Gå til innhold

problem med noko som heiter "GRUB"

brhm

Anbefalte innlegg

Hallo...

Dette må eg innrømme at eg ikkje har peiling på og kanskje er postinga mi kanskje på feil stad, men her er problemet:

Eg har ein disk med XP på og ein med fedora core på. Den sisnevnte havarerte og nå klarer eg ikkje å starte Windows på den andre (som står som primary master?). Eg forstår ikkje dette sidan eg aldri har hatt noko anna enn windows på denne disken. Problemet er det same uansett om eg har den havarerte disken i maskina eller ikkje.

Kan nokon hjelpe meg? Målet er først og fremst å få Windows opp å gå sidan kona mi bruker det.

Brhm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når eg startar maskina med knappen på framsida kejm det til det skjermbilete der hardwaren vert lasta inn og etter ca. 10 sekunder dukkar det opp ein heilt svart skjerm der det står GRUB øverst i venstre hjørne. Derifrå reagerer maskina berre på "reset" og "Ctrl Alt Delete"

Lenke til kommentar

Wild guess, siden jeg ikke kan så mye om det:

GRUB (Grand Unified Bootloader) er bootloaderen din, det er den som lar deg velge mellom Windows og Linux. (Er det forresten mulig å endre GRUB-bildet til Morpheus som tilbyr "red pill" og "blue pill" (Linux og Windows?) :p )

Den har sikkert ligget på Linux-disken din, og av en eller annen grunn mangler windows-disken en egen MBR som fungerer uavhengig av GRUB. Windows er veldig flink til å voldta gamle bootloadere, så om du setter inn win-CD-en, booter fra den og bare reinstallerer skal det funke igjen.

(Det er sikkert noen feil i det jeg nettopp skrev, men konklusjonen bør være den samme...)

Lenke til kommentar

http://www.tech-recipes.com/windows_tips469.html

1. XP Disc

Many people do not know that the XP disc is bootable. Once this boots you may either install/reinstall windows or open the recovery console. From the recovery console you can run chkdsk, fixboot, fixmbr, and some partition tools. Typing help from the command line will give you your options.

Velg "reparer" og kjør fixboot og fixmbr.

Om du senere skal igang med linux kan du bruke lilo, grub, eller nt-loader'n (mulig, men litt mer styr).

Lenke til kommentar

jeg har også problemer med grub.

nå er den installert på riktig MBR på N'te gang.

men uansett står det bare "GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB" når den liksom skal starte.

starter jeg fra SUSE cd'n derimot, og velger boot from harddisk, kommer bootloaderen opp, slik som jeg har konfigurert den via YAST.

jeg hadde samme problem for en stund siden, det ble løst ved at jeg valgte "remove boot mark" i HPT374 BIOS'en på epoxen min (noe som setter den første disken som boot, som bootloaderen ligger på) men et eller annet klikka med ett av OS'ene (husker ikke hva det nå var) så jeg trengte en reinstall av windows tror jeg. så kom jeg da tilbake til der jeg begynte.

har prøvd å legge den inn på MBR på alle diskene, og sett dem som Boot i HTP374 BIOS'en. men enten får jeg samme feil som trådstarter, altså en svart skjerm med GRUB øverst til venstre, eller så får jeg "GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB" rett under ACP settings og IRQ listene etc under oppstart.

hva kan være stilt galt?

og please ikkenoe sånt svar som jeg fikk på linux kanalen på IRC opprettet av forumbrukerne her: "legg inn grub på MBR og hold kjeft" for så å bli kicket. noe sier meg at admin der var maktgal?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

GRUB!!

Jeg har samme problem :wallbash: Men jeg for ikke tilgang til "recovery-console" i xp fordi jeg har en sånn jæ**a xp-version som fulgte med maskinen!

Noen tips til hvordan jeg skal få slettet mbr, slik at windows booter? Har teh ultimate boot cd, og har prøvd å slette mbr derfra. Men uansett står det GRUB oppe i venstre hjørne når jeg starter opp, og that's it - ingenting mer skjer :thumbdown:

Edit: fdisk /mbr Virker IKKE :no:

Endret av Kamera__
Lenke til kommentar
jeg har også problemer med grub.

nå er den installert på riktig MBR på N'te gang.

men uansett står det bare "GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB" når den liksom skal starte.

starter jeg fra SUSE cd'n derimot, og velger boot from harddisk, kommer bootloaderen opp, slik som jeg har konfigurert den via YAST.

jeg hadde samme problem for en stund siden, det ble løst ved at jeg valgte "remove boot mark" i HPT374 BIOS'en på epoxen min (noe som setter den første disken som boot, som bootloaderen ligger på) men et eller annet klikka med ett av OS'ene (husker ikke hva det nå var) så jeg trengte en reinstall av windows tror jeg. så kom jeg da tilbake til der jeg begynte.

har prøvd å legge den inn på MBR på alle diskene, og sett dem som Boot i HTP374 BIOS'en. men enten får jeg samme feil som trådstarter, altså en svart skjerm med GRUB øverst til venstre, eller så får jeg "GRUB GRUB GRUB GRUB GRUB" rett under ACP settings og IRQ listene etc under oppstart.

hva kan være stilt galt?

og please ikkenoe sånt svar som jeg fikk på linux kanalen på IRC opprettet av forumbrukerne her: "legg inn grub på MBR og hold kjeft" for så å bli kicket. noe sier meg at admin der var maktgal?

Hvordan er HD'en din partisjonert?

Lenke til kommentar

Nå har jeg også fikset det på en eller annen finurlig måte :hmm: GRUB er iallefall skikkelig vanskelig å avinstallere, tror faktisk den enda er på min maskin... Men nå booter jeg fra HD1, fikk fikset det med Ranish partision manager.

Søkte på Google etter løsning, men de fleste mente "fdisk /mbr" eller fixmbr i xp reconstruction console var løsningen - dette funket ikke for meg iallefall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...