Gå til innhold

Posten glemte å ta betaling.

Anbefalte innlegg

Har også opplevd dette mange ganger, er vel mer et spørsmål om ærlighet.

Du sier du har bestillt fra nettbutikk mange ganger før, hvorfor skulle denne gangen bli annerledes?

Samme skjedde med meg da jeg skulle hente en pakke til 30000,-.

Er ikke være en at du sier, "Jeg tror jeg skal betale for det her". Så slipper du problemer også, tross alt har du jo kjøpt noe. Står ingen plasser at det gis bort?

Mvh Stikk

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roadrunner7, nå fortalte han jo faktisk bare hvordan loven er, ikke hva moren hans gjør!!

og sjikanering er vel ikke stort bedre enn stjeling?  :no:

Kan du vennligst vise meg den loven som sier at det er lovlig å stjele? Jeg mente ikke å sjikanere noen, men jeg vil helst ha dem til å tenke seg litt om. Noen kunne trengt en leksjon eller to om rett og galt...

Edit: Jeg har nå moderert den forrige posten litt; jeg var nok en tanke for krass i formuleringen. Men jeg ble bare litt forbannet over å lese om all den dårlige moralen som tydeligvis finnes rundt forbi...

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
nosto, nei, det er ikke posten sitt problem. Det er DITT problem til slutt, det kommer tilbake til deg, det er DU som er ansvarlig for å betale. Du har bestilt en vare, posten bringer den bare til deg. Du skal være bra dum for å ikke forstå at det er deg som faktisk er ansvarlig.

EDIT: Siterer Jankee.

Det er postens problem iforhold til databutikken men ditt problem iforhold til posten. Dermed er det du som er ansvarleg tilslutt.  Dessutan står det at varene er selgars eigendom til kjøpar har betalt for varene, og utan kvittering for betalinga har du lite å stille opp med.  Juridisk tilhører forsatt varene selgar og sidan du har signert på mottak har du også overført kravet til deg.   Trur du må skrape samen nok penger å ta den sure veien til posten å betale kravet.   

mvh  JanEirik

jeg er ikke fan av og ikke betale på posten jeg.og i min forige post sa jeg jo vis ikke samvittigheten tar deg da.

men det er posten sitt problem og ikke hans.vis du for det til å bli noe annet så er det du som er passe xxx.ta en tlf til posten å spør da xxxxxxx.

Lenke til kommentar

No tar du virkeleg feil nosto.

Korleis kan du meine at det er postens problem når ein har signert på eit papir at ein overtar pakken men kan ikkje bevise at ein har betalt for pakken. (eg veit at folk som har betalt kan komme i denne klemma også slik snekker`n har opplevd)

Men kjernens harde fakta er at du ikkje kan bevise at ein har betalt, og dermed har ein "stjålet" pakken.

Sjølv om eit par av punkta i Straffeloven §257 ikkje er oppfylt.

Lenke til kommentar
No tar du virkeleg feil nosto.

Korleis kan du meine at det er postens problem når ein har signert på eit papir at ein overtar pakken men kan ikkje bevise at ein har betalt for pakken. (eg veit at folk som har betalt kan komme i denne klemma også slik snekker`n har opplevd)

Men kjernens harde fakta er at du ikkje kan bevise at ein har betalt, og dermed har ein "stjålet" pakken.

Sjølv om eit par av punkta i Straffeloven §257 ikkje er oppfylt.

ring til posten da så får du svar

men kan posten bevise at du ikke har betalt.

da var vi like langt

Endret av nosto
Lenke til kommentar

Viss du meiner at det ikkje har kundes problem korleis kan då posten sende ut purrekrav?

Når eit firma som posten sender ut rekninger må dei ha eit juridisk grunnlag for det, dei sender ikkje ut purringer i vilden sky.

(og så ser me vekk frå kataloghaifirmamene sidan desse er irrelevante for dette)

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Viss du meiner at det ikkje har kundes problem korleis kan då posten sende ut purrekrav?

Når eit firma som posten sender ut rekninger må dei ha eit juridisk grunnlag for det, dei sender ikkje ut purringer i vilden sky.

(og så ser me vekk frå kataloghaifirmamene sidan desse er irrelevante for dette)

mvh

JanEirik

dem prøver seg seff.hadde vel jeg gjort å det

har du fått brevet?

Endret av nosto
Lenke til kommentar

Jeg vil også være med å dividere! :)

Har jobba i PIB (Post-i-Butikk) men har også opplevd å få spørsmål om ikke betalt vare fra en webshop ca. 8mnd etter at jeg hadde fått (og betalt!) varen.

