Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo ikke akkurat så veldig opptatt på eter'n. :wee:

 

VirtualDJ har det med å låse seg akkurat når det ikke passer. Jeg har tenkt å prøve meg på litt live mixing, beat juggling og andre greier jeg i grunn ikke får til i kveld.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Kveldens låt, 7L & Esoteric - Mic Mastery

 

 

Hehe, nok et bevis på at rap i dag er dritt! Bare noe wannabe tull, gir meg ingenting. Jeg må ha mening og styrke. Ellers må det flomme over av lyrisk talent. Synd "Hip-Hop is dead". For det er mye mer som kunne ha blitt gjort i sjangeren. Er spesielt trist over at Rakim ikke kommer ut med sitt album, blir nok ikke noe av det. Forbannet!

 

Jaja, får styre inn på en diskusjon. Disse mener jeg er de 10 beste MC'ene/rapperne gjennom tiden.

10. Scarface - Kongen av South. "I Seen A Man Die" syns jeg er en av de aller beste rappe sangene gjennom tiden. Han har en dyp og veldig deilig stemme.

 

9. Chuck D - Vet akkurat hvor mye talent han har og utnytter det til det ytterste. Viser at det ikke nødvendigvis er hva du har av talent, men hva du gjør med det, som teller. Du kommer langt med intelligens, det har Chuck vist. På "Welcome To The Terrordome" er han enorm.

 

8. Method Man - unik. På sitt beste, utrolig fengende. Syns han er hakket bedre talent-messig enn Raekwon. Burde bli kalt "the smooth operator".

 

7. AZ - En tragedie at det ikke har blitt mer av denne mannen. Et massivt talent. Veldig spesiell stemme, og har vist en enorm lyrisk kapasitet.

 

6. KRS-ONE - Kraftig, meningsfullt og fullt av kvalitet. KRS er uten tvil på 6 plass. På den negative siden kan jeg si at han har vært "for prekete" til tider. "The Teacher" er heller ikke den beste til å rime.

 

5. Eminem - Du kan si mye om mannen, men han er virkelig unik. Hans selvironi får han mye pluss for i min bok. Nærmest ingen andre rappere gjør narr av seg selv. Han er også veldig uforutsigbar i sine tekster. Sammen med Pac, er det Eminem som har gjort rap tilgjengelig for alle. Som så veldig mange andre, var det Eminem som introduserte meg til rap.

 

2-4 plass er vanskelig. Listen forandrer seg ofte her for meg. Det spørs helt hva man legger avgjørende vekt på. Men her kommer det:

 

4. Notorious B.I.G. - Er ikke vits i å si mye her. Bare 2 album, og nesten bare kvalitet. Om han hadde fortsatt å kun lage kvalitet, kan man jo bare mimre over. Hvorfor ikke høyere enn 4 plass? Selv om jeg fortsatt hører en god del på Biggie, må jeg innrømme at han ikke er veldig dyp. På den annen side er Biggie og 2Pacs besettelse av død utrolig fasinerende.

 

3. Nas - Nas lagde det perfekte album med "Illmatic". Har aldri levd opp til dette i ettertid, og synd er det. Nas besitter et EKSTREMT talent. På sitt beste er han nærmest en gud. Men Nas har gitt ut en del skuffende sanger, og ikke minst album. Hadde han bare lagt i mer arbeid, tenker jeg. Men talentet er uten tvil der.

 

2. 2Pac - Trenger jeg si noe? Fryktløs, poet av ypperste klasse, kul, rå, ærlig, revolusjonerende og vil alltid stå som den største. Ingen har spydd ut så mye kvalitet som Pac. Derfor får han 2 plassen.

 

1. Rakim - For meg er Rakim uten tvil nummer en. Ingen kan matche hans ubeskrivelige ro, flow, uforutsigbarhet og karisma. Rakim converterer folk til Islam med sine tekster. Uten Rakim, hadde det aldri vært en 2Pac eller Eminem. Hadde du spurt de nevnte, hadde de også sagt at Rakim er nummer 1. Selv om Rakims tekster så og si bare omhandler hans eget talent og Islam, gjør han meg målløs hver eneste gang han åpner munnen.

 

Hva syns dere gutter (og jenter)? Kom med egne lister om dere vil.

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar
Kveldens låt, 7L & Esoteric - Mic Mastery

 

 

Hehe, nok et bevis på at rap i dag er dritt! Bare noe wannabe tull, gir meg ingenting. Jeg må ha mening og styrke. Ellers må det flomme over av lyrisk talent.

