Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å koble sammen to pc'r

Anbefalte innlegg

Har kjøpt to nye nettverkskort, puttet i hver sin PC, det er helt standard 10/100 Netgear PCI kort kjøpt på Elkjøp for 149 kr stk ;)

Kjøpt en 25 meters kabel, UTP, RJ45 plugger. Denne er koblet til begge kortene men det lyser ikke grønt på noen av dem.

Prøvde å koble den samme kabelen i nettverkskortet hvor jeg vanligvis har ADSL, da lyser det grønt, så kabelen fungerer tydeligvis.

Så prøvde jeg å koble kabelen fra ADSL modemet til det nye nettverkskortet, da lyser det grønt, tydeligvis fungerer også nettverkskortet som det skal...

Så hva kan være problemet? Har rotet rundt med alle tenkelige innstillinger, men ingenting hjelper, uansett så skal det jo egentlig lyse grønt i begge kortene bare maskinene står på og du har koblet i kabelen. Noe det ikke gjør... Er ikke første gang jeg gjør det her heller, selv om man skulle tro det ;) Så det irriterer meg helt sinnsykt, for egentlig veit jeg at alt er gjort riktig...

Hadde satt veldig pris på eventuelle forslag...

Endret av cockmyrifle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen er ikke krysset, det er problemet. "Kryssingen" består i at nettverkskabler har en "send" og en "receieve"- kabelbar. I huber og switcher et det tatt høyde for dette. Du kan se på kabelen om den er krysset eller ikke. Ta begge kontaktene ved siden av hverandre, med plastfliken ned. Hvis fargekodene på begge pluggene har samme rekkefølge, er kabelen IKKE krysset. Det er en vanlig patchekabel. Hvis pinne 1,2 og 3,6 er byttet om i den ene pluggen, er kabelen krysset.

Jeg tipper at du sitter med en vanlig patchekabel. UTP betyr bare at kabelen din ikke er skjermet mot støy. Har ingenting med kryssing å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...