Gå til innhold

Posten glemte å ta betaling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta det fra én som har rota mye med penger i in tid: BETAL!

Ikke bare får du mye bedre samvittighet men hvis du begynner med å ignorere regninger nå, kan det fort bli en "vane". Det nytter IKKE å tro at dette blir glemt etter hvert. Hverken av deg eller de du faktisk skylder penger.

Har du problemer med å betale nå, så ta iallefall kontakt med Posten og forklar situasjonen din. Si at du VIL betale, men må få ta det i 2-3 rater. Gir du ikke lyd fra deg kommer inkasso apparatet til å bli satt i gang og da kan det bli dyrt! Tro meg!

Få ordnt opp med én gang! Har du konto i Posten, kan du be dem om kontokreditt på det pålydende beløpet slik at du blir trekt et fast beløp hver måned. Er du over 18 bør ikke dette være noe problem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
om jeg IKKE måtte betale 2 mnder seinere eller noen gang, tipper min hadde dritti i det leeeeeenge og godt ass.

Edit: Er ikke hans feil, de som utleverte pakka uten å ta betalt for den.

Da klager du vel heller aldri på at ting er dyrt? Siden du ikke har noe imot å være blandt dem som gjør det dyrere.

det har vel aldrig skjedd meg, så nå driver du med "bastante påstander" som, om ikke jeg tar feil, gir en advarselsøkning. Og jeg kjenner jeg blir personlig angrepet her...

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som er riktig eller galt her, eller hvem som har feilen. Tror bare du må følge samvittigheten din. Men jeg kan fortelle at det samme skjedde meg for noen år siden da jeg hadde bestilt en skjerm. Etter noen mnd fikk jeg også en slik lapp fra postkontoret og jeg overså den. Og jeg hørte aldri noe etterppå. Etter 1 år fikk jeg allikvel litt kalde føtter og var redd for inkasso og drit, så jeg ringte dem, og da fikk jeg beskjed om at saken var så gammel og at sålenge de ikke hadde gjort noe med det til nå så måtte posten ta det på sin kappe. Damen jeg snakket med sjekket systemet deres og de fant ingenting på meg der. Dette er 3 år siden nå og jeg har fremdeles ikke hørt noe, og jeg har handlet mye mere fra samme plassen i ettertid og har ikke hørt noe derifra heller....

Lenke til kommentar

Dere med "ikke betal"-forslag. Skjerp dere! Og å unnskylde om at Posten har forsikring bare viser hvor mye dere tror dere kan og hvor lite dere egentlig kan.

Med tanke på om butikken får betalt fra Posten, er jeg noe overrasket å høre at Posten ikke betaler før de evt. får pengene fra kunden. Jeg hadde egentlig trodd, på lik linje som alt annet i verden, og Posten må stå som ansvarlig ovenfor butikken når varen er levert ut til kunden, og at Posten må sitte med problemet om å kreve inn betaling fra kunden. At Posten gjør dette til butikken sitt problem er noe utrolig. Ikke umulig, bare utrolig. Jeg skulle gjerne ha fått lest hvor dette står i deres vilkår, da dette bryter med hvordan bedrifter ellers praktiserer slike tilfeller.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Det er ingen her som har nevnt at om man henter uten å betale kan man faktisk bli svindel/bedrageri-anmeldt?

Og når det er nevnt. Jeg har jobbet i posten. Hvis dere har deres hardware kjært så spander en hundrelapp ekstra og bruk en annen speditør hvis mulig. Spesiellt hvis det er hardware som koster litt.

Christian...

Lenke til kommentar
om jeg IKKE måtte betale 2 mnder seinere eller noen gang, tipper min hadde dritti i det leeeeeenge og godt ass.

Edit: Er ikke hans feil, de som utleverte pakka uten å ta betalt for den.

Da klager du vel heller aldri på at ting er dyrt? Siden du ikke har noe imot å være blandt dem som gjør det dyrere.

det har vel aldrig skjedd meg, så nå driver du med "bastante påstander" som, om ikke jeg tar feil, gir en advarselsøkning. Og jeg kjenner jeg blir personlig angrepet her...

Nå bare troller du!

Selvfølgelig blir ting dyrere om ikke alle betaler. Hvor mye tror du Windows hadde kostet om ikke 90-95% av alle kopiene som blir distribuert i Asia hadde vært kopier? Penger kan ikke oppstå av seg selv, de må komme fra et sted, og når folk stjeler fra butikkene er det de ærlige kundene som sitter igjen med regninga...

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det hadde skjedd deg. Men du innrømmer glatt at du ikke hadde hatt noe imot å ikke betale for varer. Og da regner jeg selvfølgelig med at du ikke klager over at nettopp den tankegangen er med på å gjøre varene du må betale for dyrere.

Om du føler deg personlig angrepet av den påstanden får så være.

Lenke til kommentar

Dersom han i god tro hadde hentet pakken så hadde problemet vært posten sitt. Slik er dog ikke tilfelle her. Personen viste utmerket godt at dette var en oppkravspakke. Å bevist unngå betaling er derfor som svindel å beregne. Dette er straffbart. Dersom posten har litt vett i hodet så går de til anmeldelse for tyveri.

Ett annet element som man MÅ ta i betraktning er, behandlet posten dette som en vanlig oppkravspakke og ga deg kvittering på at beløpet var mottat, men glemte å ta betaling? I så fall er posten ansvarlig.

Lenke til kommentar
Hvor mye tror du Windows hadde kostet om ikke 90-95% av alle kopiene som blir distribuert i Asia hadde vært kopier?