 

Du må selvsagt få synes hva du vil om den låta, men det med at du må ha mening og styrke hørtes litt slitsomt ut.

 

 

Synd "Hip-Hop is dead". For det er mye mer som kunne ha blitt gjort i sjangeren. Er spesielt trist over at Rakim ikke kommer ut med sitt album, blir nok ikke noe av det. Forbannet!

 

Det var bare noe Nas sa for å selge album. Jeg er også av den oppfatning at slutten av åttiåra og starten av nittåra ga oss den beste hiphopen. Men det finnes massevis av gode artister nå for tida også, om man bare leter litt og ikke lar hiphop-svisj vise en musikken. Og det fantes også mye dårlig i the golden years, for den saks skyld.

 

Jaja, får styre inn på en diskusjon. Disse mener jeg er de 6 beste MC'ene/rapperne gjennom tiden.

6. KRS-ONE - Kraftig, meningsfullt og fullt av kvalitet. KRS er uten tvil på 6 plass. På den negative siden kan jeg si at han har vært "for prekete" til tider. "The Teacher" er heller ikke den beste til å rime.

Relativt enig. Mannen er en legende, men synd han sier så mye rart for tida.

 

5. Eminem - Du kan si mye om mannen, men han er virkelig unik. Hans selvironi får han mye pluss for i min bok. Nærmest ingen andre rappere gjør narr av seg selv. Han er også veldig uforutsigbar i sine tekster. Sammen med Pac, er det Eminem som har gjort rap tilgjengelig for alle. Som så veldig mange andre, var det Eminem som introduserte meg til rap.

 

Artig at du kaller den 7L & Esoteric-låta et bevis for at dagens ræpp er dårlig, når de kommer fra samme tidsperiode som Eminem. Dessuten har sistnevnte falt noe voldsomt av.

 

1. Rakim - For meg er Rakim uten tvil nummer en. Ingen kan matche hans ubeskrivelige ro, flow, uforutsigbarhet og karisma. Rakim converterer folk til Islam med sine tekster. Uten Rakim, hadde det aldri vært en 2Pac eller Eminem. Hadde du spurt de nevnte, hadde de også sagt at Rakim er nummer 1. Selv om Rakims tekster så og si bare omhandler hans eget talent og Islam, gjør han meg målløs hver eneste gang han åpner munnen.

 

Hva syns dere gutter (og jenter)? Kom med egne lister om dere vil.

 

Jeg vil gå enda videre og si at uten Rakim kunne hiphop, eller nærmere bestemt ræpping, ha utvikla seg ganske annerledes. Ellers synes jeg lista di var litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Unge Thendrup, du sier mye veldig bra. Godt og se at vi er egentlig enig i noe. Beklager hvis jeg har virket arrogant, men men. Jeg ser ikke på Svisj eller noe sånnt, jeg har egentlig gitt opp dagens rap. Men du har nok helt rett i at det finnes gode artister og sanger. For meg må rap ha mening, men rapperen må også være dyktig. På mange måter vil dette alikevel være bortkastet, om ikke musikken er fengende. I dag er jo problemet at det bare er musikken, eller "beaten", som teller.

 

Jeg er forbannet på artister som Kanye West og Jay-z. Mange plasser hyller Jay-z som den kansje beste rapperen gjennom tidene osv. I realiteten har han kopiert enormt med linjer fra andre artister. Spesielt fra Biggie, han har tatt enormt fra Biggie. Det er klart han har lagd mange fengende låter, men dette gjør han ikke automatisk til en av de beste! Da må jo også Dr. Dre være der.

 

Kanye West er et elendig forbilde. Det er greit at man ikke må være smart eller god på skolen for å ha suksess, men å skryte av å droppe ut av College er helt på trynet! Ikke bare kalte han en plate "the college drop-out", men hans tekster er fulle av at skolen var for treig for han osv. Mange gjør det bra uten utdanning, men å SKRYTE av å droppe ut av skolen, er utrolig barnslig og på trynet!