Så for å nøsste litt:

Fra PIB/postbetjentens synpunkt:

Dersom butikken man jobber i ikke spesielt har en forsikring som dekker slike tabber, så blir det personen som jobbet i posten som får smellen. Dvs at om jeg leverer ut en pakke til 30 000 uten å ta betalt for den, så får jeg en kraftig smell om inte vedkommende som tok i mot pakken betaler innen rimelig tid.

Et problem for oss som jobber med slikt er at rett som det er så ankommer pakken (postoppkrav) en eller to dager FØR selve postoppkrav giroen som skal sitte ved følgeseddelen. Dette betyr at det blir vanskeligere å oppdage at en pakke er oppkrav, særlig om det er lang kø og man er stressa. Har nesten levert ut uten betaling selv jeg. Har alldrig helt fatta hvordan disse giroene kan komme i en samlekonvolut med internpost et par dager etter pakken, det må være et eller annet som kan gjøres bedre internt i posten på det punktet.

Uansett, når man henter ut pakken, så skriver både kunde og postfunksjonær under på lapper som viser at posten har levert ut varen og at kunden har tatt i mot varen. Kan godt forstå hvordan slike diskusjoner som den vi har her kan oppstå, for kunden har jo (kan man si) fått ut pakken, noe som bare skal være mulig om man betaler. Dette er jo uheldigvis ikke det samme som at man derfor kan kreve å ikke betale når slike feil oppdages. (Og at man har tynt med penger og allerede har brukt de pengene på noe annet mens man gikk å ventet på å få regningen i posten er jo bare for dumt!!)

Men, som jeg sa til å begynne med, jeg har sett dette fra begge sider. Fikk selv en e-mail fra itbutikken tror jeg det var, der det sto at de ikke hadde registrert pengene for en CD-rom som vi hadde kjøpt på oppkrav. Jeg kvitterte med at den var sendt på oppkrav og at siden jeg hadde fått den så burde det være bevis nokk på at jeg hadde betalt. (Jeg var mer naiv "back then"). De sa da at de behøvde all informasjon som jeg kunne gi dem slik at de kunne kreve pengene fra posten. De ville ha serie-nummer på CD-ROM'en samt allt annet jeg kunne finne (så som postens pakke kvittering etc). Jeg gav dem det jeg fant og hørte alldrig mer fra verken dem eller posten. Forskjellen her var at jeg FAKTISK HADDE BETALT, så det kan jo være at de til slutt fant pengene og at det er derfor jeg ikke har hørt noe mer fra dem.

blabla blabla.. noen som kan se at jeg er trøtt og har det kjedelig?

Jaja. kort oppsummering da:

Betal. Har du ikke pengene nå (som du har sagt), så er jo dette ganske dumt, men det er ikke verre enn at du faktisk tar kontakt med posten (slik som det står i brevet du fikk) og sier dette. De vil sannsynligvis bare være glade for å få en avklaring på saken. Si at du ventet på regning fra databutikken og at det var derfor du ikke meldte fra dersom de skulle spørre. Mest sannsynlig så kommer det å være en posetiv telefon samtale. De gjorde feil, de forsøker å fikse opp og du sammarbeider = alt blir som det skulle ha vært. Det at du trenger et par uker til å skaffe fram pengene burde ikke være noe stort bekymmer.

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

mvh

JanEirik

har du fått brevet?

Nosto nosto nosto..

I følge postoppkravs forskriftene så er pakken "postens" eiendom til du har betalt for pakken.

Det er ikke noe som helst problem for posten å bevise at de har fått betalt (uansett om det er med kort, kontant eller hva som helst) for en post oppkravs pakke, av samme grunn er det ikke noe problem for de å bevise at de ikke har fått pengene.

Såklart kan det skje feil selv i denne prossessen, men feil av den typen er mye mye skjeldnere enn at man "glemmer" (les: ikke ser at pakken er postoppkrav) å ta betalt for en slik pakke.

Når vi tar imot betalning så bokføres jo dette, pluss at vi skriver ut en kvittering (til kunden) og at vi stempler og signerer både hit og dit. Noen av disse ligger selvsagt igjen i postens pappir system, og selv om det er kjedelig, så er det ikke vanskelig å bla seg bak for å finne ut av det ene eller det andre.

Så selvsagt "prøver dem seg", ikke bare er det noe alle ville ha gjort, men det er også noe som de har rett, krav og lov til å gjøre. (Kunden til posten krever at de skal fikse opp i feilen, kontrakten/produktet gir dem lov og faktum at kunden ikke har betalt men har pakken gir dem rett.) ... dette er iallefall slik som jeg har forstått saker og ting fra den tiden jeg jobba med post (i butikk).

