baldytheman Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Har brent CD-plater siden tidenes morgen, og prøvd utrolig mange merker - både plater og brennere. I den senere tid har jeg registrert at enkelte av mine "litt eldre" brente plater har begynt å fuske, tenkte ikke så mye på at det kunne ha med kvaliteten på platene å gjøre, men heller mer at jeg hadde behandlet dem litt uvørent, riper osv. Etter å ha funnet litt for mange halvveis defekte plater - så begynte jeg å sjekke rundt litt på nettet ... her er hva jeg fant http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom...d_quality.shtml Burde ha interesse for ALLE som kjøper CDR - og spesielt for de som brenner for å lagre ... Lenke til kommentar
KidComa Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg er fullt klar over at cdr-plater ikke holder evig. Når de eldste begynner å nærme seg 10 år er det på tide å finne et annet media å ha informasjonen de holder på. For de fleste vil vel dette være dvd'er eller større hd'er (og folk lurte på hva jeg trengte med 1TB lagring...) Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg har også studert CD-R plater og kvalitet i noen år. Har funnet ut a Kodak holder veldig lenge, mens basf, Verbatim, mmore og en del andre er langt fra så gode. Den artikkelen på cdmediaworld er dessuten veldig utdatert. Kommentarer på en del "kjente" CD merker: Verbatim: De som heter datalife plus er produsert av mitsubishi chemicals og kan være alt fra bra til dårlige, mye avhenger av om brenneren er riktig tuna for disse platene. De platene som ikke har plus på slutten av navnet(dvs heter bare datalife eller valuelife): er produsert av CMC magnetics eller multimedia masters & machinery eller moser baer i India. Det varierer en del, kvaliteten på disse er varierende men ligger ca sånn rundt middels. MMORE: Er prosusert av diverse produsenter gjemnnom tidene, men er akkurat nå produsert av moser baer i India. Moser baer produserer dessuten også de noname platene som komplett selger nå(de med en grønn beskyttelses plate i topp og bunn av spindelen). Kvaliteten er litt over middels og MMORE protection system er bare ord på papiret i praksis er det bare de samme platene som komplett selger som noname med MMORE logo på. Smartbuy: produsert av Prodisc i Taiwan, de 32X sertifiserte platene er av meget høy kvalitet og vil uten problemer kunne brennes på 40X av flere brennere(ikke plextor 40X). Prostore: produseres av multimedia masters & machinery og moser baer India. litt over middels kvalitet og som noen hinter til, blir produsert på samme fabrikk som verbatim sine billigplater (Valulife og datalife uten plus'en bak). Memorex: produseres av mange forskjellige produsenter her er noen: Ritek(her fabrikker flere plasser i verden men hovedtyngden er i Taiwan): god kvalitet MPO i Frankrike: Veldig god kvalitet CMC magnetics i Taiwan: under middels kvalitet Postech i Taiwan: Grei nok kvalitet. Prodisc: God kvalitet Mr.Platinum: Produsert av Postech i Taiwan. Grei nok kvalitet. Basf/emtec: produsert av diverse produsenter, CMC Magnetics, moser baer india, multimedia masters & machinery og mange fler. Ikke verdt prisen. Kodak: er produsert av kodak og har mye bedre kvalitet enn de fleste andre merker, men så er prisen deretter også. OC-Freak http://www.cdfreaks.com medarbeider Lenke til kommentar
baldytheman Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Er klar over at den artikkelen ikke er 100% up to date, men nå var uansett ikke mitt poeng å være "allvitende" her. Hva jeg ville fokusere på var at selv om plater kan brennes i 40x - og med veldig lav feilprosent, så vil ikke det si det samme som at platene er av HØY kvalitet. De fleste plater holder mål i dag, hva brennehastighet og feilprosent angår, hvis bare maskin, brenner og software er OK installert. Poenget mitt var holdbarhet på det man brenner. Jeg er ikke CDfreaks medarbeider :wink: Jeg er bare en "vanlig mann i gata" som har brent plater siden 1997/98 - og som jevnt over brenner mellom 200-400 plater hver måned ... og har gjort det siden den tid :wink: Har hatt mellom 40-50 brennere i mine maskiner gjennom årenes løp, og kjørt ALT av OS på disse. Nå har jeg kommet dithen at jeg har begynt å se på holdbarheten på det jeg brenner, ikke bare på hva det koster, eller om jeg sparer 20 sekunder på å bytte brenner i morra :wink: Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Grei liste OC-Freak. Men, jeg savner omtale av et kjent merke! (som jeg bruker mye av) TDK Wazzup with them? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 TDK: Produserer plater selv og får dem produsert av andre også: TDK: de gamle TDK produserte platene var ikke spesielt gode men virka stort sett greit nok når man brant dem på lav hastighet. De nye gull(phthalocyanine DYE type, short strategy) platene til TDK er derimot meget bra. Ritek: Mye av platene til TDK er produsert av ritek, ritek er tross alt verdens største CD-R plate produsent. De platene som TDK har solgt har vært grønn/blå (cyanine DYE type, long strategy) og kvaliteten på disse er rundt middels. Taiyo Yuden (made in Japan): Taiyo Yuden oppfant CD-R platen i samarbeid med sony så de har ganske lang erfaring på området. Platene er av meget bra kvalitet, kan enkelt gjenkjennes med at området nærmest senterhullet er litt gråaktig/ikke fullt gjennomsiktig. Cyanine DYE type/long strategy. Blå/grønn bakside. Ikke brenn disse platene på høyere hastighet enn de er sertifisert for, det kan gi problemer. Lenke til kommentar
Truman Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 OC-Freak: du later til å ha peiling på cd-r. vet du noe om de tidligere så legendariske maxoptix-platene?? hvorfor har de forsvunnet? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 jeg har i lang tid brukt Verbatium cd-plater. har også hørt at de har god kvalitet og lang levetid... men det er vist ikke slik? bør jeg bytte merke? eller? Lenke til kommentar
shorin Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Har ikke så veldig peil på cd-medium's,men hold dere vekk fra IMATION CDR'S(tror d var 1x-12/16x).Brente litt på de en stund,og merket at hele "belegget" løsnet etter 3 dager i bilen,når det var litt varmt i været.Veldig kjipt! (disse har "begrenset" livs garanti) Ellers må jeg si meg fornøyd med verbatim,har aldri hatt noe "stress" med de p.s Basf hadde samme svakhet som over-nevnte(tror det var 1x-12x versjonene) [ Denne Melding var redigert av: shorin på 2002-05-24 16:03 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå