Gå til innhold

Kjøling til 3.2ghz P4!

neon123

Anbefalte innlegg

Du mente sikkert Prescott..

NW går ca.10 grader under en tilsvaende Prescott..(vi snakker her om samme klokk.og i samme kabinett ellers).

Jeg veit det.. for jeg har både NW og Prescott (2 av hver)...

Edit:

Cristaah...den temp'n der er nok ikke heeelt rett.. 33 grader under load på en P4..det være seg NW eller Prescott er *tvilsomt*..når vi snakker *luftkjøling*.

Jeg nekter dog ikke at du har ett-eller-annet-prog som rapporterer den temp'n.. Har selv både den Zalman'en og Thermalright'en montert på Prescott'ene og de klarer jo å holde dem under 50grader under load.. og det er bra (og dette er *korrekte* temperaturer.)

er mange som har sagt det samme som deg.. men de fleste har skjønt det når jeg sier at pc'en står nesten i vinduskarmen, og med 6 vifter som blåser luft inn, 4 vifter som har luftsirkulasjon, og 2 vifter som blåser ut =) ( Bare 5 vifter som brukes til "vanlig", utenom når jeg spiller eller lignende "krevende" ting )

og som en liten edit.. Viser samme temp i bios, mdm 5, asus probe, og lignende andre programmer folk har slengt på meg for å skjekke :p

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

..."programmer folk har slengt på meg"..hva er det slags argumentering?

Alle program.. det være seg BIos.. og div. andre (som du lister opp).. som *leser av* BIos bør jo vise det samme.. So?

Betyr det at det nødvendigvis er korrekt? Nei..

Da må du bruke en "ekte probe".. ikke Asus probe.. :-)

Dersom du har en NW og med det oppsettet du skisserer samt at du får inn *kald* luft.. så er det nok ikke umulig at du har så lave temperatrurer ja...

Kanskje du bør prøve noen flere HK først før du uttaler deg, men det har du kanskje? Da bøyer jeg meg i støvet for deg "O store kjøleguru"... :p

Jeg har imidlertid en del systemer med ulike HK.. og Asus er en av de som rapporterer nokså lave temperaturer i forhold til f.eks. MSI.. og Aopen (med samme CPU). Men det er fint å skryte av temp'en sin også.. sikkert mye annet en kan skryte av også...

Ad topic..

Zalman (7000-serien) og Thermalright (SLK-948) er to av de bedre kjølerene trådstarter kan velge...

Lenke til kommentar
Mist'en er "godkjent".. ikke mer..

Du kjøper en slik en mest fordi du hater støy... ikke for å klokke eller skryte av lav temp.

Du finner nok av reviews på nettet (google) som viser dette...

Stort sett finner du en Zalman eller Thermalright (med "Monster-papst") på toppen.

I så mate er Zalman (7000-serien) meget bra.. kjøler utrolig bra og lager lite støy.. selv på "normal" (dvs. ca. 2800rpm).

En annen kjøler (som er meget billig) *og* som kjøler bra er Thermaltake Laser 7+. Den bråker noe aldeles forferdelig på full guffe.. (7000rpm), men da holder den fint tritt med de aller beste kjølerne.. til "halv pris" (omtrent).

Du får den i de fleste Webshops til ca. kr.250... Har den stående i ett NW-system...og bruker "sonden" til å regulere viftehastighet.. Funker "fett" (som du ynder å kalle det).

Okey.. Men alle de kjølingene som man skal bruke får å klokke med dem bråker vel noe så inni helvete!! eller noen tips som ikke bråker får mye! helst ferdige kjølinger! ;)

Lenke til kommentar
..."programmer folk har slengt på meg"..hva er det slags argumentering?

Alle program.. det være seg BIos.. og div. andre (som du lister opp).. som *leser av* BIos bør jo vise det samme.. So?

Betyr det at det nødvendigvis er korrekt? Nei..

Da må du bruke en "ekte probe".. ikke Asus probe.. :-)

Dersom du har en NW og med det oppsettet du skisserer samt at du får inn *kald* luft.. så er det nok ikke umulig at du har så lave temperatrurer ja...

