Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Tror ikke han vil endre mening uansett hva du får han til å høre på. De som endrer musikksmak pga en fyr på et forum kan ikke tenke mye selv.

 

Men jeg er selvfølgelig enig, det er ikke lett å lage god hip hop (sikkert derfor det er så få som greier det).

 

Syns uansett det blir for dumt å diskutere hva som er musikk og hva som ikke er det, hvertfall ut i fra hvor vanskelig musikken er å lage. Det som teller er jo hvordan det høres ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smyge rundt med en femish og skrike hva hendish? :p Ken er talentfull og fete rim, men de tidligste albumene hans er ikke så bra etter min mening, det beste han har levert er jo 2 legender uten penger med tommy tee. Og sangen Jalla Jalla med Tsahwe..

6399107[/snapback]

Aldri vært noen stor fan, men det du nevner der er ganske bra. Og så har han en ganske fet collabo med Proof fra D12.

 

 

 

Hip-hop og ram går ikke i sjangeren musikk i min hjerne. Jeg mener... det ER jo ikke musikk. Bare folk som står og babler ting så raskt så fort som mulig og en funky trommerytme i bakgrunnen.

 

jeg mener... det e helt sykt at folk hører på det.

 

Utenfor min fatteevene...

 

(og jeg er ikke en metal-fyr)

6399537[/snapback]

Selv om jeg hører på veldig mye annen musikk enn Hip-hop (går mest i 70-talls rockere egentlig), syns jeg den kommentaren der virka liiiite gjennomtenkt. For det første: Hip-hop er ikke "folk som står og babler så raskt som mulig over en funky trommerytme". Hvis du aldri har tatt deg tid til å virkelig høre på hip-hop har du neppe lagt merke til de evig mange typene flows (måten å "flyte" over beaten på, med rytme, vektlegging på stavelser osv) dyktige rappere bruker, eller de vanvittig varierte beatsene som finnes, helt fra de enkleste kick-kick-snare med bass til storslagne musikkstykker som ikke er mer gjentagende enn musikk i andre sjangre.

For det andre: Hip-hop er ALLSIDIG. Før du har satt deg inn i en sjanger er det ikke vits i å komme og late som om du vet noe om den. Prøv selv å høre først på NWA - Straight Outta Compton og så på Timbuktu - Det Löser Sig. Vil tro at det mer er NWA du tenker på med "babling over funky trommerytme".

For det tredje: Tekst! Tekster er vesentlig i all musikk (bortsett fra tekno og rene instrumentalsjangre/grupper). Hip-hop tar dette lenger, og baserer mye av musikken på selve tekstene. Mer tekst og mer innhold, mere meninger og du får mer ut av å høre på det. Og pleeeeaase ikke kom med "Det er bare negre som snakker om hvor mange de skyter og hvor stor bling de har rundt penisen sin.", da er vi inne på dette med allsidighet igjen.

 

Ta deg tid til å høre på forskjellige typer hip-hop, gjerne fra produsenter som lager de mest melodiøse beatsene. Prøv for all del gjerne Everlast - han spiler selv akustisk gitar på veldig mange av låtene sine. Folk her inne kan helt sikkert anbefale mer melodiøs hip-hop som samtidig er tro til stilen.

 

Når du har hørt litt mer (eller overbevis meg om at du faktisk har hørt mye fra før av), DA kan jeg kanskje ta meningen din seriøst ;)

Endret av anners
Lenke til kommentar
Smyge rundt med en femish og skrike hva hendish? :p Ken er talentfull og fete rim, men de tidligste albumene hans er ikke så bra etter min mening, det beste han har levert er jo 2 legender uten penger med tommy tee. Og sangen Jalla Jalla med Tsahwe..

6399107[/snapback]

Ken Ring er vel Skandinavias beste rapper IMO. Kanskje bortsett fra Opaque.

Lenke til kommentar
Hip-hop og ram går ikke i sjangeren musikk i min hjerne. Jeg mener... det ER jo ikke musikk. Bare folk som står og babler ting så raskt så fort som mulig og en funky trommerytme i bakgrunnen.

 

jeg mener... det e helt sykt at folk hører på det.

 

Utenfor min fatteevene...

 

(og jeg er ikke en metal-fyr)

6399537[/snapback]

 

Har du lest første post? Det står ganske klart og tydelig der at hvis man ikke har noe konstruktivt å si, kan man heller la være å si noe i det hele tatt, en regel som fungerer bra i mange sammenhenger.

 

EDIT: Glemte å lese siste side. Sorry for at jeg tok opp dette igjen.. :blush:

 

Ken Ring, han liker ikke jeg ass. Har ikke likt noe av det jeg har hørt av han (Bl.a. Berättelsen, Prinsessa, Se dig omkring, Jalla Jalla). Skjønner ikke hva folket her ser i musikken hans.

 

NP: The Roots - The Seed

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Smyge rundt med en femish og skrike hva hendish? :p Ken er talentfull og fete rim, men de tidligste albumene hans er ikke så bra etter min mening, det beste han har levert er jo 2 legender uten penger med tommy tee. Og sangen Jalla Jalla med Tsahwe..