Er du virkelig så naiv at du tror Micro$oft hadde senket prisene på noe som helst dersom det var færre piratkopier i omløp? Det er jeg alt for kynisk til å tro på!

Forøvrig synes det er interessant at mange som henger i et forum der det slås såpass hardt ned på diskusjoner om ulovlige ting og tang tør å oppfordre noen til å regelrett svindle Posten/webshopen.

Lenke til kommentar
Nei ærlig talt! Du har fått noe du skulle ha betalt for, og du bør ikke snike deg unna å betale. Gjør du det, er det intet annet enn tyveri! Ikke at jeg tror du hadde sluppet unna med det, da.

Tror det beste du kan gjøre er å spille med åpne kort, så tror jeg du kan slippe unna uten ekstragebyrer. Kontakt posten og webshoppen og forklar situasjonen, og fortell dem at du har litt tynt med penger for tiden, men at du kan betale om en uke eller to. Sure penger, javel, men det er jo akkurat det du skulle ha betalt anyway, så hva er problemet?

Har du i det heletatt lest?

_POSTEN_ sin feil, det sier seg jo selv når man ikke tar betalt for noe som man naturligvis EGENTLIG skal ta penger for.

:no: @ Posten

Lenke til kommentar
Har du i det heletatt lest?

_POSTEN_ sin feil, det sier seg jo selv når man ikke tar betalt for noe som man naturligvis EGENTLIG skal ta penger for.

Jeg har lest hele tråden. Har du?

POSTEN sin feil at han ikke ble avkrevd betaling før pakken ble utlevert.

HANS feil at han ikke rydder opp i saken og betaler, når han VET han har fått varer han ikke har betalt for.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Er du virkelig så naiv at du tror Micro$oft hadde senket prisene på noe som helst dersom det var færre piratkopier i omløp? Det er jeg alt for kynisk til å tro på!

Forøvrig synes det er interessant at mange som henger i et forum der det slås såpass hardt ned på diskusjoner om ulovlige ting og tang tør å oppfordre noen til å regelrett svindle Posten/webshopen.

Microsoft, som alle andre bedrifter, har kalkyler på hvor mye man skal tjene på produktene sine. I disse kalkylene ligger det også beregninger for svinn. Mindre svinn fører til lavere priser.

Det der er bedriftsøkonomi grunnkurs :roll:

Lenke til kommentar

Mulig det, men det er litt for enkelt. For det første kan ikke MS uten videre føre opp alle piratkopier som svinn, av den enkle grunn at kun et fåtall av disse brukerne ville som et alternativ til piratkopier ha betalt for ekte kopier av Windows eller whatever. Dessuten tør jeg påstå at Windows-platformen ville vært atskillig mindre utbredt i verden i dag om det ikke hadde vært for piratkopiering, samt at Microsoft er grådigere enn firmaer flest, slik at det skal mer til før de senker prisene pga større etterspørsel.

Forøvrig har jeg tidligere jobbet for en av MS' underleverandører, og har sett firmaets programvareutvikling på nært hold. Derfor slike påstander som jeg kommer med her.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Her komemr en liten oppdatering. Som de fleste fåreslo, kontaktet jeg posten. Der fikk jeg beskjed om at det ville komme en regning i posten og at det ikke var mer å gjøre en å vente.

Bare for å klargjøre noe. Jeg skal ærlig inrømme at jeg i en periode håpet på at jeg slap å betale, men da det brevet fra posten dompet ned i postkassen min fikk jeg et annet lys på saken. Det gikk opp for meg at penger ikke bare forsvinner. Er nå glad at jeg får gjort opp for meg og har vel lært av mine feil som man sier.

Jeg ble overasket over hvor mange som egentlig svarte på denne tråden og det har vært interesangt å lese. Til dere som mener at jeg ikke burde ha kontaktet posten. Tenk på nytt.

Noen flere spørsmål så bare spør :)

Ellers kan diskusjonen fortsette.

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg tidligere jobbet for en av MS' underleverandører, og har sett firmaets programvareutvikling på nært hold. Derfor slike påstander som jeg kommer med her.

Så etter å ha sett Microsofts programvareutvikling på nært hold konkluderer du med at økonomene i selskapet bruker en helt annen måte å regne fortjeneste på enn alle andre firmaer?

Selvfølgelig avskrives ikke all piratkopiering som svinn. Det sier seg jo selv. Men at piratkopiering i f.eks. bedrifter koster Microsoft penger er ren fakta. Selv firmaer som piratkopierer ender opp med å kjøpe ny programvare etter at de har blitt tatt. De går altså ikke over til alternativer til f.eks. Windows og Office, men betaler boten, og betaler for neste oppgradering.

Mindre piratkopiering vil gi større inntjening, og også lavere priser. Selv Microsoft må følge økonomien, og selv for Microsoft er faren for å prise seg ut av markedet til stede.

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål. Er inkasso varsel det samme som inkasso krav. Bare lurer på hvor lenge jeg har på meg før jeg må betale. Om jeg hadde hatt en uke eller to hadde det plutselig blitt mye lettere å skaffe pengene.

Orker ikke å lese hele tråden, så det kan hende jeg sier noe som er sagt før

MEN:

Kontakt posten og legg fram saken slik den står. Si du ikke har penger nå, men at du får penger om to uker og spør om du kan få vente med å betale til da. Min erfaring er at det går i 90% av tilfellene, uansett hvem man har fått regning fra. Kostnaden på 14 dagers kredit er ingenting i forhold til kostnader og hazzle med purring og mas, sett fra bedriftens side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...