Lenke til kommentar

mvh

JanEirik

har du fått brevet?

Nosto nosto nosto..

I følge postoppkravs forskriftene så er pakken "postens" eiendom til du har betalt for pakken.

Det er ikke noe som helst problem for posten å bevise at de har fått betalt (uansett om det er med kort, kontant eller hva som helst) for en post oppkravs pakke, av samme grunn er det ikke noe problem for de å bevise at de ikke har fått pengene.

Såklart kan det skje feil selv i denne prossessen, men feil av den typen er mye mye skjeldnere enn at man "glemmer" (les: ikke ser at pakken er postoppkrav) å ta betalt for en slik pakke.

Når vi tar imot betalning så bokføres jo dette, pluss at vi skriver ut en kvittering (til kunden) og at vi stempler og signerer både hit og dit. Noen av disse ligger selvsagt igjen i postens pappir system, og selv om det er kjedelig, så er det ikke vanskelig å bla seg bak for å finne ut av det ene eller det andre.

Så selvsagt "prøver dem seg", ikke bare er det noe alle ville ha gjort, men det er også noe som de har rett, krav og lov til å gjøre. (Kunden til posten krever at de skal fikse opp i feilen, kontrakten/produktet gir dem lov og faktum at kunden ikke har betalt men har pakken gir dem rett.) ... dette er iallefall slik som jeg har forstått saker og ting fra den tiden jeg jobba med post (i butikk).

og den dagen det står en utro tjener bak disken og putter pengene i lomma .veldig sjelden jeg ser dem slå det på kassa,men det skjer det å.har du kvitterig 9mnd etter du henta pakka.bortsett fra den som kommer med pakka fra nettbutikken.(faktura)det er denne du bruker vis du får problemer med det du har kjøpt.eller selge det.

bare for å ha sakt det så mener jeg han skal betale.

men det er og blir posten sitt problem,vis han ikke vil betale.butikken krever posten.posten kan og vil kreve han,men har ikke lov til å føre saken vidre vis han står på sitt.det skal ikke være mulig å ta ut en pakke på oppkrav vis du ikke har betalt.

ring posten.

du sier:Fra PIB/postbetjentens synpunkt:

Dersom butikken man jobber i ikke spesielt har en forsikring som dekker slike tabber, så blir det personen som jobbet i posten som får smellen. Dvs at om jeg leverer ut en pakke til 30 000 uten å ta betalt for den, så får jeg en kraftig smell om inte vedkommende som tok i mot pakken betaler innen rimelig tid.

regner med butikken du prater om er posten?

hvorfor må dere som har gjort feilen betale?

og hvorfor har dere forsikring som dekker dette?

når kunden i følge deg må betale uansett.

Endret av nosto
Lenke til kommentar

Nosto:

Forsikringen er selvsagt ikke en "vi glemte postoppkrav" forsikring, uten en beskyttelse for de ansatte som dekker for f.eks. dersom vi skulle miste en plasma tv i gulvet etc. Er ikke 100% på forholdet mellom posten og PiB, men tror at når posten har gitt butikken pakkene så ansvarer butikken for dem.

Er vel noe av det samme som gjelder f.eks. dersom man blingser på en null og tar inn feil beløp eller hva som helst. Jeg fikk personlig en veldig hissig Taxi sjaffis som skulle sette inn dagens penger på sitt post konto. Husker ikke helt hva som hendte men fikk masse utrivelige beskyldninger, tror det endte med at han fant "the missing 500 kroner bill" i lomma.

Uansett, rutinene som posten har lagt opp for PiB er til 90% veldig gode og er lagt opp for at det skal være svært vanskelig å gjøre feil (CashGuard som teller penger, meny system på dataen som veileder og forsikrer seg om at ting er rett i-fyllt, CashGuard prater med dataen slik at om jeg fyller i "innskudd 20 000" på dataen, og legger i mer eller mindre så påpekes dette etc. etc.).

Det at det er posten sitt problem (tror endelig jeg fatta hva du forsøkte å si) er vel i og for seg korrekt. Derimot så tar det bare et lite brev/telefon fra postens side for å gjøre det til et felles problem. Det at man bør betale uoppfordret har jo ikke noe med hvems problem det er, det har jo bare med sunn fornuft.

