som Pac. Derfor får han 2 plassen. 1. Rakim - For meg er Rakim uten tvil nummer en. Ingen kan matche hans ubeskrivelige ro, flow, uforutsigbarhet og karisma. Rakim converterer folk til Islam med sine tekster. Uten Rakim, hadde det aldri vært en 2Pac eller Eminem. Hadde du spurt de nevnte, hadde de også sagt at Rakim er nummer 1. Selv om Rakims tekster så og si bare omhandler hans eget talent og Islam, gjør han meg målløs hver eneste gang han åpner munnen. Hva syns dere gutter (og jenter)? Kom med egne lister om dere vil. Ut med Eminem, inn med Guru. Ut med Scarface, inn med Q-Tip. Ut med Method Man, inn med MF Doom. Ut med Chuck D, inn med CL Smooth. Har funnet også ut at Guru (Gang Starr)og Q-Tip (A Tribe Called Quest) er uhyre gode på å rime. Ja, du har helt rett i det. Q-Tip er veldig imponerende, og hjærtet av A Tribe Called Quest som jeg posta om tidligere. Guru er jeg en veldig stor fan av, må si han er hakket bedre enn Q-Tip. Guru er en favoritt, men jeg føler ikke jeg har grunnlag for å ta han i topp ti. Derfor gjorde jeg ikke det. Men lister man opp topp ti grupper/ beste rappere, er Gang Starr med. CL Smooth hadde ikke kommet med uansett. MF Doom har jeg ærlig ikke hørt om. Big Daddy Kane, Common, Big Pun, Mos Def, Slick Rick, Busta Rhymes og Raekwon er alle folk som ikke nådde lista. Jeg får smelle opp en personlig favoritt av Gang Starr, her sammen med Nice and Smooth: DWYCK - Syns den bare blir bedre og bedre! Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Sangen som holdt meg i live siste dag på skolen før helgen: Se filmen hos Youtube Blackalicious - Alphabet Aerobics Synes Papoose gjorde det bedre, i grunn. http://youtube.com/watch?v=PPhawTilQ0Q Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Du skal bare vite at Guru har medlemskort på sånne lister der som aldri går ut på dato. Topp 10-liste = Guru automatisk inn. Men, DWYCK er kul den. Sjekk ut ''Take It Personal'' også. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Ipød, jeg skal komme med noen forslag. Jeg forstår deg godt, og tenker likt som deg. Det gjelder å finne balansen mellom fengende eller rolige beats på den ene siden, og lyrisk kompleksitet på den andre. Det er vanskelig, jeg vet. Kansje "Immortal Technique" passer deg bra? Søk på youtube, hør på et par av han. Gi han en sjanse! Public Enemy ikke minst, ha nevnt dem mange ganger nå, hehe. Intellektuelt og fengende, det er virkelig sjeldent i hip-hop. Har mest tro på at du liker Immortal, sats på han. Eller evt. si mer om hva du liker. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Du skal bare vite at Guru har medlemskort på sånne lister der som aldri går ut på dato. Topp 10-liste = Guru automatisk inn. Men, DWYCK er kul den. Sjekk ut ''Take It Personal'' også. Jepp, den er dødsbra. På "Daily Operation" plata, og Gang Starr generelt, har jeg alltid likt "Conspiracy" best. Men jeg tror jeg er veldig alene om denne. Det er bare at denne har truffet meg ekstra godt. Jeg elsker Guru i den sangen, ganske rett frem, men utrolig sann og tatt på kornet. Nope, finner den ikke på youtube heller. Her er lyricsen da. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Hvis ikke du har hørt MF Doom, så kan du høre Madvillain - ''Madvillainy''. Eksempel: All Caps. Hør trommene! Lenke til kommentar
stoltz Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Synes Papoose gjorde det bedre, i grunn. http://youtube.com/watch?v=PPhawTilQ0Q Skal være med på at den var bedre rent lyrisk, men liker flowen til Blackalicious mye bedre. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Hvis ikke du har hørt MF Doom, så kan du høre Madvillain - ''Madvillainy''. Eksempel: All Caps. Hør trommene! MF DOOM it up. Gud for en komplett MC/produsent. Just remember all caps when you spell the man name http://www.youtube.com/watch?v=QXg8xVR42Pg HorSe: Sykeste er jo at Papoose holder alt innenfor ett tema og er såpass fastlåst på bokstavrim (selv om han tar noen friheter). Endret 2. november 2007 av Loeve Lenke til kommentar
Groet Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 SKAVVI TAEN ANTI'AMRIKANSK DAANS Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 SKAVVI TAEN ANTI'AMRIKANSK DAANS Det er fint å spore av. Lenke til kommentar
Groet Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 SKAVVI TAEN ANTI'AMRIKANSK DAANS Det er fint å spore av. hallo. det nå du skal svare 'JAA' Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 Norsk Rap er digg å høre på av og til.....særlig klassikerene Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 SKAVVI TAEN ANTI'AMRIKANSK DAANS Det er fint å spore av. hallo. det nå du skal svare 'JAA' Det absolutt verste av profesjonell norsk hiphop imo. For et slitsomt møl. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 SKAVVI TAEN ANTI'AMRIKANSK DAANS Det er fint å spore av. hallo. det nå du skal svare 'JAA' Da beklager jeg, fordi jeg ikke har hørt på GP. Lenke til kommentar
