Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip*

 

Herregud, for en lang mølje med usammenhengende, bombastiske, bastante og arrogante drittpåstander.

 

Public Enemy er den eneste gruppa som har hatt suksess med politisk hip hop? Ice Cube, 2pac, Dead Prez, Lupe Fiasco, KRS-One?

 

NEI, NEI, NEI! Ice Cube, 2Pac, Lupe Fiasco og KRS-ONE er ikke politisk rap. Dette er helt feil! Samfunnskritikk, ja i aller høyeste grad, men ikke politisk rap. :no:

 

Men du har rett i Dead Prez, men de har ikke hatt så voldsom stor suksess. Public Enemy er de eneste som har gjort det stort innenfor politisk rap. Og som vi ser i dag, går de smarte negerne på skole nå. Så vi får ingen Public Enemy, Chuck D, Professor Griff, Rakim, 2Pac, Nas eller andre smarte og virkelig gode lyriske mestre. Vi får bare "YO, YO, I have cars and am rich, love my bitches..." Rap i dag, er crap. Jeg hører kun på gammel rap.

 

Men sant skal være sant, det er en annen gruppe som jeg har sans for i politisk rap, det er "Arrested development". Deres album "3 Years, 5 Months & 2 Days In The Life Of..." er jo uten tvil det beste. Virkelig gode saker. Du har også "Disposable Heroes of Hiphoprisy", men jeg syns ikke noe om dem. Liker dem ikke. Men "Immortal Technique" har jeg sans for. Han er god. Men han ligger litt på grensen til politisk rap.

 

For å drive med politisk rap, må man være smart, frekk og kunnskapsrik. Det vanskeligste av alt, er å gjøre det interessant. Public Enemy har klart dette på en ypperlig måte. Chuck D, Flavor-Flav (selv om han er en galning) og Professor Griff (som ser jødene for det dem er) er virkelig smarte folk. De er sannsynligvis de mest intelligente som har drevet med rap.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Herregud, for en lang mølje med usammenhengende, bombastiske, bastante og arrogante drittpåstander.

 

Public Enemy er den eneste gruppa som har hatt suksess med politisk hip hop? Ice Cube, 2pac, Dead Prez, Lupe Fiasco, KRS-One?

 

NEI, NEI, NEI! Ice Cube, 2Pac, Lupe Fiasco og KRS-ONE er ikke politisk rap. Dette er helt feil! Samfunnskritikk, ja i aller høyeste grad, men ikke politisk rap. :no:

 

JO, JO, JO!

 

Kan du ikke komme med noen begrunnelser? Som f.eks. hva er denne forskjellen mellom politisk og samfunnskritisk ræpp?

Lenke til kommentar

Politisk rap er en type rap. Ikke all samfunnskritisk rap er politisk rap. For hadde det vært slik, hadde all rap vært politisk rap.

 

Ok, i dag kan man ikke bruke dette argumentet. Fordi rap ikke handler om dårlige kår og urettferdighet, tvert imot, det handler om overflod. Hvem har fineste bilen, dama, mest penger osv.

 

Sjekk ut All Music Guide. Her ser du en inndeling i undergrupper. Men jeg ser at KRS-ONE og BDP er tatt under politisk rap, så jeg skal bøye meg. På den annen side lister de opp Common, den er jeg ikke så enig med. Han er jo først og fremst "alternativ rap". Mos Def også.

 

Så hvorfor er PE politisk rap, mens 2pac ikke er det? Vanskelig i si uttrykkelig. 2Pac er ganske tett opp mot politisk rap i hans deby-plate " 2Pacalypse Now", Spesielt i "Soulja's Story". Men mens Pac sier "so they are cutting off welfare", går PE ofte til direkte frontangrep mot enkeltpersoner. PE peker også mye mer på HVA som er galt med samfunnet osv. Og de fronter en egen politisk tenkning.

 

Man kan ikke minst si den store forskjellen, at PE KUN kjører på det politiske. 2Pac var jo utrolig allsidig, og han var innom mye. Dette har også blitt brukt mot han, noe jeg kan forstå. I den ene sangen sier han "keep your head up", på den andre fremstår han som en tøff gangster. Jeg forstår dette, man kan ikke si jeg selv har noe negativt å si om Pac.

 

PS: Ser på Allmusicguide her, at de skriver ganske godt om politisk rap. Men ser også at de ikke fører opp en definisjon på politisk rap. Grensen er flytende, ingen tvil.

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...