 

Selv om rap ikke er så voldelig i dag, syns jeg saken er klar: barn har absolutt ikke godt av å høre på det! På den andre siden kan du si det samme om Biggie, han er jo på ingen måte et godt eller heldig forbilde. Filmer, dataspill osv. er ikke det som gjør barna voldelige, det er nok mye mer rappen og hva den står for i dag. Vi kjenner jo alle til den veldig misforståtte "don't snitch". Det er helt idiotisk og korttenkt. Folkene har missforstådt Scarface og The Godfather. "Don't snitch" går på at man ikke skal "sladre" for å redde SIN EGEN rompe. Men de samme hyller jo KRS-one, som er å skyte seg selv i foten. Rappere som sier "yo, yo, I love my money", har nok missforstått KRS litt.

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar

Kanye et dårligere forbilde enn karene som blir tatt for besittelse av hasj og ladde våpen? Å droppe ut av skolen fordi man ikke føler man passer inn er like problematisk som å selge dop på gata? Ren bullshit og på grensen mot trolling.

 

Å si at rap påvirker ungdommen så mye er også drøyt så lenge du ikke har noen bevis for dette. En låt er en låt, tekst og melodi i bakgrunnen og ikke en hypnotisør som ber unger gå ut i gatene og skyte hverandre.

 

Og ja, Jay-Z har tatt en del fra Biggie men hvilke rappere låner ikke litt her og nå? Tekstene alene er ikke alt som gjør en rapper god i mine øyne og det sier du selv også. Er selv ikke så stor fan av Jay men han har uten tvil sine gode sider som går utover tekstene.

Lenke til kommentar
Kanye et dårligere forbilde enn karene som blir tatt for besittelse av hasj og ladde våpen? Å droppe ut av skolen fordi man ikke føler man passer inn er like problematisk som å selge dop på gata? Ren bullshit og på grensen mot trolling.

 

Å si at rap påvirker ungdommen så mye er også drøyt så lenge du ikke har noen bevis for dette. En låt er en låt, tekst og melodi i bakgrunnen og ikke en hypnotisør som ber unger gå ut i gatene og skyte hverandre.

 

Og ja, Jay-Z har tatt en del fra Biggie men hvilke rappere låner ikke litt her og nå? Tekstene alene er ikke alt som gjør en rapper god i mine øyne og det sier du selv også. Er selv ikke så stor fan av Jay men han har uten tvil sine gode sider som går utover tekstene.

 

Jeg er enig i hva du sier, og jeg har nesten alltid tenkt likt. Det er klart at man ikke kan klandre rappere for hva barn gjør! Ingen tvil. Hver enkelt må ta ansvar for sine egne handlinger. Men du kan si det samme om å selge dop på gata. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe! KRS-one har sagt det mange ganger, vi må ta ansvar for hva vi sier i vår rap.

 

Selv om det høres ekstremt ut, så syns jeg nesten det at Kanye sier "jeg er for kul for skolen" er verre enn å selge dop. Og du snakker om bevis, hvor har du bevis for at dop virkelig er så farlig som du sier? Jeg har aldri brukt dop, ikke engang hasj. Det er et valg jeg har tatt, tviler på at jeg kommer til å prøve noe heller. Men hver person må kunne velge selv. Hasj har jo ikke vist at det er så veldig skadelig heller. Er det verre enn vanlig røyk og alkohol? Ja, man kan gå til hardere stoffer. Men igjen, ansvar for egne handlinger!

 

Rappere er forbilder, det er klart barn tar etter dem. En ting er bruk av skytevåpen, men her må jo foreldrene lære barna litt fornuft! En helt annen ting er skole. Kanye gjør det fornuftig å gi f- i skolen, han har jo klart seg kjempebra!

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar

Klart rappere må ta ansvar for det de sier men de kan jo kun forholde seg til det de har gått gjennom og så videreføre dette over til sin musikk.

 

Hvor jeg har bevis for at dop er farlig? Har du gått ut av døra di og tatt en titt på hvordan folka som bruker dette ser ut eller? Har også flere venner som bruker hasj og jeg vil si de ikke er helt rette i toppen til tider. Så ja,jeg vil klart si at jeg vet at dop er farlig.

 

Ja,rappere er forbilder. Men hvem er ikke det? Foreldre er forbilder, venner er forbilder, kjendiser er forbilder. Så her syns jeg det blir veldig snevern syn å legge alt på rappere og si at det ikke er godt for folk. Og igjen så er dette noe som ikke gjelder alle rappere.

 

Kan legge til at jeg heller ikke tror mange avslutter skolen kun pga Kanye sier han klarer seg godt uten. Velger selv å tro at amerikanere og ungdom generelt har mer vett enn såpas,selv om media til tider skal ha oss til å tro annet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...