Bakkem Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Hehe, nok et bevis på at rap i dag er dritt! Bare noe wannabe tull, gir meg ingenting. Nei, nei, nei.. Ikke bruk 7L & Esoteric som et bevis på dårlig rap.. Hør på Touchy Subject med Uno The Prophet! "I ain't the cat you want to point the finger at" blabla top 10 liste Må først nevne 3 som ikke har kommet med, men ligger rett under top 10; Big Daddy Kane(en del ikke særlig brae albumet, og noe kjedelig produksjon), Big L(veldig lite variasjon, aldri fått sjangsen til å vise at han klarer å holde seg på top) og Canibus(Hit or miss, noe fantastisk og noe kjedelig og dårlig. Sliter også litt med å vise noe særlig variasjon. 10. R.A. The Rugged Man Mannen som kan få hvem som helst til å høres ut som en amatør i forhold(hør Uncommon Valor med Jedi Mind Tricks, Give It Up med J-Live, Renaissance med Black Market Militia eller Chains med Killah Priest & Masta Killa og du vet hva jeg mener).. På sitt beste er han lett på nivå med legender som Rakim og G Rap. Bare synd han kun har gitt ut ett album, og innimellom spytter vers som du rett og slett hører at han ikke engang prøver å være god på. 9. Nas Historier, rim, whatever whatever. Nas er en god rapper. It Was Written og Illmatic er begge klassikere. Et par andre gode album, men også en del svake album som trekker ned. Stillmatic er tidenes mest overvurderte album(fortsatt et bra album, men ikke i nærheten av en klassiker). 8. Chino XL Mannen har gitt ut 3 album, alle 3 er klassikere. Kanskje den personen som har levert flest fantastiske one-liners, men fortsatt en rapper som virkelig kan fortelle dype historier og virkelige får gitt uttryk for følelsene. Konsepter, punchlines, historier, Chino XL er brilliant på det meste, og han har ikke blitt dårligere, heller tvert imot! "Release enough winds to blow down pyramids" "Yo punks you wait... I punctuate" "Laws: I store convenient Still I robbed a convenience store" "Mentally it didn't register, bitch Empty the register, bitch You're just a cashier, bitch Give the cash here, or I'll shoot you in your cabbage Hijack a getaway cab, bitch" "Told the board of education I was bored of education As far as this go I leave you deader than disco Rocking sex and violence over sax and violins" (Alt fra Wordsmith på Poison Pen) 7. Big Pun Liker du rim er det 2 personer du MÅ ha hørt, den første er Kool G Rap, den andre er Big Pun. "Dead in the middle of little Italy, little did we know that we riddled some middleman who didn't do diddely" Nuff said! (fra Twinz på Capital Punishment albumet) 6. Pharoahe Monch En mann med tekster, originalitet, flyt, god produksjon og mening med tekstene sine. Pharoahe Monch og The Last Emperor er kanskje tidenes mest originale rappere. 5. Tonedeff Eneste som kan konkurrere med Tech N9ne når det kommer til flyt. FOR EN ALLSIDIG ARTIST! Fra Gathered(rolig piano/synge sang), til Heavyweight(hurtig-flytende skryte/battle sang) til Porcelain(synge-rappe sang om knuste følelser) til alt mulig annet.. Ekstremt talentfull artist, som jeg gleder meg til å høre mer av, for dessverre har han bare gitt ut 1 (og et halvt(underscore)) skikkelig album. "I’m walking ‘round with mirrors on the tops of my shoes So, don’t get lazy, ma – I can tell if it’s bushy Now, Peeping Tom’s a pussy, no need to hide or be pushy It’s way more fun when I know that you see me looking" (fra Pervert på Archetype) 4. Tech N9ne Lyrisk er han kanskje ikke top 10, men det er ekstremt få rappere som lager så fullstendige sanger som denne karen. Kanskje tidenes beste når det kommer til konsepter og flyt. Slutter aldri å overraske, hør på "Worst Enemy" og "Slither", og du vet hva jeg mener 3. Aceyalone Jepp, du leste riktig. Aceyalone er definisjonen på dyp. Han skriver fantastiske tekster, og han bare fyrer på med fantastiske album(med unntak av Lightning Strikes, som er årets skuffelse! Dancehall for the loose!). Få som har gitt ut så mye klassiske sanger som den karen her, og alt for mange sover på han. En av få rappere som kan rappe om så og si ALT, og det gjør han, med stor ro! Bare hør på sanger som The Thief In The Night(på tross av en meget rar uttalelse på slutten om atomer), The Hunter, High Lights og ikke minst The Balance: "Gluttony, suddenly there's nothing more to take" (fra Moore på Magnificent City albumet) 2. Rakim Ro, flyt, pioner når det kommer til multies, cliff-hangers og mye annet. 1. Kool G Rap Kom ann.. Det går ikke ann å lage en top 10 liste uten G Rap. Fantastisk historiefortelling og en mester med rim. En av få som har klart å holde seg fantastisk gjennom flere år. Eneste personen som kan spytte linjer som dette, og alikevel kalles albumet en skuffelse: "Like a Don from out of Sicily; under the arm is where the pistol be Top of your forehead, the kiss'll be planted ever so soft and gentle but die viciously Hours of torture, before the torture apply misery Days before I feel pity to give a guy liberty Seen him, his pants shitty and eyes all glittery I'll die a rich man before the FBI figure me 40 stories up, inside a high rise in Italy No hidden forces, only natural courses deliver me Gray hairs from the great years, fears never shiver me" (fra sangen Thug Chronicles på The Giancana Story) Endret 2. november 2007 av Bakkem Lenke til kommentar
stoltz Skrevet 2. november 2007 Rapporter Del Skrevet 2. november 2007 (endret) HorSe: Sykeste er jo at Papoose holder alt innenfor ett tema og er såpass fastlåst på bokstavrim (selv om han tar noen friheter). Jeg sa jo at jeg var enig. Jeg vet ikke om noen av dere ser på/har sett Boondocks, men Asheru er en av mine absolutt favorittrappere for tiden: Se filmen hos Youtube Endret 2. november 2007 av HorSe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg