Gå til innhold

Posten glemte å ta betaling.

Anbefalte innlegg

OK. Er ikke helt sikker hvor dette egentlig hører hjemme.. Flytt denne tråden hvis den er plassert feil.

Over til spørsmålet. Den 07.08.04 kom en pakke jeg hadde bestilt til mitt lokale postkontor/narvesen kjoisk som oppkrav. Da jeg var på skolen og så at den hadde kommet med pakkesporing dro jeg rett dit etter skolen uten å dra hjemmom for å hente pakkelappen. På postkontoret skrev de da en ny slik lapp. Det merkelige var at da jeg skulle betale, bare ga de meg pakken. Jeg tenkte at det helt sikkert var en slags regning inne i pakken og dro hjem. Men det var det ikke. Det jeg da tenkte var at denne nettbutikken sikkert sendte en regning til meg. Dog det var litt rart at jeg skulle få det da jeg hadde brukt oppkrav, tenkte jeg ikkenoe mer på det og regnet med at en regning ville komme i løpet av en kort tid.

Nå 2 måneder senere får jeg et brev fra postkontoret hvor det står at de har registrert at jeg ikke betalte for den pakken den 07.08. Mitt spørsmål er da om posten i det hele tatt kan kreve pengene så lenge etterpå når det var de som gjorde feilen i første omgang?

Brevet er håndskrevet fra postkontoret. Det er ikke noe brev fra nettbutikken direkte til meg, bare vedlagt en fax som posten har fått angående manglende betaling.

Nettbutikken er Databutikken.com. Alle gangene når jeg har bestilt der siden har jeg måtte betale oppkrav på vanlig måte. Og postkontoret har skrevet ut hentelapp til meg ved vær anledning. Det var bare en gang at de ikke tok betaling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da posten ikke skal levere ut pakken før du betaler for oppkravet, så er det egentlig posten sitt problem.

(tror jeg, slik jeg har hørt fra andre erfaringer om jeg ikke husker feil, ikke opplevd dette selv)

Edit: andre her inne kan nok bekrefte dette om det er feil eller så. Noen må jo ha vårt innom dette emnet før deg ..

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Nei, det er ikke posten sitt problem. De er en tredjepart i dette, hvor du har handlet med en bedrift, og hvor de sender pakken.

Du bør regne med at de du har handlet av sender regning til deg for varene du har mottat, eller at den oversendes direkte til inkasso, dersom du ikke betaler den regningen du nå har fått.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Det er postens problem iforhold til databutikken men ditt problem iforhold til posten. Dermed er det du som er ansvarleg tilslutt.

Dessutan står det at varene er selgars eigendom til kjøpar har betalt for varene, og utan kvittering for betalinga har du lite å stille opp med.

Juridisk tilhører forsatt varene selgar og sidan du har signert på mottak har du også overført kravet til deg.

Trur du må skrape samen nok penger å ta den sure veien til posten å betale kravet.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Jaja. Ser ut som jeg må betale. Veit jo at det er "galt" å ikke betale hvis det var et smuthull, men så er jeg ikke røkke og har ikke all verdens penger (har jo brukt de poengene jeg egentlig skulle betale med for lenge siden :(), men når saken er slik ser det ut til at jeg får betale den.

Bare en ting. Jeg fikk altså ikke noen regning, bare en lapp hvor det sto at jeg skulle kontakte postkontoret så fort som mulig.

Lenke til kommentar

å gammel er du? folk under 18 år kan ikke sette seg i gjeld.. Selv om du er over 18 år så er det i bunn å grunn posten sin feil. Databutikken får pengene sine fra posten så de er fornøyd. Det er posten som nå ha x antall kr - på sin balanse som de prøver å kreve fra deg....Så du må nesten bare se det ann. Se om du får purring, inkasso varsel..

Eller du kan gjøre som samvittigheten sin sier..