6399107[/snapback]

Aldri vært noen stor fan, men det du nevner der er ganske bra. Og så har han en ganske fet collabo med Proof fra D12.

 

 

 

Hip-hop og ram går ikke i sjangeren musikk i min hjerne. Jeg mener... det ER jo ikke musikk. Bare folk som står og babler ting så raskt så fort som mulig og en funky trommerytme i bakgrunnen.

 

jeg mener... det e helt sykt at folk hører på det.

 

Utenfor min fatteevene...

 

(og jeg er ikke en metal-fyr)

6399537[/snapback]

 

For det tredje: Tekst! Tekster er vesentlig i all musikk (bortsett fra tekno og rene instrumentalsjangre/grupper). Hip-hop tar dette lenger, og baserer mye av musikken på selve tekstene. Mer tekst og mer innhold, mere meninger og du får mer ut av å høre på det. Og pleeeeaase ikke kom med "Det er bare negre som snakker om hvor mange de skyter og hvor stor bling de har rundt penisen sin.", da er vi inne på dette med allsidighet igjen.

6399887[/snapback]

 

Dessverre er det slik at mye av mainstream-hip-hop'en ikke har noen særlig mening med teksten sin, annet enn å nevne "pussy", "fuck", "ass", "booty" etc. så mange ganger som mulig og samtidig få det til å rime/høres bra ut.

Lenke til kommentar
Ken Ring, han liker ikke jeg ass. Har ikke likt noe av det jeg har hørt av han (Bl.a. Berättelsen, Prinsessa, Se dig omkring, Jalla Jalla). Skjønner ikke hva folket her ser i musikken hans.

 

NP: The Roots - The Seed

6401010[/snapback]

 

Ey.. Ken Ring er gangsta! :D Dont hate the player, just hate the game!

 

Ken Ring er kanskje ikke den beste rapper'n, men han har så sykt lættis låter..bare hør godt på tekstene hans fra To Legender Uten Penger...det er jo helt lættis det greiene han sier...

 

''er det no weed på gang her inne eller?''

 

@ Sneakerholic: fett å se at du digga musikken, alltid ålreit å kunne tipse andre om ny musikk, særlig hvis de digger det :)

Lenke til kommentar
Bare eg som ikke takler g-unit her ja. Hmm.....

 

Anyways begynt å høre litt på "alternativ" hiphop fra frankrike, spania, chile, england og litt forskjellige.

Oi kult da. Ja alternativ hip hop er ganske kult, det blir fort kjedelig med ensformig bling bling rappere. Jeg er fra chile så jeg lurte på hvilke chilenske rappere du hørte på?

 

Og forresten, som litt alternativ hip hop så kan jeg nevne Outkast og Atmosphere.

3011000[/snapback]

 

Digger noen franske jeg ikke kan navnet på.. har hørt de ett par ganger, skikkelig bra :D

Lenke til kommentar
Smyge rundt med en femish og skrike hva hendish? :p Ken er talentfull og fete rim, men de tidligste albumene hans er ikke så bra etter min mening, det beste han har levert er jo 2 legender uten penger med tommy tee. Og sangen Jalla Jalla med Tsahwe..

6399107[/snapback]

Ken Ring er vel Skandinavias beste rapper IMO. Kanskje bortsett fra Opaque.

6400296[/snapback]

 

Støttes. Ingen kan flyte bedre på skandinavisk. :thumbup:

 

Det om at han har mange lættis tekster, som propaganda sier. Ken er flink til å bruke humor i tekstene sine, første gangen jeg hørte "hemma med en femma av det bruna og jag njuter", lo jeg. Samtidig er Ken en "ekte" bakgårdsgutt, har opplevd mye og rapper masse om de som faller utenfor i samfunnet. Samfunnsengasjement er faktisk noe jeg savner i skandinavisk rap, så dette gjør han enda bedre i mine øyne.

Lenke til kommentar

Ok, mine anbefaling:

 

Pete Rock & CL Smooth - They Reminise Over You

The Game Feat. Busta Rhymes - Like Father, Like Son

Magic System - 1er Gaou

PSC Feat. Young Dro - Mess It Up

Ying Yang Twins - My Brother's Keeper

Ying Yang Twins - 23hr. Lock Down

Ghostface Killah - Momma

Young Jezzy Feat. Jay Z - Dope Boyz Go Crazy

Jay Z Feat. Mary J. Blige - Can't Knock The Hustle

Kanye West - Hey Mama

Kanye West - Get Em' High (Med Common og Talib Kweli)

Common - Be

Common - Love Is

Common - The Food

Common - It's Your World

Kanye West feat. Lupe Fiasco - Touch The Sky

The Roots Feat. Soulchild - Break You Off

The Roots - Guns Are Drawn

Puff Daddy & Faith Evans - I'll Be Missing You - > Klasse sang.

Puff Daddy - Señorita

Fabolous Feat. Ashanti - Into You - > Blir aldri lei denne.

 

Osv osv, det er så mange sanger som er gode. La de andre komme med tips også :) .

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...