Kanskje du bør prøve noen flere HK først før du uttaler deg, men det har du kanskje? Da bøyer jeg meg i støvet for deg "O store kjøleguru"... :p

Jeg har imidlertid en del systemer med ulike HK.. og Asus er en av de som rapporterer nokså lave temperaturer i forhold til f.eks. MSI.. og Aopen (med samme CPU). Men det er fint å skryte av temp'en sin også.. sikkert mye annet en kan skryte av også...

Ad topic..

Zalman (7000-serien) og Thermalright (SLK-948) er to av de bedre kjølerene trådstarter kan velge...

Så vidt jeg har fått frem av tester, utført av bla. overklokking.no , så viser asus kort 2-5 grader for høy temperatur, mens abit viser helt feil med opptil 15 grader for lite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så vidt jeg har fått frem av tester, utført av bla. overklokking.no , så viser asus kort 2-5 grader for høy temperatur, mens abit viser helt feil med opptil 15 grader for lite.

Nå surrer du igjen (ref NW vs. Prescott og varme). Se svaret fra "Alcoholicday"..

Så kan du kanskje opplyse om du har en NW eller Prescott.. da det har *veldig* mye å si på temp...

Som jeg sa... Har du en NW og ett system som klarer å tilføre *kald* luft (slik du beskriver).. ja da er uder 40 grader load ikke usannsynlig.. særlig dersom du har ett Asus-HK..

:p

Neon123:

KJøp deg en kjøler nå.. du har fått ett par gode forslag.. Dersom du nå plutselig vil bruke kr.500 på en kjøler.. da er den nye utgaven fra Thermalright absolutt å vurdere...Men den stiller nok i en helt annen klasse enn den Mist'en du så gjerne vil ha. Jeg tror den "Frostbite'n" vil holde..og den er jo meget stille..og det er viktig for deg etter som jeg skjønner..Nå trenger du ikke spørre mer... :p

Lenke til kommentar

Nå surrer du igjen (ref NW vs. Prescott og varme). Se svaret fra "Alcoholicday"..

Så kan du kanskje opplyse om du har en NW eller Prescott.. da det har *veldig* mye å si på temp...

Som jeg sa... Har du en NW og ett system som klarer å tilføre *kald* luft (slik du beskriver).. ja da er uder 40 grader load ikke usannsynlig.. særlig dersom du har ett Asus-HK..

:p

Neon123:

KJøp deg en kjøler nå.. du har fått ett par gode forslag.. Dersom du nå plutselig vil bruke kr.500 på en kjøler.. da er den nye utgaven fra Thermalright absolutt å vurdere...Men den stiller nok i en helt annen klasse enn den Mist'en du så gjerne vil ha. Jeg tror den "Frostbite'n" vil holde..og den er jo meget stille..og det er viktig for deg etter som jeg skjønner..Nå trenger du ikke spørre mer... :p

hukommelse er ikke min sterkeste side ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er en bra sammenligning av P4 kjølere her:

http://www2.hardware.fr/articles/479/page18.html

Takker! Meget bra link (selv om man bør kunne litt "froskspiser-språk") :p

De som leser denne testen bør ha i minne at "vinnerne" har vifter som krever øreklokker! Dvs. at det i praksis er Zalman's 7000-serie, Swiftech og Thermalright som vi har foreslått her som er "best" i daglig bruk (de to sistnevnte da med stillegående Papst-vifter eller tilsvarende).

Det er også interessant å se økningen på bortimot 10 grader ved OC og økning av VCore..

Etter det jeg kunne lese (fransk) så har de testet med en NW.. forskjellen på uklokket og klokket (+VCOre) er forskjellen mellom NW vs. Prescott uklokket.. Jeg vet... ved empiriske forsøk ;)

Edit(Neon123):

Coolermaster Aero 478 bør også vurderes.. du klarer sikkert ikke bestemme deg på en stund ennå. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...