Gå til innhold

Prosjekt: Lydløs PC til MS MediaCenter 2004

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en LYDLØS PC som skal brukes til følgende:

• Lydløs MediaPC som skal stå stua
  • TV tuner til LCD TV/Prosjektor
  • Opptak fra kabelTV direkte til harddisk.
  • Avspilling av MP3 og filmer

Funksjonelle KRAV i prioritert liste

• Lydløs
  • Meget bra kvalitet på TV tuneren
  • Realtime MPEG encodig av TV signaler
  • Fjernkontroll
  • Trådløst nettverk samt gigabit ethernet forbindelse
  • Surroundlyd ut. Dvs at jeg kan ta lydsignaler og koble disse til eksterne forsterkere. 5.1, 6.1, eller 7.1, eller rute lydsignaler digitalt til ekstern hjemmekino forsterker.
  • DVI utgang til LCD skjerm
  • Utgang til vanlig TV/Prosjektor/LCD Tv. Helst via kompentutgang, alternativ SCART, S-Video.
  • Analog lyd inn
  • Pris mindre enn 10k

Funksjonelle ØNSKER, men ikke krav

• DAB Radio
  • Radio FM
  • Mulighet for satellittkort
  • HDTV
  • Digital innganger for lyd og bilde fra DVD spillere
  • Kortleser for forskjellige typer minnekort.

Jeg har tenkt å bruke Microsofts mediacenter programvare eller MediaPortal Den skal ikke brukes til spill eller avanserte operasjoner, og derfor trenger jeg ikke avanserte 3D grafikk kort eller raskeste CPU. Har sett på ATIs AIW kortene og lurer på hvordan disse er i forhold til andre tilsvarende kort. Jeg trenger som sagt ikke kraftig 3d kort, så da må det vel finnes andre alternativer?

Har dere noen ideer/forslag til kompenter?

Bør systemet baseres på AMD eller INTEL? AMD kan vel underklokkes til å bli stille, mens INTEL 925 pla

Bør jeg ha støtte for PCI-E?

osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet en del mer. Aktuelle komponenter:

Hovedkort:

Abit IG-80

ASUS P5GD1-VM

AOpen i915Gm-I

Harddisk:

Maxtor's MaXLine III SATA disk med Command queing

TV Kort:

ATI Home Theatre 500 Pro referansekort

POV NVTV Digital Tuner Kort

Har ikke bestemt kabinett enda.

Lenke til kommentar

Intel P4 over 3Ghz pga. dual channel minne og ffdshow filter.

Minne, 2x256 holder rikelig til HTPC bruk.. men om du har penger til overs kan du jo gå for 2x512mb.;) Sats på så raskt minne som overhode mulig.

Skjermkort, FX5700/5900 da disse har veldig mykje reinere bildesignal behandling enn Radeon kort.. Så kan du evnt. om du har CRT prosjektor, sette på en MP-1v3 fra Mike Parker for å bedre bildesignalet enda meir..

Fjernkontroll, Streamzap er den med enkleste programvare og er ganske rimelig. Vil satse på IR så sant du kan, om du har pcen i samme som du skal benytte den.

Vifter, Silenx. Evnt. vannkjøling om du har råd.

Harddisk, Samsung Spinpoint går for å være den mest stille.

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Enig.. Har mer eller mindre bestemt meg for å kjøre Intel på nytt 915p chipsett som har PCI-E buss og Intel HD Audio. (Samt CC for HD)

Dual minne på 1 gb er åpenbart. Her brukes DDR1 med lav CAS.

opprinnelig hadde jeg tenkt på VIA C3 prosessorer, men ser at disse ikke duger til ffdshow. Dermed er denne ut.

Ser litt på Shuttle XPC SB81P som kabinett. Lyden er vist nok lav. Jeg kunne tenke meg å underklokke CPU slik at denne ikke bråker så mye.

Takk for tips på skjermkort. Det er klart at jeg sikler på ATIs nye kort, men aner ikke når disse blir tilgjengelige.

Jeg fortsetter undersøkelsene.

Lenke til kommentar

Han trenger jo ikke noen super-PC da ;)

ffdshow?

Vil vel si at en barebone er tingen her. Det gjelder bare å finne en som er støysvak.