Lenke til kommentar

Så hvis jeg venter får jeg ikke noe annet en et inkasso varsel og når jeg får det kan jeg fortsatt betale uten gebyrer? Eller har jeg allerede en stor ekstrautgift når inkasso varselet kommer?

Har nemlig ekstremt lite penger akkurat nå, så om jeg bare kunne vente en tid og spare opp penger og så betale når ejg får et nytt varsel hadde det vært greit, men hvis jeg må betale mye mer da, er det ikke så greit.

Angående det du skrev om at Databutikken har fått pengene sine. Det vedlegget jeg fikk med ser ut til å være en fax fra Databutikken hvor de etterlyser penger for denne varen. Så det ser ut som posten ikke har betalt dem.

Endret av fatsheep
Lenke til kommentar

Det kan jo hende at du har flytta på den tiden, sånn at du ikke har fått det brevet. Men da hadde de fått vite det ;) Men no vet jeg veldig lite om det så ikke hør på meg :p Men posten har baisa på leggen så det er ikke ditt problem burde du si :D

Endret av jonathankrane
Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg en gang jeg hadde bestilt noe fotoutstyr i postoppkrav. Jeg meldte ikke fra, men etter en måneds tid fikk jeg regning fra posten. Ikke noen ekstra gebyrer. Regner med at nettbutikken hadde purret på Posten som da fant ut hva som hadde skjedd og sendte regning til meg.

Lenke til kommentar

Jeg mener du bør betale og bli ferdig med det.Ikke vent på evt. inkasso, et inkassokrav vil henge på deg lenge og gå ut over kredittverdigheten din. Det er jo kjipt når du skal i banken for å få lån til ny PC, hehe...

Pluss at det er deilig å ha ren samvittighet :)

Lenke til kommentar

Nei ærlig talt! Du har fått noe du skulle ha betalt for, og du bør ikke snike deg unna å betale. Gjør du det, er det intet annet enn tyveri! Ikke at jeg tror du hadde sluppet unna med det, da.

Tror det beste du kan gjøre er å spille med åpne kort, så tror jeg du kan slippe unna uten ekstragebyrer. Kontakt posten og webshoppen og forklar situasjonen, og fortell dem at du har litt tynt med penger for tiden, men at du kan betale om en uke eller to. Sure penger, javel, men det er jo akkurat det du skulle ha betalt anyway, så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål. Er inkasso varsel det samme som inkasso krav. Bare lurer på hvor lenge jeg har på meg før jeg må betale. Om jeg hadde hatt en uke eller to hadde det plutselig blitt mye lettere å skaffe pengene.

jeg har jobbet med inkasso.

Inkasso varsel er låvpålagt å er typisk et begyr på 60kr.

Det må alltid sendes inkasse varsel for at det skal kunne sendes inkasso krav, Inkasse varsel kan sendes fra enten inkasso firmaet eller de dy skylder penger.

Inkasso varsel er akkurat som en purring, du får ikke noen merknader men når du får inkasse varsel er det på tide å betale..

Lenke til kommentar

Så mange meninger her som er helt ute å kjøre. Jeg synes at folk som bare TROR ting kan gjerne unnlate å skrive svar!

Det er ikke Posten sin feil i den duren som mange her sier. Det er Postens ansvar å få igjen de pengene som ikke ble samlet inn, da det er de som glemte å ta dem imot. Det betyr likevel ikke at du slipper å betale. Du var i utgangspunkt pliktig til å gi beskjed i det du visste at du ikke hadde betalt, og dermed ikke hadde fylt dine plikter i saken. Du er fortsatt ansvarlig for at varen og tjenesten betales for.

Det at folk under 18 år ikke skal få gjeld er en sak for seg selv. Da blir foreldrene ansvarlige da deres barn har gjort noe som har resultert i tap hos en annen.

Det er oftest bare å bruke sunn fornuft i slike saker. Dere smågutter som sier "drit i Posten" viser til en holdning som er uakseptabelt. Og dersom det er den type holdning som kommer til å dominere i årene fremover, så blir det nok en mørk fremtid for alle.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...