Japp japp. Skal nokk gå å legge meg nå, men avslutter med å si at alle som synest posten i norge ikke fungerer så bra/er upålitelig/blodsugere, dere burde prøve å flytte til Sverige (helst så langt nord som mulig).

Der har de også innført post i butikk, men, sjekk dette:

- PiB får ingen post på lørdager (så kommer pakken til distribusjon på fredag, så får du den ikke før på mandag)

- Private får ingen post på lørdager (samme som i norge, men pakker kommer jo ut til PiB'er på lørdager iallefall.)

- Om du går på en PiB i Sverige og sier at du vil ha en konvolutt (kuvert), så har de bare ferdig frankerte (slik at du betaler porto nokk for å sende f.eks. 500gr, men du trenger egentlig bare porto nokk for 1 A4 ark). De har veldig ofte ingen vanlige konvolutter. (Bensinstasjonen her har det ikke, og ICA har minmalt med valgmuligheter.) løsningen er at man først går på OBS for å kjøpe konvolutt, så går man til PiB for å kjøpe frimerker.

- De tar ikke imot post i en PiB uten om pakker og rek.. kjøper du frimerker til et brev må du pent gå ut av butikken og poste dette i nærmeste postboks. Latterlig, siden postmannen uansett må inn i butikken for å hente pakker/rek.

- pakke spor oppdateres så sakte at den er i prinsipp verdiløs. Det tar 1-2 dager fra en pakke leveres på post kontoret til man kan spore den, og ofte lagger det hele veien til mottaker.

- pakker fra utlandet forses med et svensk pakke-nummer. I sverige kan man bare spore pakken med dette nummeret, men det kan jo verken avsender eller motaker få fatt i! Sender man pakke fra norge til sverige og sporer den, er den siste linja på posten.no sin sporing at pakken er levert til sverige.. forsøker man å spore med samme nummer på posten i sverige, får man ugyldig pakke nummer... resultatet er at ingen kan si noe om hvor pakken er dersom den skulle forsvinne. Dette hendte med min pakke med notater fra skolen som jeg hadde hatt under jul og glemte hjemme. Den var på vift i sverige i over 2 måneder uten at posten i sverige kunne finne den.. Posten i norge var veldig hjelpsomme og pushet på svenskene som bare det.

- Pakker tar ofte fra 1 uke til 1.5 uker fra den leveres inn i sør-sverige til den når opp til oss i nord. A-post tar 2-4 dager.

- PiB i sverige har ingen postbank tjenester. Man må gå til det som ofte var det gamle kontoret, som nå kalles Postens kassa service eller noe slikt. Latterlig.

Nei folkens, Posten i norge synest jeg har gjort en bra jobb med overgangen til PiB, særlig når man kan se hvor ille det har gått i sverige, og de gjorde det ennda ETTER oss, så de kunne ha lært av våre problem om de hadde villet.

blabla bla. jeg må lære meg å slutte å skrive bøker her på forumet.. sorry

Lenke til kommentar

Interessant tråd dette.

Moralen er jeg ikke så interesssert i. Den er det så mange andre her som er .. :thumbdown: Men det som er poenget er at posten er ansvarlig for forsendelser til utleveringen er foregått på en korrekt måte. Den korrekte måten er den måten kunden (sender) betaler for. Dette er gjerne en blodpris, men det er en annen sak. Hvilket system har vi hvis ikke posten skulle være ansvarlig for sine egne dumheter. Disse dumhetene er det blitt mange av etter at post på dass (butikk) kom. Uten at jeg har lest betingelsene til posten vil jeg tro at det er dem som vil måtte dekke tapet. Når det er sagt så har de sikkert en måte å ta den mottaker som urettmessig måtte ha tillegnet seg pakker.

Lenke til kommentar

Poenget med oppkrav er at sender skal forsikre seg om at han får det han har krav på av penger. Posten er med på dette og tar seg godt betalt for tjenesten. Hva skal en da med oppkravsgebyr? Posten kan overhodet ikke fraskrive seg ansvar ovenfor avsender. Hvor mange av dere tar forresten vare på lappen etter dere har betalt en oppkravsending? Jeg vet at jeg ikke alltid gjør det. Noen ganger betaler jeg til og med kontant. Hva da hvis ikke avsender får sine penger? Betaler jeg kontant og kaster lappen vil jeg jo ha et problem hvis det av en eller annen grunn ikke kommer penger (som jeg vitterlig har betalt) til avsender. Et slikt system er helt åpenbart ikke holdbart. Posten er (må da være?) forpliktet til ikke å levere ut oppkravspakker uten å ha fått penger for dem.

Moralen henger jeg meg ikke opp i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...