Når det gjelder AIW-kortene, så har jeg det selv og er godt fornøyd. Men jeg har ikke hatt noen andre TV-kort, så det blir vanskelig for meg å si om AIW er bedre eller ikke. Men jeg vil nesten tippe at et dedikert TV-kort er bedre.

Lenke til kommentar

ffdshow?

Vil vel si at en barebone er tingen her. Det gjelder bare å finne en som er støysvak.

Når det gjelder AIW-kortene, så har jeg det selv og er godt fornøyd. Men jeg har ikke hatt noen andre TV-kort, så det blir vanskelig for meg å si om AIW er bedre eller ikke. Men jeg vil nesten tippe at et dedikert TV-kort er bedre.

Jo, for å kjøre ffdshow som (filter for film avspilling, divx, dvd osv.) er 3ghz absolutt minimum.. :yes:

Her bør ein helst være i nærheten av 4 ghz for at du skal kunne ha full frihet.

Det er snakk om resize av bildet, sharp filter, blur, osv osv. Å resize dvd-bilde til f.eks. 1920x 1440 kreves det ein del Ghz.:)

Men klart, om ein bare skal bruke maskina til crt-tv, uten ffdshow holder p3 750mhz rikelig.

Frodest, nyeste Geforce slår x800XT kortene osv.. Her f.eks. med vannkjøling på kjøpet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300416&cks=PRL

Endret av crusade
Lenke til kommentar

...

Jo, for å kjøre ffdshow som (filter for film avspilling, divx, dvd osv.) er 3ghz absolutt minimum.. :yes:

...Men klart, om ein bare skal bruke maskina til crt-tv, uten ffdshow holder p3 750mhz rikelig.

Jeg har sett og lest mye på diskusjoner rundt slike maskiner, og det er spesiselt en ting som ofte blir et tema:

Hva er ffdshow? Folk som skal ha PC til stue/multimedia bruk må bestemme seg først om de trenger dette synes jeg.

Jeg klarer lett å bygge det jeg vil av multimedia pc som IKKE støyer hvis jeg kunne sett bort fra ffdshow. Men så var det denne prosjektoren da ;) Den liker større oppløsning enn det vi får via PAL signalet.

Har testet en VIA C3 prosessor sak som fungerte helt utmerket til å spille av DVD plater ol, helt til ffdshow ble tatt i bruk. Da var det slutt.

Utfordringen slik jeg ser det er å få en Pentium prosessor til å bli stille uten at dette koster over 10k. Bruker en Shuttle løsning blir prisen fort 14k, og da uten avansert 3d grafikk kort. (Generelt tror jeg dette er en utfordring for hele bransjen som ønsker å lage slike maskiner)

For all ettertid burde alle (inkl meg selv) lage to kategorier for diskusjoner av slike PCer: med og uten ffdshow.

Jeg skal prøve å bygge en støysvak PC til en kamerat neste uke. For se om der er noen erfaringer jeg kan ta med videre.

Lenke til kommentar
Ser bra ut de oppsettene du lagde der Frodeste. Stussa dog litt over "Low-end" forslaget:

Veldig bra RAM du hadde der.

Kabinett?

EDIT: OT: Virker som ffdshow burde bli integrert slik at maskinvare tar det direkte.

Er ikke ferdig med low end enda. Ei heller high end. løsningen. :)

Kom gjerne med kabinett forslag til low end løsningen. (ITX eller mikro ATX hovedkort)

Lenke til kommentar

lowend løsningen synes jeg prisen begynner å bli høy.

Finnes noen andre gode komponenter som er stille og raske som kunne erstatte de som står? Der må da være noen mer rimeligere ram som gir meg 1 gb med lav CAS?

Enn DVD brennere? Jeg ser at der finnes noen til 600-700 spenn, men jeg liker plextor.

Jeg synes at en lowend løsning burde ha kommet langt lavere ned i pris. Kanskje jeg heller burde satse på 2x256 mb ram?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva du skal med 1024MB RAM til en low-end HTPC?

En TwinMOS brikke på 512/256MB burde da holde?

Du har nok rett. Skal justere dette. Jeg har bestilt flere av delene og venter på leveransen. Kommer tilbake med mer info om lyd og ytelse når jeg får delene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...